zaterdag 3 april 2010

Meevallers en paasdaad op straat

Wat een leuke meevallers allemaal deze week!

Met Pinksteren hebben we een familieweekend en nou zijn mijn vader en zijn vriendin tot de ontdekking gekomen dat de huisjes een week lang huren goedkoper was dan alleen een weekend. We kregen dus een mailtje; iedereen die wil en vrij kan krijgen mag extra dagen komen, we hoeven alleen de toeristenbelasting zelf te betalen (nou, ik wil toch wel iets meer bijdragen hoor, ik vind niet dat zij alles hoeven te betalen, ze willen zelfs alle boodschappen ook betalen). Manlief kon vrij krijgen dus nu hebben we een gratis meivakantie!


Voor de kleine wilde ik graag zo'n foam vloerpuzzel kopen met cijfers ofzo zodat ze lekker kan tijgeren en kruipen straks (meer grip dan op stof of ons laminaat). Laats kon ik ergens een mooi stuk speelgoed winnen dat een foam vloerpuzzel, hobbelpaard en stapeltoren in één is, best lastig uit te leggen, zie plaatjes. Bovendien is het ook nog eens veel makkelijker (stofvrij) op te bergen, leek me heel handig. Het was nog niet tweedehands op Marktplaats te koop en auberhaubt bijna nergens te krijgen. Toch nog maar weer eens op Mp gekeken deze week, voor het geval iemand het gewonnen had of als cadeau gekregen maar er niets mee kon. En jawel, er was zo iemand in Nederland, er stond er eentje op Mp, op loopafstand van mij vandaan!!!! Over de prijs waren we het meteen eens; nieuw is ie 45 euro (en dat is nog niet eens zo slecht als je kijkt wat een vloerpuzzel al kost, laat staan een hobbelpaard, zelfs tweedehands maar ik vond het toch wel veel geld) en ik heb 'em nu voor 30 euro. Straks gaat manlief 't paard ophalen, ben zo benieuwd.



Vanmorgen de laatste paasboodschappen gedaan. Voor de super stond weer een dakloze met het straatnieuws. Ik heb dit nooit eerder gedaan maar ik heb gevraagd of hij wat te eten wilde, dat wilde hij wel en wat, dat maakte niet uit. Ik heb in de supermarkt wat zinnigs en lekkers voor hem gekocht (brood, houdbare kaas, melk, studentenhaver, fruit, salamiworstjes en flesjes cola). Ik weet niet waarom hij op straat leeft, wat zijn aandeel daar eventueel in is en of dat mijn eten echt wel goed terecht komt maar dat donderd me allemaal ook niet. Ik heb in ieder geval geprobeerd een ander mens te helpen aan iets betere Paasdagen dan het anders was geweest.
Toen ik zelf blut was durfde en wilde ik geen geld te lenen van familie of vrienden omdat ik me schaamde en vond dat het mijn eigen schuld was omdat ik zo dom en naief was geweest. Toen heb ik ook wel een paar keer honger gehad en rond speciale dagen zat ik te passen en meten en stressen om rond te komen maar toch nog iets te hebben. Dan was ik nog niet eens dakloos.... Ik heb nu genoeg geld om rond te komen en zelfs genoeg spaargeld om zaken die kapot gaan of versleten zijn te vervangen. We willen nog meer sparen voor onze dromen maar nu ik zelf uit de brand ben en me veilig voel, geef ik wel vaker iets voor een ander en eigenlijk voelt weggeven fijner dan hebben. Ik geef ook veel liever cadeautjes dan ik ze ontvang. Het valt me ook op dat veel mensen belden/bellen om af te spreken voor kraamvisite en dan zeggen: "jaaah, we hebben al een cadeautje hoor!". Ik vind het leuk dat ze aan onze dochter gedacht hebben maar voor mij hoeven ze echt niets mee te nemen, ik vind het al leuk en fijn genoeg om ze te mogen voorstellen aan ons meisje, dat is toch waar het om gaat?

4 opmerkingen:

  1. Wat lief van je om aan de dakloze een pakket te geven. Het is fijn om iemand iets te geven en dat je direct weet dat je iemand daar mee kunt helpen. Fijne pasen! Gr. Lege Zakken Vrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne Pasen Moneypenny!
    Ook ik koop óf een Daklozenkrant, óf ik vraag of ze iets te eten/drinken willen als ik de krant al heb. Dat wordt dan vaak een zak krentenbollen/mueslibollen en een flesje drinken en dat wordt in dank aanvaard.
    Ik vind de Daklozenkrant/straatjournaal een prima initiatief: mensen verdienen hun geld zelf, in plaats van moeten bedelen en afhankelijk te zijn van anderen.

    En wat leuk, die foam puzzel! Ik ken het alleen als kleine stukjes, maar blijkbaar kun je er hele kunstwerken van maken. Daar zal Mini veel plezier van gaan hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat doe ik ook wel eens, iets te drinken geven of een euro of zo. Geen idee hoe ze het vinden, ze danken wel altijd vriendelijk maar wie weet krijgen ze heel veel en hebben ze aan het eind van de dag een tas vol boodschappen?

    Fijne paasdagen,

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zit hier bij de AH een jongen met een herdershond echt een super trouw dier en iedere week als ik boodschappen heb gedaan breng ik uit de ah een broodje voor de jongen mee en een bakje hondenvlees voor de herder.. ik geef ze geen geld maar dit word ook erg gewaardeerd.

    Fijne pasen

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.