donderdag 8 april 2010

Moestuin beginselen

Gister bezig geweest met voorbereidingen op wat een mooie en producerende tuin moet worden, ooit.....
Ik wilde informatie en tips die ik las in boeken, op internet en in de dagelijkse mijmeringen van Annemiek van Deursen van het consuminderhuis in Landgraaf ergens opschrijven. Ik had nog een kaartenbakje dat ik ooit heb gebruikt voor school om begrippen te leren. Er waren nog genoeg lege kaartjes waar ik op kan schrijven. Op internet vond ik ook een zaaikalender, die heb ik geprint en opgevouwen voor in het bakkie. Wat plakkertjes en een leuk plaatje op het eerste (gebruikte) kaartje en mijn eigen tuinboekbak was klaar.

Het blijkt dat ik goed zit met natuurlijke bestrijding van ziekte en ongedierte; heermoes/paardenstaart en brandnetel komt er weer genoeg op in de tuin op dit moment. Om meeldauw te bestrijden kun je van heermoes een aftreksel maken door dit toe te voegen aan kokend water en 30 minuten te laten trekken. Als het afgekoeld is verdun je het aftreksel met water (1 op 5) en dan bespuit je er de plant mee. Onze druiven en bessenstruiken hadden er vorig jaar last van dus het zal nog wel van pas komen vrees ik. Bladluis kun je bestrijden door met brandnetelsap maar het schijnt dat je niet op internet mag vertellen hoe je dat maakt dus ik weet dat ook niet nu en ik ga maar geen suggesties doen, schijnt een enorme boete op te staan (Mr.Penny denkt dat dat is omdat het vroeger ook als afrodisiacum werd gebruikt). Update: wel in een boek van de bieb recept gevonden voor brandnetelgier als middel tegen bladluis: 500gr brandnetels nemen, blad versnipperen, liter kokend water erop, emmer een week laten staan, zeven en aanvullen met 4 liter water). Bladluis kun je ook bestrijden door 20ml spiritus en 20 gram groene zeep op te lossen in een emmer water en daarmee de plant te bespuiten. In de mijmeringen van Annemiek las ik dat koffiedrap rond een plant goed helpt tegen slakken (ik dacht dat koffiedrap alleen bemesting was), daar heb ik er ook meeeer dan genoeg van (als ik ze zie, krijgen ze eerst vliegles en daarna mogen ze zwemmen in de sloot, helaas is het treurig gesteld met het zwemonderricht voor slakken). Ik denk dat ik rond de aardbeiden ook maar een biervalletje ga zetten (bier met veel gist trekt slakken aan) maar dat vind ik wel zonde van het bier. Misschien kan Mr.Penny met zijn bierbrouwspullen iets maken, zal ie nog leuk vinden ook.




Ik heb gister ook van alles gezaaid in eierdozen (dan kun je de plantjes met karton en al zo in de grond zetten, vergaat toch wel), halve wc-rollen en andere bakjes e.d. Beginnersfoutje gemaakt; zaadjes met veel pijn en moeite onder een dun, los laagje zand gestopt en toen (ook nog teveel) water gegeven. Als je pech hebt komen de zaadjes dan dus weer bovendrijven (ik heb het met een luciferhoutje weer terug geduwd). Volgende keer maak ik dus eerst het zand nat, dan zaadjes erin en dan een laagje los zand erover. Als de tuin wat verder klaar is, is er plaats voor de zaaiïngen. Ik heb gister ook nog een pot rucola gekocht bij de supermarkt, thuis de kluit in vieren gedeeld en opnieuw uitgeplant in een plantenbak (metalen emmertje, overgehouden van een bierpakket) in theorie zou ik nu meer rucola moeten krijgen. Ik hoop dat het aanslaat allemaal.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Moneypenny,ik had een reactie geplaatst, maar kan 'm nu niet terugvinden? Ik kreeg onlangs een gratis blad Bloemen en planten (van april), waarin volgens mij precies staat wat jij wilt: groenten en fruit tussen in de siertuin. Ik heb 'm alleen al weggegeven, anders zou je 'm natuurlijk kunnen krijgen!
    Ken jij de site: http://www.denationaleproeftuin.nl/proeftuin/default.asp - daar is gratis of voor weinig zaad te bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Hanneke: je had nog een antwoord van me te goed. Ik ben bij de bieb geweest maar iemand wilde ook heeeel graag maar wel lekker rustig de Bloemen en Planten van april lezen en had het stickertje dat het blad nog in de bieb moest blijven verwisseld met een ouder nummer. Ik moet nog steeds naar de andere vestiging om te kijken, daar zou ie nog wel moeten liggen in het rek. Nog bedankt voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.