dinsdag 13 april 2010

Uitdaging

Vanavond komt de eerdergenoemde vriend die ik regelmatig bijvoed (leeft van magnetronmaaltijden) weer eten. Dat wist ik pas gisteravond, ik heb niet superveel boodschappen in huis omdat ik later deze week nog een keer zou gaan, het is vandaag don't day en de bodem van de bankrekening is in zicht (die .... dure tandartsrekeningen betaald). Allemaal helemaal geen ramp (er is nog wel elder geld maar daar kom ik liever niet aan), eigenlijk een leuke uitdaging, vond ik.
Van wat er in huis was een voedzaam menu voor drie maken zonder vlees, misschien nog iets bijkopen in de super, waarbij ik me een maximum van 3 euro voornam. Geen idee of 't zou lukken....
In de kast vond ik uit een kerstpakket nog een fles gazpacho, voorgerecht geregeld. In de kast stond ook nog zo'n maaltijdpakket voor een luie dag: Marokaanse couscous, ik vond nog een pot geroosterde paprika uit een kerstpakket, ui heb ik nog wel in de koelkast, de laatste kerstomaatjes kunnen erin, ik doe er wat blokjes komkommer naast en ik koop nog een courgette, hoofdgerecht ook geregeld. Voor het nagerecht heb ik nog wat ijs over van het weekend, weer even wat hagelslag met water smelten tot warme chocoladesaus en voila, dame blanche en er is weer ruimte in de vriezer (oh, wacht, we hebben ook nog bokkenpootjes over, die kunnen er wel overheen verkruimeld worden). Ik had ook nog zelf pudding kunnen maken met sojamelk en custard of griesmeel.

We hebben nog pure chocolade eitjes over van Pasen (niet onze favoriete smaak blijkbaar) dus ik heb zitten denken wat ik daar nog mee kon maken. Kan nu al bijna kwijlen van wat ik bedacht heb voor morgen; "pollo en molo negro". Dat is een Mexicaans gerecht met pure chocolade, kip, rozijn, amandel, tomaat, pepertjes (kun je ook vervangen door sambal), kortom, een pittige saus. Lekker met rijst. Ik heb een iets ander recept van een vriendin maar ik vond ook een recept hier. Ik heb het eigenlijk nog nooit met anijs gezien of gemaakt.

Ik ben op dit moment chipszakken aan het sparen om zelf een zonnekookdoos te maken (zie Engelstalige link hier). De binnenkant is mooi reflecterend en het is sterker dan alu folie. Ik maak ze iets voorzichtiger open en na gebruik spoel ik ze even uit, dan maak ik voorzichtig de zak helemaal open aan alle naden en neem ik het even af met een doekje. Ik rol alle zakken bij elkaar op, er liggen er nu al een stuk of 4. Het plan is om een kist te maken die ik zowel als hooikist als zonnekookdoos kan gebruiken.

Een dringender plan is het bijwerken en weer in m'n hoofd krijgen van de administratie, ik heb net ergens heen gebeld waar het geld bleef en dat bleek er al te zijn. Ik dacht dat dat niet kon zo in m'n hoofd gerekend en ik had wel even gekeken op de eerste pagina van bij-afschrijvingen maar niets gezien, Oeps... Vind ik een vervelend gevoel, a. heb ik het dus niet meer goed in m'n hoofd zitten wat er gebeurd is op de rekeningen b. heb ik dus al te lang niet gekeken naar afschriften c. hebben we dus meer uitgegeven dan ik dacht, waaraan dan? d. wordt ik dan bang dat ik meer ff "gemist" heb. Omdat m'n hersenen nog niet hersteld zijn van de crash van de harde schijf lukt dat blijkbaar nu niet zo goed als "normaal" dus ik moet even wat meer moeite ervoor gaan doen. Nog een uitdaging. Ik ga het op m'n actielijstje zetten.

Ik heb sinds een dag twee actielijstjes: "moet", en "zou leuk zijn". De ochtenden zijn voor "moet" (en ik ben nu dus in overtreding! ging even iets opzoeken voor dat telefoontje....) en de middagen voor "zou leuk zijn" en "ontspanning". Ik had een beetje last van uitstel en ontwijkend gedrag, ik ben steeds zo bang dat ik me ga vervelen als ik alles af heb dat ik moet doen en dat dan de muren en alles keihard op me af gaan komen. Eigenlijk heb ik in praktijk wel zoveel hobbies en liefhebberijen dat ik altijd wel iets te doen kan vinden dus ik ga nu proberen op te houden met alles uitstellen uit angst me te gaan vervelen.
Ik ga ook mijn computertijd beperken, stukken beter voor me (rug), daarvoor heb ik het gratis programma Workrave geinstalleerd en alle irritante geluidjes aangezet als ik pauze moet nemen of als ik aan m'n daglimiet zit.

4 opmerkingen:

  1. Die zonnekooktoestellen heb ik ook in Nepal zien staan, in de bergen. Een prima initiatief want het bespaard veel brandhout, wat van steeds verder gehaald moet worden. En doordat er minder bomen gekapt hoeven te worden, is er minder erosie dus minder 'landslides'.
    Het zou wat mij betreft veel meer gepromoot mogen worden!

    (P.S: Heb je nog wat aan mijn 'klachtenmail' gehad, voor je studie?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zakken van de chips kun je misschien ook hergebruiken om als folie op het gasfornuis te gebruiken zodat het fornuis niet zo vies wordt? Dat ga ik misschien eens uitproberen.

    Ik doe ook eerst de dingen die ik moet en dan het leuke werk. Soms gaat dat mis dus de strijk ligt nog :-).

    groetjes,

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoe je zo even een driegangen maaltijd in elkaar draait!
    Dat computer workrave programma ga ik downloaden: lijkt me ook nuttig voor mijn kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Pien over chipszakken ipv alufolie op het fornuis. Ik vond het een goed idee joh! Maar ik heb me vanmorgen bedacht dat het misschien niet toch zo'n goed idee is aangezien alufolie niet aan elkaar gaat plakken in de oven en chipszakken wel dichtgemaakt worden met hitte. Met andere woorden, volgens mij kunnen chipszakken niet zo goed tegen hitte en mocht de bedrukte zijde nou ook nog gaan afgeven op je fornuis, dan heb je pas echt een hoop te poetsen, als 't er al af gaat.
    Ik gebruik zelf zo min mogelijk alufolie en m'n fornuis afdekken.... ach... dat heeft al lang geen zin meer, zo nieuw ziet ie er toch niet meer uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.