zaterdag 24 april 2010

Gister & vandaag

Gister was het inderdaad een erg drukke dag geworden maar erg leuk met die kids op de molen. Grappig ook om de verschillen in de leeftijden te zien, de kleintjes van groep 1&2 liepen vrolijk, onbevangen en nieuwsgierig alle trappen op hoewel de treden van de eerste trap ook nog eens hartstikke hoog voor ze zijn. Best lastig, van die kleintjes alles leuk uitleggen maar de juf gaf me de tip dat ze op die leeftijd graag alles willen beleven, aanraken, voelen, zien, doen, daar kon ik wel wat mee. Ze hebben allemaal een tarwekorreltje gekregen, toen hebben we de korreltjes op mini-maalstenen samen gemalen en zagen ze dat het meel werd en daarna heb ik ze met zeven laten zien en voelen hoe je bloem maakt voor wit brood, alle kleine handjes ging in de regen van bloem die naar beneden kwam, lekker voelen! Groep 3 heb ik het ook zo uitgelegd, die vonden dat de zeven hoger moest houden, anders konden ze het niet zien, de kinderen gingen als witte spookjes naar huis. Bleek er eentje allergisch, het jochie werd helemaal akelig en kreeg witte vlekken onder z'n ogen, de groepen daarna heb ik dus maar schoon gehouden omdat ik dat zo naar vond.
Hoe ouder de kinderen werden, hoe stoerder ze voor elkaar gingen doen. Uiteindelijk in groep 8 werd het een beetje elkaar aansteken met aanstelleritus. Een aantal dames had bijvoorbeeld van te voren besloten dat ze toch heus allemaal hoogtevrees hadden. Op de eerste trap werd er gegild als in een achtbaan omdat het donker en eng was en er mogelijk spinnen zaten en wat dames waren het weer vlug met elkaar eens; spinnenfobie (maar goed dat ze niet wisten dat ik net voor ze kwamen nog vlug een dooie muis heb moeten opruimen die buiten op de stelling lag). Na een minuut of 10 was het "vet" boven en was het ook "vet" dat ze nog hoger mochten kijken, alle kwalen plotsklaps genezen.
Ze waren eigenlijk ook helemaal niet vervelend en ze luisterden best goed (als je ze tussendoor ook gewoon even laat uitrazen en wat vragen beantwoord van de kinderen die erg geïnteresseerd zijn is iedereen weer blij, als ik er niet meer bovenuit kom dan stop ik gewoon met praten (en dan grijpt de juf of meester wel in)). Het was echt leuk maar ik was toch blij toen ik het laatste groepje in de kapzolder uitleg had gegeven, het was wel mooi geweest.

Zoals verwacht waren bijna alle groepen dus te laat dus het liep uit en uiteraard kwam er nog wat tussen aan mensen en opruimen/controlerondje. Kiele-kiele of ik het ging halen om op tijd weer bij de speel-o-theek te zijn. Tijd voor lunch had ik tussendoor niet gehad. Dat werd dus een late dashboard-lunch, eigenlijk niet goed te praten om met 60 tot 80 km/u brood en broodnodige cola in je gezicht te steken wbt veiligheid...
Ik was net 2 minuten te laat op de speel-o-theek. Erg jammer dat ik nog een stukje file had. Het liefst had ik zowieso wat meer tijd tussendoor gehad, dan was ik nog even langs huis geraced om Sarah een kusje te gaan geven of haar gewoon even te zien slapen, ik mistte haar best.

Sarah is nu net gezellig bij mij op schoot komen zitten en kwijlt m'n bureau lekker onder. Ze is ook een beetje warm dus het is echt weer doorkomende tandjes-tijd. Misschien krijgen we onze nachtrust nog eens terug als ze eindelijk door zijn, ik heb al 2,5 week niet meer goed geslapen (gaaaaaaap). Sarah heeft vandaag super goed gegeten van haar fruithap, ze heeft een halve peer en een halve appel bij elkaar gepureerd met wat rijstebloem op. Ik had eens uitgeprobeerd of ik ook niet zonder electra fruithap kon maken. Gister had ik met een citroenstampertje en een lepeltje wat peer fijngemaakt, vandaag heb ik het met een zeef geprobeerd (had wel eens gelezen dat je met een lepel fruit daar doorheen kon wrijven). Het werkt aardig maar m'n miniblender is eerlijk gezegd toch een stuk sneller en handiger. Ik denk dat ik m'n blendertje toch maar inpak voor de vakantie in mei. Morgen gaan we eens wortelhap proberen denk ik.
Ik had de tip gekregen om eerste start koekjes door de fruithap heen te verkruimelen en in de super zag ik dat er ook rijstebloem(pap) is met smaakjes. Drie keer raden wat daarin zit... suiker, nou, daar wilde ik mee wachten en het wat beperken dus onze Saar krijgt mooi gewone rijstebloem bij d'r hap en straks een broodkorst, soepstengel of rijstwafel, daar zijn heel veel mensen prima groot mee geworden. Al die kant en klare drankjes en hapjes en papjes in de supermarkt vind ik ook maar nix, ik zie liever zelf precies hoe het klaar gemaakt wordt en wat erin gaat. Zo af en toe een keer een potje mag van mij best maar doorgaans wil ik het liefste Sarah verse groenten en fruit geven. Ik las toevallig vandaag nog dat het nu de tandjes doorkomen ook nog eens lekker is als je het koud geeft, liever dan opgewarmd.


nog even een uitsmijter:
ik ga nog even bureau afdrogen (dat snappen jullie wel) en dan gaan we naar beneden om lekker wat te drinken.

4 opmerkingen:

  1. wat een drukke dag had je, maar goed gedaan!
    En de rest van het weekend lekker genieten!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke foto! Morgen uitrusten?

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het eerder gezegd, maar: wat een prachtige meid!
    (En ja,ze kan zó als uitsmijter aan het werk ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In welke plaats staat de molen waar je de rondleiding deed? Heb ook wel belangstelling voor je rondleiding, maar ik denk dat we niet zo dicht bij elkaar wonen....

    groetjes Margreet (woonachtig in een Hanzestad)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.