zaterdag 1 mei 2010

Cheeesecake en koken zonder pakjes en zakjes

Vandaag wordt het hier een beetje de zoete inval lijkt het wel, er komen verschillende vrienden gezellig aan. Gezellig hoor.
Ik had me gister dus bedacht dat ik een taart wilde bakken en ik had al een tijdje zin in cheesecake maar omdat ik het recept nog niet had kunnen opzoeken (beetje druk met Sarah, die is haar schema helemaal aan het omgooien en heeft last van een kiesje dat door moet komen) had ik manlief gevraagd maar zo'n kwarktaartmix mee te nemen.
Al jaren heeft mijn zus lekkere kwarktaart op verjaardagen. Ik dacht dat zij of haar schoonmoeder (die maakte ze eerst voor haar) er uren mee bezig waren en zich ervoor in het zweet stonden te kloppen met gelatine toestanden erbij maar vorig jaar vroeg ik toch maar eens het recept. Bleek dat ze gewoon uit een pakje maakt en dat het met een paar minuten klaar is. Och nee, dat hele gedoe, dat deden zij en schoonmoeder al jaren niet meer. Gister dacht ik dan ook maar eens heel lui te doen en zo'n pakkie te halen.

Manlief kwam gister met het pakje thuis (speciaal voor naar de supermarkt gegaan), alleen de pakjes slagroom waren op dus hij had maar zo'n bus meegenomen. Toen ik daarover een beetje verbaasd keek zei manlief dat ie wist dat het duurder was en er meer suiker in zat maar dat het toch wel kon voor een keer???? Nee schat, daaar kan ik geen taart mee maken. De schat dacht dat de slagroom alleen voor bovenop de taart bedoeld was maar dat moet dus IN de taart. Heel begrijpelijk als je dat nooit gemaakt hebt zelf maar nog geen taart dus.
Ik wilde het niet omdat ik het onzin vond en zonde van de benzine en de tijd maar hij wilde met alle geweld nog bij de Appie die open is tot 10 uur ongeklopte slagroom halen. Hij was net op tijd en ik was over m'n slaap heen toen ik m'n taart nog had gemaakt en wat opgeruimd, wat een gedoe voor eeen makkelijke en tijdsbesparende taart!

Vanmorgen toch maar eens gaan zoeken naar een recept voor cheesecake, voor de volgende keer dat ik taart wil maken.
Het water loopt me uit de mond bij het recept en de foto van de baked cheesecake with blueberries , kuwijl! Wat blijkt, het is even simpel of nog simpeler als je het zelf maakt en je slaat de kleur/geur/smaakstoffen fijn over. Volgende keer dus gezondere en voordeligere echte cheesecake zonder gedoe! Sh.. had ik toch maar even gekeken gister.... Nog meer recepten: http://uktv.co.uk/food/homepage/sid/5955

update 3-5: hier ook nog Nederlandse recepten voor cheesecake. Ik kijk regelmatig BBC kookprogramma's en ik wilde "echte" Engelse cheesecake maar het recept is dus al lang doorgedruppeld naar het Nederlands.

Ik doe eigenlijk heel weinig aan die mixen die je kunt kopen voor spaghetti, chili, omeletten, stoofpotjes, jus, dressing etc, etc. Van die kant en klare potjes pastasaus of kipsaus walg ik echt en ik word er niet lekker van. Ik maak het meeste gewoon zelf. Als je googled op "recepten pakjes zakjes" of "koken zonder pakjes zakjes" vind je recepten om pakjes en zakjes die je kunt kopen te vervangen. Je kunt op internet zelfs recepten vinden van (fastfood) restaurants zodat je dat ook thuis kunt maken, zie http://www.copycat-recipes.net/ of http://hubpages.com/hub/Mcdonalds-Copycat-Recipes
of google op "recipe copycat".

3 opmerkingen:

  1. Hoi Moneypenny , lees al `n tijdje mee , wat ik me afvraag : wat gebruik je dan voor de cheese/ Kan dan zijn de kuipjes roomkaas vd Lydl bijv. ? Ik hoor `t graag. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Moneypenny,

    Ook ik lees al een tijdje met veel plezier met je blog mee en ik wil je deze tip dan ook niet onthouden:
    kwarktaart uit een pakje lukt ook prima zonder de slagroom erdoor. Voor de smaak maakt het echt niet uit, voor de portemonnee en de calorieën des te meer. Ik was de slagroom ooit een keer per ongeluk vergeten en kwam daar pas achter toen ik de volgende dag het potje nog in de koelkast zag staan.

    Blijf bloggen!
    Groetjes, Rina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Rina: heel erg bedankt voor het compliment en ook bedankt voor de tip, die ik wijselijk maar niet met mijn man ga delen...

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.