maandag 12 oktober 2009

Weinig inspirerende dag

Vandaag heb ik eigenlijk alleen nog maar geslapen en gerust naast ontbeten, even stomen, met zuslief bellen (is nu ook thuis, hersteld van een operatie, da's wel gezellig maar niet goed voor de telefoonrekening, ik geloof niet dat wij vaak telefoongesprekken hebben van minder dan een half uur, tot groot genoegen van onze mannen ;-) ) en even internetten. Ik heb afgelopen nacht ook berenslecht geslapen dus niet zo verwonderlijk.

Ik kan er eigenlijk niet zo goed tegen om de hele dag niets nuttigs gedaan te hebben maar ik zal 't nu toch een beetje voor lief moeten nemen. Als Minipenny er straks is, heb ik nog genoeg te doen de komende 20 jaar zeker dus nu even niets moeten is misschien ook niet verkeerd ;-).

Ik ga straks nog wel spaghettisaus maken, voor in de vriezer. Gezien de kooktalenten van Mr. Penny leek het me wel handig wat vooruit te koken en in de vriezer te steken voor na m'n bevalling. Mr. Penny heeft heel lang alleen lekkere bami kunnen maken (als ie de bami niet vergeet te koken) en de andere topper op het menu was frietjes (gehaald). Tegenwoordig lukt er gelukkig wat meer. In ieder geval leek mislukt eten me niet zo handig in m'n kraamweek (dan eet ik zoveel friet in een week) dus ik neem maar maatregelen.
Om een indicatie te geven van het kennisniveau van Mr. Penny; laatst stond ie in de keuken een recept te volgen en vroeg toen: "Schat, wat is nou de eidooier, het witte of het gele van het ei?"
Misschien is het ook maar wat je gewend bent en wat je meekrijgt, mijn moeder kon goed koken maar van wat ik zo hoor valt de appel niet ver van de boom bij Mr.Penny (als je moet vragen of je je groenten rauw mag hebben zodat je nog wat kunt eten en sommige dagen vlak voor het thuiskomen nog vlug naar 't cafetaria gaat zodat je 's avonds geen honger hebt, mwah...), gelukkig kan een appel nog een heel eind rollen!

Oh ja, het recept voor spaghettisaus:

In een (hapjes)pan 250gr gehakt rullen, op het laatst knoflook naar smaak toevoegen, een klein blikje tomatenpuree toevoegen, wat peper en Italiaanse kruiden erbij. 500 gr. tomaten schoonspoelen en halveren, het witte eruit snijden (met twee sneetjes driehoekjes eruit snijden). De gehalveerde tomaten met het vel naar boven op het gehakt leggen en de deksel op de pan doen. Tomaten laten garen, als ze gaar genoeg zijn, pak je het velletje er zo af met een vork/lepel. Gare tomaat dan door het gehakt roeren.

Ik vind deze saus met verse tomaat toch nog steeds lekkerder dan met gepelde tomaat en dat spul uit een pot gebruiken we alleen op camping.

Soms doe ik er nog wat paprika en/of champignons bij, van ui wordt het snel zoet dus daar moet je mee oppassen. Ik kook er spaghetti bij en aan tafel doen we er nog Zwitserse strooikaas bij, dat is veel minder vet dan kaassaus.
Bij lasagne gebruik ik ook deze saus, dan maak ik meestal wel kaassaus (25 gr. boter smelten, 25 gr. bloem erbij, melk erbij (meen 125ml), laten koken en dan 150 gr. kaas erbij). Tussen de laagjes lasagne doe ik dan om en om ook spinazie (uit pak) of gestoomde aubergineplakken.

We maken trouwens ook wel eens luie pastasaus met gehaktballetjes.
Kleine gehaktballetjes (koeling bij Lidl) in vier stukken snijden een aanbakken, in stukken gesneden courgette toevoegen, even laten meebakken en dan een blik gepelde tomaten erbij, alles goed laten garen met de deksel op de pan (wat zo is gebeurd). Wij koken er macaroni of penne bij en we doen er wat verse kaas of strooikaas op.

Groetjes,

Moneypenny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.