donderdag 20 mei 2010

Zelf je schoenen repareren en/of verven

Sarah heeft op dit moment wel 2 paar (sok) slofjes maar die zijn behoorlijk warm nu. Twijffel of ik toch nog iets moest kopen voor nu (volgende maat staat al wel klaar) Ik ben in haar kastje voor de zekerheid nog eens in de schoentjesbak gedoken. Daar zitten vooral schoentjes in die ik heb gekregen. En jawel, ik vond een donkerblauw paar dat haar nu past en niet zo warm is. Donkerblauwe kleertjes heeft ze alleen bijna niet, wel erg jongetjesachtig ook. Ik heb ze dus zwart gemaakt met van die vloeibare schoenpoets. Zwart past overal bij... Het is goed gelukt alleen... na een paar uur gaven ze nog zwart af! Ik heb wat geborsteld maar het mocht niet baten. Toen heb ik ze ingespoten met waterafstotende spray en dat heeft het bijna verholpen. Ik heb net de tip gelezen dat je er talkpoeder op kunt strooien om de overtollige schoenpoets op te nemen (dan kan maizena ook net zo goed, geldt ook voor kapotte babybillen hoorde ik van een vriendin), dat nog maar eens proberen.

Net heb ik toch nog maar eens gezocht en jawel hoor, je kunt het toch weer krijgen, artikelen om zelf je schoenen te verzolen, lijmen en verven, via internet (of, als je in de gelukkige omstandigheid bent dat je niet ver van Utreg woont, kun je het gaan halen, het is gewoon bij een schoenmaker in winkelcentrum Overvecht)
http://www.schoen-/onderhoud.nl/contents/nl/d26_doehetzelf_zolen_hakken.html en je kunt er ook schoenverf in 42 kleuren bestellen. Mooi om te weten, er zijn hier ook nog wel wat schoenen en tassen die met wat kleur weer bijgewerkt kunnen worden en dan weer langer mee kunnen.
Ik heb pas mijn nieuwe handtas in gebruik genomen (in mijn geval altijd een rugzakmoddelletje, vind ik veel handiger). Ik heb een canvas tasje kunnen kopen op de markt voor 5 euro een tijd terug. Het ziet er veel steviger uit en ik denk er langer mee te doen dan met de vorige van nep-leer. Ik heb gewacht tot m'n "oude" tas echt niet meer goed was (het zag er al langer niet meer zo goed uit, er stak zo hier en daar wat uit aan onderdelen met wat krassen en scheurtjes maar hij deed het nog als tas, tot er nog wat afbrak, zat eraan te komen) en m'n nieuwe tas zo lang apart gelegd. De oude tas heb ik wel bewaard, ik kan de hengsels of de rits misschien nog hergebruiken en ik kan het tasje zelf nog (misschien ophangen aan een haak en )gebruiken om er dingen in op te bergen achter de ritsjes.
Nou koop ik graag zwarte tassen, mobiele telefoons en (sleutel)beursjes, zie die maar eens terug te vinden in een zwarte tas. De tip van een vriendin van vroeger schoot me te binnen; gewoon een lichtgekleurde tas in je zwarte tas stoppen en daar je zwarte spullen in doen, dan zie je het wel. In mijn tas zit nu ook weer standaard een nagevuld flesje water, anders kom ik weer in de verleiding om drinken te kopen ergens als ik dorst krijg als ik boodschappen ben doen of onderweg ben.
Wat is er nu trouwens veel rotzooi voor kinderen en het WK te krijgen of sparen bij zoveel winkels! Ongelooflijk, je kunt geen winkel binnenlopen of ze hebben wel weer wat. Jammer ook dat al die winkels niet wat duurzamere producten of speelgoed kunnen verzinnen, binnenkort liggen al die plastic fröbels weer bij het afval, jammer hoor.
Sarah is deze week al aan het oefenen voor het WK van 2030 met haar bal. Ook leuk om samen mee te spelen. Ik rol de bal naar haar toe en ze friemelt er wat mee tot ze er niet meer bij kan (denk niet dat ze het al bewust mijn kant op speelt), dan pak ik 'em weer en rol ik de bal weer terug, dikke pret. Ik begin alleen het idee te krijgen dat Sarah van al haar lieve oudere vriendjes en vriendinnetjes op het kinderdagverblijf iets geleerd heeft: als je niet meer bij een speeltje kunt, zet je het op een brullen en zie daar, er komt iemand aan om het je weer aan te geven! Nou, dat vind ik niet zo'n goede gewoonte om aan te leren, dat je door huilen krijgt wat je wil. Maar ach, ze is nog zo klein dus ik geef het wel hoor, maar ik spring er niet meteen voor op of ik maak even af waar ik mee bezig ben, ze moet ook leren om even te wachten.
Manlief is nu op weg naar huis, als hij thuis is, begint onze vakantie. Ik heb al een inpaklijst klaar liggen zodat we vanavond en morgen kunnen gaan inpakken en dan.... en route.
TOT OVER EEN WEEK!!

2 opmerkingen:

  1. Ik weet niet wat je gaat doen, maar vakantie klinkt heeeeeel goed. Dus: veel plezier!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat slim om er van die spray op te spuiten! Want inderdaad, als ze blijven afgeven is het natuurlijk niet handig. Dan zit je kind zo onder de zwarte vegen. Ze zien er wel echt zwart uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.