dinsdag 6 april 2010

Pasen

Nog een verslagje van Pasen

Alles uit de kast met de feestdagen

Ik heb dit jaar de paastafel gedekt met een (plastic) tafelkleed dat ik nog had liggen en heb de kleurtjes een beetje afgestemd daarop. Servetten heb ik nog tot het einde der dagen uit kerstpaketten dus daar vond ik wel iets tussen dat pastte. Het goede servies ging op tafel en omdat ik al het beleg op een apart bordje of schaaltje op tafel wilde leggen, was de tafel snel behoorlijk vol. Bij toeval dus een tafeldek-tip ontdekt; haal gewoon alles uit de kast en presenteer alles apart, de tafel ziet er meteen voller, sfeervoller en "luxer" uit. De paastheelichtjes zijn eierschalen met daarin theelichtjes zonder cup in borrelglaasjes/eierdopjes. De paasdeco achterin had ik al of komt uit eigen tuin.



zelfgemaakte eierdopjes

Omdat we moesten wachten tot Minipenny wakker was en de fles had gehad had ik nog tijd over om eierdopjes te knutselen. Ik heb een wc-rol in tweeën geknipt en beplakt met papier. Op de foto zie je drie laatjes met knutsel-frutselspul. Ik bewaar lintjes e.d. in de eerste la, restjes papier in een andere (ook belastingenveloppen, ik vind het een leuke kleur!) en dan zie je nog een la met "gereedschapjes en lijm". Er ging een wereld voor me open toen ik de tip kreeg fotolijm te gebruiken bij het knutselen. Het lijmt prima en alles wat er teveel op zit, wrijf je gewoon weg als het droog is. Ik maak ook veel gebruik van ponsjes, de konijntjes op het de eierdopje zijn uitgeponsd met zo'n dingetje.

Minipenny's eerste hapje


Ze keek er nogal verbaasd en een beetje vies bij. De lepel in haar mond steken was dan wel weer leuk en dus hebben we toch nog een leuke foto waarop ze heel gretig kijkt alsof ze het meteen lekker vond ;-).









Tweede paasdag zijn we lekker gaan wandelen met z'n drietjes in Waardenburg-Neerijnen. Er staan daar twee kastelen vlak bij elkaar, een mooie kerk met tuin en de natuur is er mooi. Vanaf de dijk heb je prachtig uitzicht. We zagen drie reeën in de verte en er waren veel vogels te horen en te zien.
In de tuin waren plantjes te koop, dolgelukkig verliet ik de tuin met een akelei, die wilde ik zo graag eentje! (gezien in de botanische tuinen in Utrecht, altijd onthouden). Op een bankje aten we onze lunch: afgebakken ciabattabroodjes van Lidl met spek, ei en tomaat (ipv BLT (Bacon Letucce Tomato, BET) met wat te drinken in hergevulde flesjes. (Stevige flesjes blijven het best in de vaatwasser, de diepvrieszakjes en elastiekjes kunnen ook weer worden hergebruikt).

Thuisgekomen heb ik nog wat in de tuin gewerkt, manlief had daar niet zoveel zin in (dat is geen nieuws) dus die mocht op de kleine passen. Ik heb nu een stukje tuin vrijgemaakt, wanneer ik nog meer stapels stenen heb weggesjouwd kan ik het omspitten, wat compost eronder en dan kan er groente gezaaid worden. Toen ik alle stenen weghaalde rende en kroop er e.e.a. aan fauna in paniek weg maar in de onderste laag werd er nog (winter)geslapen; ik heb een hele familie salamandertjes voorzichtig verhuisd, dat vind ik ook zo'n prachtige beestjes dus ik vind het heel leuk dat ze in de tuin zitten
Ik droom al lang van een groenten-siertuin. Een tuin waarin groenten verbouwd worden tussen sierplanten in. We hebben nu een stuk grond achter ons huis (manlief begon gister "in the jungle" te zingen toen ik in de tuin bezig was en we krijgen regelmatig de vraag wie onze tuinarchitect toch is), ik wil het dit jaar toch echt eens tot een tuin maken.

4 opmerkingen:

  1. Akeleien zijn mooi! De volkstuin naast mij (heb ik nu niet meer) stond er vol mee. Het was een oude vrouw en ze deed niet veel meer met haar tuin, dus dat woekerde lekker door. Heel veel verschillende kleuren, en regelmatig belandde er ook wel zaad in mijn tuin en had ik opeens 'gewenste gasten'.

    Ik kom nog regelmatig op dat complex, en zal het wel in de gaten houden als ze bijna uitgebloeid zijn, dan wil ik wel zaad voor je vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Petra: Oh heel graag! (over 't zaad v Akeleien)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moneypenny: in een (gratis...) tijdschrift Bloemen en planten van april die ik onlangs ontving, stond een artikel over de moestuin als siertuin, o.i.d... Lijkt misschien precies wat je zoekt! Ik heb mijn exemplaar al weggegeven, anders had je 'm natuurlijk kunnen krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hanneke: dat tijdschrift ken ik wel. Ze hebben 't ook bij de bieb en ik moet straks toch een dienstje doen op de speel-o-theek dus ik kan straks wat eerder gaan en het even inkijken. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.