zondag 30 mei 2010

fouten van een hypotheek-leek

Vrijdag zat ik bij iemand op de koffie (/limonade) die mij wees op een uitzending van TROS Radar van 17 mei over hypotheken en de ingebakken overlijdens risico verzekering. Gelukkig hebben wij geen beleggingshypotheek waardoor we echt in de problemen kunnen komen.
Echter, wel een spaarhypotheek met een OVR en arbeidsongeschiktheidsverzekering erbij in een afkoomsom die in de hypotheek zit. Achteraf zagen en snapten we pas hoe alles in elkaar zat en nu vallen er nog wat kwartjes. Ik denk dat ik het nu bijna snap maar misschien komen er nog wel meer lijken uit de kast.
We hebben ook al precies zo'n brochure ontvangen die je in de uitzending kunt zien over de woekerpolis. We zijn nu volgens mij dus ook in het trotse bezit van twee woekerpolissen naast een een hypotheek die aardig wat hoger is dan de waarde van ons huis.
Ik wil nu gaan proberen om e.e.a. nog wat recht te gaan trekken, we gaan alles nog eens op een rijtje zetten en dan trekken we onze adviseur eens flink aan z'n jasje.
Mijn man heeft ook al een levensverzekering elders, dat wist de man ook, ik hoop nu dat we van die dure levensverzekering af kunnen komen en daarvoor in de plaats een levensverzekering voor ons twee kunnen krijgen die alleen het risico tussen de WOZ-waarde van ons huis en de hoogte van de hypotheek afdekt voor de verstrekker en dan nog een veel voordeligere losse levensverzekering voor mij erbij. Daarbij denk ik er ook over om een stuk af te lossen. Al met al zou dat een stuk moeten schelen in onze maandelijkse lasten.
Radar heeft een stappenplan gemaakt dat je kunt volgen, dat ga ik maar eens doen.

Onze verzekeringen zijn 't zelfde verhaal, ook door dezelfde flapdrol aanbevolen, ook al veel gedoe mee gehad. Daar ga ik ook mee aan de slag.

Zaterdag had ik nog een oeps-momentje bij de kassa van de supermarkt; saldo te laag. Huh??!!! Manlief was er ook al op dezelfde manier achter gekomen toen hij konijnenvoer af moest rekenen, dubbel oeps. Ik zal jullie niet vervelen met onze maandelijks ingestelde geldstroompjes maar het kwam door omdat mijn inleg op de gezamelijke rekening niet was overgemaakt omdat ik ergens een denkfoutje had gemaakt op mijn privé-rekening. Ik kwam er bij toeval achter dat wij dit voortaan heel simpel kunnen voorkomen, wij bankieren bij de Rabobank en ik heb nu op de rekeningen een "alert" ingesteld; wanneer de saldi onder de 30 euro komen, krijg ik een sms'je. Je krijgt er een paar per jaar gratis bij het pakket wat wij hebben, vaker heb ik het denk ik ook niet nodig. Je kunt allerlei alerts instellen en de hoogte van de bedragen ook zelf bepalen.

1 opmerking:

  1. Wij kunnen de alerts laten e-mailen. Kost zeker niks. Vervelend zeg van die woekerpolissen! Hopelijk wordt het goed opgelost. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.