donderdag 6 mei 2010

Hummer vs nep-Panda en mouwslabbers maken

Gister waren mijn neefje en nichtje jarig (op dezelfde dag geboren met 3 jaar ertussen) en dus wilden wij rond 12 naar 't zuiden rijden. Toen manlief de auto uitparkeerde dacht ik eerst dat ie over iets heen gereden was, speelgoed van de buurkinderen ofzo. Het bleek dat er een afdekplaat onder de auto had los gelaten. Vanmorgen is de auto even op de brug geweest bij onze garage en zijn er nieuwe schroeven in gezet maar het leek mij niet handig om met die auto nog ver te rijden. We hebben Minipenny en haar accesiores in mijn auto gezet en toen konden we alsnog op weg, het onderstel van de wieg hoefde niet mee dus het pastte nog allemaal. Ik vond het eigenlijk heel leuk om m'n hele gezinnetje eens in mijn auto te rijden, in de auto die nog van mijn opa en oma is geweest, wel een fijn gevoel!
Manlief voelt zich iets minder fijn en veilig in mijn autootje als ik harder rijdt dan 110, volgens hem komen er dan allerlei bijgeluiden bij waar ie nogal zenuwachtig van wordt. Ik kon het natuurlijk dus niet laten... manlief heeft een echte "thrillride" gehad... ;-).
Ik heb een Seat Marbella (nep Panda) uit 96 in de kleur "veelkleurig rood" (hier en daar wat verbleekt, meer op het metaal, minder op het kunststof, opa heeft destijds nog een parkeeroepsje gedaan waardoor er een deur moest worden uitgedeukt en opnieuw gespoten dus dat is dan weer knalrood), daardoor wordt ik door sommige medeweggebruikers niet serieus genomen, ik mag niet inhalen, ik wordt soms afgesneden, ik krijg soms geen voorrang als ik dat wel heb, ik mag niet invoegen, ik zal wel traag rijden (woehahahaha!), etc., etc. Wat is nou het verschil tussen een dure auto en een voordelige, tweedehands auto op leeftijd?

Hummer: stuur, Panda: ook
H: 4 wielen - P: ook
H: remmen - P: ook
H: verlichting - P: ook
H: bezineverbruik: 1 liter per stoplicht, P: valt wel mee
H: parkeren: succes, P: past nog in allerlei gaatjes (nog meer als je geen rechterbuitenspiegel hebt! (kun je die Hummer die zo aso heeft geparkeerd over twee vakken strak inparkeren ;-)))
H: van de bank/baas, P: van mij
H: je zit droog, P: ook
H: wordt teruggeroepen naar de garage!!, P: het ontwerp van de Panda was zo goed dat ze het nog aan een ander merk hebben kunnen verkopen die het weer in productie heeft genomen.

Vandaag weer wat babyhap vooruit gemaakt voor Sarah, boontjes en aardappels. Getverderrie zeg, wij gebruiken weinig zout maar helemaal geen zout is toch niks. Ik wilde even het goede voorbeeld geven door zelf een lepel te nemen om het even voor te doen en te proeven, mijn reactie die Sarah heeft gezien was haast Oscar-waardig (jaaah, lekker, jippie!), hoop ik dan....

Het polyester slabje met mouwen lekte toch maar van Petra (! :-)) kwam nog een goede tip:
Als de zweedse tunnel toch lekt, is het niet zo heel moeilijk om van een gastendoekje (een goedkope van de Zeeman oid) een mouwslabber te maken. Die lekken ten minste niet door.
Leg het doekje plat neer, kijk hoe breed je de slab wil hebben, en teken dat in het midden af.
Knip de stof aan weerszijden vanaf de onderkant in (tot ongeveer de helft). Zoom de knip om (bijvoorbeeld met een biasbandje) en sla de onderkant van de zijvleugel om naar de bovenkant. Dit is nu een mouw geworden.
Herhalen aan de andere kant. Bovennaad van de mouwen vaststikken en mouwen eventueel binnenstebuiten keren.
Indien gewenst halsje rond maken en afzomen met biasband. Lintje er aan, en klaar.
Net zo handig als de mouwslabbers van de Prenatal (a 15 euro per stuk).
Bedankt!

5 opmerkingen:

  1. Goede tip maar die komt van Petra...mijn dochter knoeide niet, gek genoeg en mijn zoontje werd voorzien van een oude theedoek over de kleren heen die ik daar speciaal voor bewaarde.

    Wel leuk dat je nog in zo'n oud autootje rijdt. Ik heb een hele oude cuore waarbij ik me weleens afvraag of ik daar een record mee kan rijden.

    groetjes,

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je mijn suggestie oppakt!!!
    Heel veel succes met het maken. Als je nog even 'droog' wilt oefenen hoe of het werkt met die flappen, kun je het natuurlijk ook even met een a-4tje papier en wat plakband proberen.
    Enne .. al die P namen! Ik snap best dat je je even vergiste.

    Groetjes,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handige tip zeg! Wat kost zo'n slab veel bij de Prenatal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Petra: sorry! Ik twijffelde al even gister maar ik was gister ook al niet zo lekker dus dat geef ik dan maar de schuld van mijn onbetamelijke vergissing. Ere wie ere toekomt... ga het zo aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn uppedupke? Zo heet mijn autootje namelijk.
    Het is een auto uit 1995 en die heeft 143.000 km gelopen. Niet zo heel veel km dus ik ben in theorie nog lang ermee aan het rijden.
    Rij zo'n 5000 km per jaar dus in theorie kan ie nog 10 jaar mee als er niets duurs aan kapot gaat. Dan wil ik geld hebben voor een hele nieuwe naar mijn smaak met knalkleuren en die de rest van mijn leven rijden.

    Maar zo'n lada is wel heel bijzonder!
    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.