zondag 11 oktober 2009

Schulden en "de rat race"

Ik was afgelopen nacht wakker (benauwd) en toen heb ik nog een uitzending van rondom 10 gezien over schulden (en mensen die ze hadden dankzij de DSB).
Jeetje, 1 op de 10 Nederlanders heeft op dit moment problematische schulden (ook in "rijke" wijken komt de deurwaarder nu) en 70% van de werkgevers heeft te maken met werknemers waarbij beslag op het loon is gelegd!
Een man vertelde over zijn levensstijl die schijnbaar meer mensen aanhouden, overspenderen (hebben-hebben, imago-imago) met drugs- en drankgebruik daarbij. Wat maken mensen elkaar toch gek als het om imago en status gaat, of doen we dat zelf?

Ik heb er wel eens over nagedacht of dat nou niet altijd zo is geweest en of dit nou ook niet in oude beschavingen is terug te vinden. Ik zie het daar ook wel (in mijn bescheiden kennis van Egyptologie) en ik kan me zo voorstellen dat vroeger in de grotten van de holbewoners ook al imago belangrijk was en er afgunst was onderling (toen had de ander meer succes in de jacht en dus meer huiden en voedsel). Volgens mij zit het dus een beetje in de natuur van de mens. Ik denk dat de drang om te streven naar beter, mooier en meer bezit heel natuurlijk is tot op het niveau dat het "overleven" zeker oversteigt en het een beetje hangt tussen "comfortabel" en "luxe" (jezelf af en toe een beetje verwennen is ook goed voor je en voor je motivatie). Ik denk alleen dat wij daarin zijn doorgeslagen, velen willen alles "luxe" en in plaats van er eerst voor te werken, nemen velen nu makkelijk de "shortcut" door geld te lenen of schulden te maken. Dan zijn er natuurlijk genoeg lieden die daar op minder nette manieren best een handje mee willen helpen (ik zag deze week iets over een leninkje via internet waarbij de rente hoger werd dan 50%!).

Ik moet dan meteen weer denken aan de songtekst van "Consign to Oblivion" van Epica.
Ik vond dit nummer in eerste instantie al prachtig gecomponeerd maar toen ik erachter kwam wat de tekst nu eigenlijk was* werd het mijn favoriete nummer met stip. De tekst vindt ik echt super en om over na te denken.

(*errrr... tja, die tekst moet je echt even kennen, sommige stukken worden "gegrunt", in ABN komt dat neer op "gegromd", niet mijn favoriete zangstem maar dat neem je er bij als je van gothic muziek houdt. Gothic is kort door de bocht een combinatie van klassiek en rock/metal en ik vind het helemaal geweldig en geniet er enorm van maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt maar goed, het gaat dus om de tekst. Laatst vroeg iemand of ik de baby ook al klassieke muziek liet horen, zou zo goed zijn voor een baby, bla-bla. Dus ik: ja hoor, dat doe ik al, veel viool en sopraan enzo (er zit alleen nog een beetje electrisch gitaar en drum bij; dacht ik). Als babies echt veel leren al in de buik dan kan Minipenny straks denk ik eerder nummers van Epica en Nightwish meezingen dan "altijd is Kortjakje ziek".)

Maar goed, hier komtie dan: Consign to oblivion van Epica

How can we let this happen and
Just keep our eyes closed ‘till the end
The only thing that counts is the prosperity of today
Most important to us is that our bills get paid
Our good intentions have always been delayed
How can we let this happen and
Just keep our eyes closed ‘till the end
When we will stand in front of heaven’s gate
It will be too late!
Try to unlearn all that you’ve learnt,try to listen to your heart
No, we can’t understand the universe by just using our mind
We are so afraid of all the things unknown
A must we appease is the lust to get laid
Nothing really matters, just devouring our prey
Our good intentions have always been delayed so
Our generous acts have always come too late
We are so afraid of all the things unknown
We just flee into a dream that never comes true
Low to the ground we feel safe
Low to the ground we feel brave
Oblivisci tempta quod didicisti
Open your eyes; we’re not in paradise
How can’t you see, this stress is killing me
Fulfil your dreams; life is not what is seems
We have captured time
so time made us all hostages without mercy
Seemingly generous fooling ourselves,
Selfishly venomous time tells
Too much thinking goes at the cost of all our intuition
Our thoughts create reality
But we neglect to be!
So we’re already slaves of our artificial world
We shouldn’t try to control life but listen to the laws of nature
We all think we’re generous
But we only fool ourselves
The only thing that matters is
Our way and our vision
Selfishly we’re venomous
But you know the time tells us
There is more to life than our
Higher positions, race for perfection
Better, faster
We must return to the laws of the nature
Free ourselves from madness

Zoals ik al begon: "Easy does it"! Moneypenny

1 opmerking:

  1. Prachtige tekst om na te denken. Ik ken de muziek niet, ben daar nu ook wel nieuwsgierig naar geworden. Prachtige babykamer geworden trouwens en zoals je gordijnen nu zijn vind ik het nog leuker als toen ze alleen ecru waren. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.