dinsdag 20 oktober 2009

Lekkere meevaller: (2) jaarnota energie

Vorig jaar waren we net op vakantie toen we de meters moesten opnemen. Tot mijn bijzonder groot ongenoegen was onze leverancier onwrikbaar; pech gehad. Ik had al berekend dat we 500 Euro terug zouden moeten krijgen maar dat hebben we dus nooit gekregen. Nu kwam dan eindelijk de afrekening van de afgelopen 2 jaar..... we krijgen bijna 1100 Euries terug! Toen we hier kwamen wonen zijn we ingeschaald op gemiddeld verbruik voor een 2-persoons huishouden in een woning als deze, daar zitten wij dus aardig onder. Ons voorschotbedrag gaat nu ook eindelijk naar rato van ons verbruik, van 164 Euro naar 103 Euro per maand! :-) Bijna 1/3 eraf dus! Kan ik gatverdamme weer aan de begroting gaan knutselen ;-) ;-)! Nou, leuke reden hoor, helemaal prima.

Ik wist al van onze vorige woning dat al onze bewuste pogingen op energie te besparen succesvol waren en dat we aardig onder het gemiddelde verbruik doken maar 't is wel leuk dat het nu weer blijkt en loont. Met waterverbruik zijn we ook een zuinige verbruiker.

Hoe we dat doen, ons energieverbruik proberen laag te houden? Hmm... eens even kijken of ik het zelf wel weet, sommige dingen gaan inmiddels zo onbewust misschien.

- We maken gebruik van stekkerblokken met schakelaars, alle computertiralala zit op één stekkerblok maar als ik dat aanzet en ik ga de printer niet gebruiken, zet ik die meteen uit. Zelfs bij de magnetron ligt een stekkerblok zodat het klokje/schermpje geen sluipverbruik geeft. De TV en alle apparatuur daaromheen zit op een master/slave stekkerblok. De stereo trek ik meestal uit het stopcontact als ik die niet gebruik (zit je meteen bij de stekker als je 'em aanzet, die stekker moet er gemiddeld toch nog één keer uitgetrokken worden en dan weer erin voor de stereo een CD vreet en afspeelt maar dan doet ie het dus we zijn te zuunig om een nieuwe aan te schaffen).
- Opladers van mobiele telefoons gaan uit het stopcontact na het opladen (blijven anders ook nog stroom gebruiken), die van de elektrische tandenborstel gaat er ook uit na het laden. Zakelijke telefoons worden zoveel mogelijk op het werk opgeladen (privé trouwens juist bijna altijd thuis, ik vind het niet netjes om dat op je werk te doen);
- De verwarming gaat niet meteen omhoog als het wat kouder wordt. Even wat warmers aantrekken, een trui, sokken, sloffen helpt al veel. Als we toch alleen TV gaan kijken of lezen op de bank 's avonds, kruipen we lekker onder een fleecedekentje. Je kunt ook allerlei pakken, verbouwde slaapzakken en dekentjes met armen kopen om lekker warm te blijven en energie te besparen. Verder gaat de verwarming ook niet echt hoog, het hoeft bij ons geen 20 graden in huis te zijn, 18 is ook al prima. Als we weten dat we weg gaan of naar bed gaan, proberen we er ook aan te denken de verwarming ruim van te voren uit te zetten.
Ook hebben we geen programmeerbare thermostaat die 's morgens het huis even opwarmt voor een paar uur (of aanspringt als we helemaal niet thuis zijn, dat vinden we dan weer jammer). Ja, we hebben er wel eentje (gekregen), ligt ergens maar we hebben het ding nog nooit aangesloten. We vinden het blijkbaar toch niet de moeite waard iedere winter en nemen we een beetje kou in de ochtend voor lief. Misschien is het straks wel iets handiger met de baby, we zien wel.
- We doen zo min mogelijk lampen aan, waar we niet zijn, gaat het licht uit. Waar het kan, hebben we spaarlampen. We hebben mooie lampen in de woonkamer maar helaas zijn die niet zo energiezuinig. Voor 's avonds als we alleen zijn gebruiken we daarom een zuinigere/dimbare lamp, daar kun je ook veel beter bij lezen ook nog.
- De wasmachine draait bij ons alleen maar vol (dat wil zeggen, dat je er nog net je hand bovenin krijgt) en als de was niet echt vuil is gewoon op 30 graden. Beddengoed moet bij ons wel op 60 graden gewassen worden, dat advies kreeg ik ivm allergie/astma.
- De droger gebruiken we zo min mogelijk. Ik heb zo'n droogtoren op zolder staan en we kunnen nog wat keerhangers aan een buis hangen waar het mooi kan drogen. Het beddengoed gaat over het traphekje heen. Mr. Penny was niet anders gewend dan handdoeken die een beetje harder zijn en ik ben er nu ook aan gewend.
- Ook bij het strijken let ik op het stroomverbruik, zie een eerder bericht onder hetzelfde label als dit bericht (besparen gas-water-electra).
- We douchen over het algemeen kort, ik draai de warme kraan ook maar een beetje open en meng dan bij met koud water. Bij ons is de straal dan nog hard genoeg (wij worden van twee dingen chagrijnig; slecht gedouched hebben onder een zeikstraaltje of slecht gegeten hebben). We hebben ook een (batterij-vrij) eierwekkertje op de badkamer zodat we niet onder de douche blijven plakken maar inmiddels hebben we dat niet meer echt nodig.
- Verder hebben we eigenlijk geen gadgets en dingetjes die wel aardig zijn maar stroom verbruiken in huis. Zo heb ik eens een digitaal fotolijstje gekregen, nog een dure ook maar dat heb ik heel ondankbaar via Marktplaats verkocht na een paar keer gebruikt te hebben, ik vond het maar niks, dat onnodig stroomverbruik. Wij hebben ook geen buitenverlichting aan met Kerst (maar dat komt ook omdat we daar niet zo veel mee op hebben) of andere (foute) electrische dingetjes in huis rond Kerst. We hebben ook geen luxe electrische deurbel met verlichting en 5 deuntjes om uit te kiezen (alle 5 even irritant ;-) ), we hebben zo'n gewone simpele drukbel.
- We hebben maar een klein vriesvak (niet in maar boven de koelkast, zo'n combi-ding). Een tafelmodel vriezer hebben we laatst toch maar weg gedaan omdat we het toch niet gingen gebruiken. Ik sla gewoon wat minder in, dan maar wat vaker naar de super als het echt nodig is. Hij zit nu helemaal volgepropt, met een beetje uitkienen krijg je er nog aardig wat in. Het is maar wat je gewend bent denk ik ook. Vroeger toen ik alleen woonde kreeg ik die grote vriezer nog wel vol, maar of je het allemaal echt nodig hebt?
- de verwarming staat dicht of bijna dicht in vertrekken waar we niet of nauwelijks komen, de hal verwarmen we bijvoorbeeld niet, tot het echt te koud wordt op het toilet. Op de logeerkamer was de verwarming ook nooit aan (nu kamertje Minipenny).
- we hebben dubbel glas genomen waar dat er nog niet was in onze woning. Verder is onze woning wel goed geïsoleerd, bij iets oudere woningen kan het lonen om op zoek te gaan naar kieren en gaten en isolatiestrips aan te brengen. Pas op met het na-isoleren van een dak in een(ouder) huis, je kunt hier vochtproblemen door creëren, laat je goed informeren op verschillende plekken, voor je het weet is je dak rot en dat is ook een dure grap! Hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor muren, een huis moet nog wel kunnen "ademen".

Ik geloof dat ik nog wat dingen vergeet maar dat komt dan nog wel.
Deze week wel een klein nadeeltje van ons verwarmingsbeleid ondervonden; het opblaasbare kussentje dat 's nachts tussen m'n knietjes moet vanwege de bekkenklachten bleek IJSkoud te zijn (raam blijft verder open staan tot we naar bed gaan, slaapkamer dus koud!) en daar kwam ik pas achter bij in gebruikname (blote benen!). Mr. Penny dacht dat m'n vliezen op z'n minst gebroken waren door de ijselijke gil en verder niet herhaalbare geluiden die er volgden. Tja, elk voordeel heb z'n nadeel...

4 opmerkingen:

  1. Dat is een meevaller. Ik pas ook veel van jouw trucjes toe maar wij zijn hier met z'n vieren en 2 pubers zijn daarbij! Dus we verbruiken een giga hoeveelheid stroom en warm water. Toch zitten we nog op 175 euro de maand en dat vind ik netjes.
    Hou het wel niet te koud voor mini penny, heb je al een kruikje klaarliggen?

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je zoveel terugkreeg van het energiebedrijf, lekker bespaard dus.
    Komt nu wel heel goed uit met minipenny op komst.

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad wel weer leuk voor de spaarrekening.
    De bedkruikjes liggen al klaar voor Minipenny, we hebben alleen gedoe met de doppen. We laten de kraamhulp wel even kijken, moet er niet aan denken dat die dingen gaan lekken. De verwarming zal straks inderdaad ook wat vaker aan zijn. Ik doe nu al niet te moeilijk, als ik het koud krijg, zet ik de verwarming makkelijker aan, zwanger zijn kost al genoeg energie (jezelf warmhouden ook, zonde van de energie nu dus).
    Met pubers kan ik me voorstellen dat het een hele uitdaging is het verbruik laag te houden! Willen ze nog wel een beetje meewerken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas werken ze niet zo mee maar ik heb er iets op gevonden: bijbaantjes....dan zijn ze uren weg en ze verdienen nog wat bij! Kunnen ze hun eigen dure wensen waarmaken...
    Mijn dochter doet haar best: licht uit als ze de kamer uitgaat...mijn zoon zegt: sorry mam, vergeten..
    Och....nog een paar jaar.
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.