donderdag 1 oktober 2009

rustig dagje

Omdat ik afgelopen nacht erg slecht heb geslapen en dat tegen de ochtend pas ging inhalen, kwam ik vandaag schandalig laat uit bed. Ik doe maar een beetje een rustig dagje. De achterdeur staat lekker open en vanaf de bank hou ik de konijnen in de gaten die momenteel in hun grote ren op het gras zitten. De heren kunnen namelijk erg goed graven dus ze hebben bewaking nodig. Rare zinnen of spelfouten in dit berichtje komen dus omdat ik regelmatig even afgeleid ben. Af en toe moet ik even naar buiten komen om held te spelen, dan wordt ik gewaarschuwd door een hoop poot gestamp dat er een vogel of kat in de tuin zit die ze niet aanstaat. Ik stuur dan de kat van de buren even naar huis en dan scoor ik weer dik punten, een konijnenpoot is zo snel gevuld.
Het is heerlijk om ze samen te zien op 't gras, ze rennen en springen lekker rond, geweldig, als je daar niet vrolijk van wordt dan helpt er bijna niks meer. Als het straks weer gaat regenen moet ik ze weer terugbrengen naar hun kooi, de zwaarste is net de grootste boef, die gaat helemaal plat liggen op de grond waardoor ik met m'n dikke buik er bijna niet bij kan als ik hem moet oppakken. Ik ben al een keer over het randje heen gekiept, blijkbaar vond ie dat erg grappig.

Vanmorgen heb ik al wat financiën geregeld, even gekeken of m'n zwangerschapsuitkering van de afgelopen weken er nu al was en dat was gelukkig eindelijk zo dus dat is nu eindelijk geregeld. Meteen het geld overgemaakt naar de rekening waar 't thuishoort en toen het maandelijks saldi-overzicht gemaakt.

Aan het begin van de maand, als alle vaste lasten al zijn afgeschreven pak ik ons saldi -Excel bestandje erbij. In dat bestandje staan al onze (spaar)rekeningen met daarachter de saldi.
Hiernaast zie je een voorbeeldje.
We doen dit al jaren, we zijn hiermee begonnen toen we knalrood stonden op onze doorlopende kredieten.
Op een gegeven moment vonden we het tijd voor actie, we waren die schulden en hoge rentes helemaal zat. We zijn samen aan tafel gaan zitten en zijn gaan bedenken wat we allemaal konden doen om weer in het positieve te komen.
Echt leuk was het niet maar we hebben er wel van geleerd, dit gebeurt ons nooit meer. We gaan nu met gezond wantrouwen om met andere mensen en geld (ik ben opgelicht voor een flink bedrag) en we hebben sindsdien ook gespaard voor een andere auto mocht de auto weer total loss raken of om andere reden vervangen moeten worden (er was geen geld voor een andere auto en dus moest er een lening worden afgesloten).
We hebben samen een goed budget gemaakt, we zijn een kasboek bij gaan houden, we hebben een actielijst opgesteld met dingen die we zouden gaan doen en we zijn dus de Saldi-lijst gestart om te zien hoeveel we ermee op schoten per maand. Zoals je kunt zien berekenen we iedere maand wat het "vermogen" is van ieder van ons, en hoeveel dat scheelt met de maand ervoor. Het was en is eigenlijk nog steeds een klein wedstrijdje tussen ons wie het meeste erbij spaart. Aan het totaal van alle saldi kunnen we zien wat we nu eigenlijk bezitten en hoeveel dat het bedrag erop vooruit of achteruit is gegaan ten opzichte van de vorige maand. Als er een negatief bedrag uit komt, gaan we bekijken hoe dat komt, soms door grote en echt noodzakelijke uitgaven maar soms moeten we opschrijven "niet goed opgelet!". Als het bedrag positief is en er zijn bijzonderheden, dan schrijf ik dat ook op, zo had ik deze maand vakantiedagen uitbetaald gekregen zoals je ziet. Dat hebben we dan niet echt gespaard, dat is een extra bedrag. We hebben het een tijdje niet of onregelmatig bijgehouden maar nu ons inkomen gaat veranderen door de komst van Minipenny en we willen sparen voor haar zijn we het weer beter bij gaan houden. We vinden het heel handig en slim om een vinger aan de pols te houden en iedere maand even te kijken, als we achteruit gaan dan kunnen we op tijd maatregelen nemen.

Hieronder wat tips voor wie schulden heeft, wij hebben ze gebruikt en andere informatie heb ik in de loop der jaren opgedaan, ik hoop dat iemand anders er wat aan heeft. Als je vragen hebt, stel ze gerust.

1. Ik maakte een overzicht van nog te betalen rekeningen, dat kan op een velletje papier, in een schrift of je maakt iets op de computer. Ik gebruik dat nog steeds.
Mijn overzicht heeft deze kolommen: uiterste betaaldatum - bedrag - aan wie betalen - omschrijving/bijzonderheden. Alle rekeningen die je nog moet betalen, bewaar je ergens bij elkaar tot je ze betaald hebt, dan berg je ze op.
Bel of schrijf bedrijven waar je schulden hebt, probeer tot een redelijke regeling te komen om je schuld af te betalen (houd rekening met het bedrag dat je per maand kunt missen en de bedragen die je maandelijks aan andere schuldeisers/leningen moet betalen), zoek hier eventueel hulp bij. Als je niets van je laat horen, krijg je zeker problemen met en betaal je sowieso boetes, aanmaningkosten, buitengerechtelijke kosten en rentes, soms kun je met een telefoontje dat al iets inperken. Ik kon mijn gemeentebelasting niet betalen jaren geleden, ik vond het niet leuk maar ik maakte toch maar dat telefoontje, ik mocht later en gespreid betalen, zonder extra kosten. Als je schulden hebt bij postorder bedrijven; ik heb begrepen dat je je bij de meesten op een zwarte lijst kunt laten zetten zodat je niets meer kunt bestellen en geen post meer van ze ontvangt.

2. Ik maakte een begroting ofwel budget, ik heb dit destijds gedaan op de website van het Nibud.
https://service.nibud.nl/pba2009/index.html
Niet iedereen is het overigens eens met de richtbedragen die Nibud aanhoudt, hou dat in je achterhoofd, vraag andere mensen eens wat zij uitgeven of een normaal bedrag vinden, bijvoorbeeld op een forum, als het bedrag je niet redelijk lijkt.
Ik heb later alle posten op de begroting gekopieerd naar Excel en ben daarop verder gegaan de jaren erna. Aan elke post heb ik een opvolgend nummer gegeven, onder deze nummering stop ik ook alles in mappen maar dat hoef jij natuurlijk niet te doen als je een ander systeem hebt.

3. We maakten een actieplan waar we een lijst maakten van dingen die we gingen doen om geld te besparen en om alles weer in het gareel te krijgen. Op die actielijst stond bijvoorbeeld: meer gaan fietsen ipv autorijden, wat abonnementen opzeggen, kasboek starten, niet meer vaker dan een keer per week boodschappen doen, lunch meenemen naar het werk, alle administratie opruimen, vaker gedragen kleding die niet vies is even uithangen/luchten ipv meteen in de was gooien, korter douchen, een fles water in de stortbak van het toilet leggen, gratis uitjes zoeken ipv veel geld uitgeven aan uitjes, niet meer uit eten tot ..-..-...., geen nieuwe kleding meer kopen tot ..-..-.... en zo nog veel meer. Deze lijst namen we eens per twee weken en later per maand, samen door en dan maakten we (nieuwe) afspraken.

4. Wij hielden/houden een kasboek bij, dan wisten we waar ons geld heen ging en we konden controleren of wat we gebudgetteerd hadden ook daadwerkelijk was wat we uitgaven. Zou gauw we een kasboek gingen bijhouden, gingen onze uitgaven ook omlaag. Op een of andere manier denk je nog wel een keer na voor je iets uitgeeft, je moet het tenslotte opbiechten in het kasboek!
We hebben pas onze begroting helemaal aan moeten passen omdat mijn inkomen achteruit gaat en onze kosten stijgen, we gaan nu vanaf deze maand weer een kasboek bijhouden zodat we kunnen zien of we goed zitten. Ik gebruik in ons kasboek ook de nummering van de posten, ik hoef daardoor alleen het nummer van de post (37 is bijvoorbeeld boodschappen) op te schrijven en het bedrag, eventueel een kleine toelichting erbij. Ik heb daarvoor gewoon even wat gemaakt op de computer, uitgeprint en dat in een map gestopt.

5. We gingen aan de slag om alle administratie op te ruimen. Heb je geen geld of zin om mappen e.d. te kopen, begin dan gewoon met een lege doos van de supermarkt waar je paperassen in kwijt kunt. Van een andere doos knip je lange stroken karton die je gebruikt om labels van te maken. Boven je papieren steken dan die labels uit waar je met pen of stift het onderwerp of nummer op zet.

6. Verder is het goed om te kijken of je nog ergens geld van moet terug krijgen (belasting? indienen van rekeningen bij je ziektekostenverzekeraar? Andere zaken die je tegenkomt als je je administratie op aan het ruimen bent?) of nog recht hebt op geld ergens.
Dit kun je bijvoorbeeld bekijken op: http://rechtopgeld.nl/index.php. Ik ken de website niet zo goed maar hij lijkt me wel erg betrouwbaar, Marieke Henselmans werkt er ook aan mee, die hangt niet zomaar haar naam ergens aan. Ik kwam er net door deze website achter dat Mr.Penny en ik eens moeten gaan bijhouden welke (reis)kosten en andere kosten we maken voor ons vrijwilligerswerk, dat kunnen we misschien aftrekken van de belasting!

Andere tips:
* als je veel geld pint in winkels, probeer dan eens eens per week een vast bedrag te pinnen waar je mee uit moet zien te komen;
* kijk eens rond in je huis wat je niet meer nodig hebt of wilt, probeer het te verkopen op internet, bijvoorbeeld Marktplaats of websites waar je boeken en zelfs CD's kunt verkopen. Als je echt in de problemen zit, moet je misschien ook proberen dingen te verkopen waar je eigenlijk liever geen afstand van doet.
* Bekijk of sommige vaste lasten of andere zaken goedkoper kunnen maar let goed op! Lees goed de kleine lettertjes! Zoek eens op internet welke ervaring andere mensen hebben met het bedrijf of met het product.
* Bedenk je goed of je iets echt nodig hebt als je iets koopt, heb je misschien al iets vergelijkbaars thuis, kun je het misschien lenen van iemand, kun je de koop niet uitstellen, kun je het wel betalen, waarom heb je het nu nodig terwijl je het altijd hebt gered zonder, kun je het tweedehands kopen, heeft iemand anders het misschien over (soms komen dingen die je zoekt vanzelf als je het anderen laat weten), ga je het echt gebruiken?
* Als dit nodig is, ruim je huis op, begin stukje bij beetje, een kastplank, een kastje, een ruimte. Probeer dingen een vaste plek te geven. Waarom? Rommel in je huis is rommel in je hoofd. Bovendien maak je extra kosten omdat je dingen niet kunt vinden en dus het maar nieuw koopt, of omdat je zoveel kleren in de was hebt zitten, blijf je maar nieuw kopen. Ik heb ook al meer dan eens gehoord dat een opgeruimd en gezellig huis een "rijk" gevoel geeft.
* Als je er niet zelf uitkomt of het lukt gewoon niet lekker en je hebt er hulp bij nodig, aarzel niet om naar hulp te zoeken. Wij zijn drie keer naar een maatschappelijk werker bij ons gezondheidscentrum geweest en toen konden we het zelf, dat was wel een flinke drempel en wat trots inslikken maar ik ben blij dat we het gedaan hebben. Ik weet dat het rode kruis ook mensen met administratieve problemen en schulden helpt. Zoek uit waar je hulp kunt halen in jouw gemeente. Helaas zijn voor sommige mensen de problemen en schulden zo groot dat er wat meer hulp ingezet moet worden maar als dat nodig is, wordt je vanzelf doorverwezen.

Dit was onze manier, maar vele wegen leiden naar Rome natuurlijk!
Makkelijk besparen met uw eigen systeem - Geld en Recht#body-anchor#body-anchor


Zoals je kunt lezen is het soms best veel en moeilijk werk, bedenk je dat het ook niet allemaal in één dag of in één week moet en dat je niet alles meteen goed kunt doen. Probeer er tijd voor te plannen in je agenda maar ga (ook om jezelf te belonen!) daarna ook iets leuks of ontspannends doen. Het is zeker de moeite waard. Als je alleen al het overzicht en de regie weer terug hebt zul je je al beter voelen. Als het dan ook lukt om de schulden beetje bij beetje op te lossen, kun je heel trots zijn op jezelf en dat neemt niemand je ooit meer af. Als je fouten maakt, als je valt, haal diep adem, wees redelijk voor jezelf (dus niet te streng maar ook niet te slap), sta op... en ga verder.

Groetjes,
Moneypenny

P.S. oh ja, wat ik ook nog kwijt wilde; als je, net als ik, opgelicht bent (zo ben ik aan dat doorlopend verdriet gekomen, mijn "ex" heeft me doelbewust kaalgeplukt en van me geprofiteerd, van een liefdesrelatie bleek dus niet echt veel sprake te zijn toen het eind van mijn doorlopend verdriet in zicht was. Hij heeft het later verteld, hoe dom ik was geweest en dat ik geen poot had om op te staan en me uitgelachen, dat was een hele harde en dure les) neem contact op met Stichting Stop (Stichting Tegen Oplichtings Praktijken) http://www.stichting-stop.nl/. Stichting Stop kan uiteraard ook zover mogelijk behulpzaam zijn bij andere vormen/manieren van oplichting.
Stichting Stop kan je verder helpen, ook om eventueel toch een aangifte van de grond te krijgen. Achter stichting stop zit een pittige dame met haar op haar tanden, als het nodig is gaat ze een niveau hoger dan de politie als de politie geen gehoor geeft. Ze heeft het alleen soms superdruk, ze doet het meeste alleen dus soms moet je even geduld hebben of haar nog eens e-mailen. Ik heb het uiteindelijk niet doorgezet omdat ik ook rust wilde en het wilde afsluiten maar als er nog iemand zich meldt bij de stichting over mijn oplichter, dan wordt ik ingeseind en dan ga ik wel mee in een gezamelijke actie waarin we samen sterker staan, ik bewaar voorlopig nog alle papieren, mails en bestandjes.

2 opmerkingen:

  1. Even testen of het 'goedkeuringsdeel' al weg is en of ik nog een foutmelding krijg. Je mag dit berichtje dus zo verwijderen hoor! ;-)

    (edit: ja, ik krijg dus een foutmelding: Uw verzoek kan niet worden verwerkt. Probeer het opnieuw.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de 2e keer (dus na die foutmelding) op 'reactie plaatsen' komt mijn bericht er wel te staan.. vreemd!

    Wel is de toestemmingsstap er tussen uit verdwenen, maar ook het overtypen van de letters. Dat laatste zou misschien toch wel handig zijn tegen het spammen in je gastenboek door automatische programma's, maar je kunt ook eerst kijken of je daar last van gaat krijgen.

    (nu trouwens als 'anoniem' gereageerd, misschien dat dat uitmaakt qua foutmelding?)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.