donderdag 27 september 2012

300ste bericht: appels uit eigen tuin

Vandaag schrijf ik mijn 300ste bericht op mijn blog. Ik heb iets met het getal 3 dus voor mij wel een bijzondere mijlpaal. Ik ben deze blog begonnen toen ik zwanger was van Minipenny maar had toen niet kunnen vermoeden dat ik 3 jaar later nog steeds zou bloggen EN weer zwanger zou zijn.

Inmiddels wordt Minipenny al een hele meid, gister heeft ze meegeholpen met appels oogsten uit onze eigen tuin. Drie jaar geleden waren de fruitboompjes ook nog klein, gekocht in de najaarsopruiming bij een tuincentrum voor een euro of 15, goed voor jarenlang appels en plezier.

Dit jaar hadden we voor het eerst een echt serieus formaat appels. Heel trots droeg Mini de appels die ik plukte in haar boodschappenmandje mee naar binnen. 
Ze wilde meteen proeven van de appels maar die bleken keihard te zijn. Even wachten maar dus. Ik had voor 's avonds geitenkaas salade met stukjes appel gepland, dat werd dus salade zonder appel.
Redelijk wat exemplaren waren aangepikt door de eksters en een Jan van Gent die ik wild kloppend op de ruit steeds uit de tuin probeer te jagen als ik ze zie. Van die appels maakte ik vandaag appelmoes.
Even schillen, slechte stukken eruit, in stukjes snijden en opzetten met een bodempje water. De appelstukjes waren al gauw gaar genoeg om te pureren met de pureestamper. Ik vind appelcompote te grof, ik maak zelf iets tussen compote en moes in. Lekker zacht maar nog een beetje bite. Suiker doe ik er niet bij, er komen al genoeg suikers vrij bij het koken.
"Mama maakt appelsoep voor jou", zei ik tegen Mini. "Oh, dat is lief van jou", zei ze. Kun je nog meer eer en voldoening van je werk krijgen?
Et voilà! Zelfgemaakte, suikervrije, biologische appelmoes van appels uit eigen tuin.
En lekker dat ie is!
Mini proefde en begon te glimlachen, ze zit er nu nog van te smullen (ik heb mijn bakje al leeg).







7 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk, appelsoep uit eigen tuin!

    Lieve groet, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi moneypenny,

    in de eerste plaats van heel harte gefeliciteerd met je zwangerschap !

    Ik was achter met lezen, druk druk.
    En ik moest lachen om je Barbie verhaal, als de kleine dat straks leuk vindt gewoon kopen, zijn vaak in opruiming en zij zien dat rare figuur niet. Onze dochter heeft eindeloos met ze gespeeld. En natuurlijk met de meest lelijke onder alle poppen de baby B.orn ..met die rare starende ogen! die paars in bad werden.. net een buitenaards wezen.

    Ha en geniet van de sint! Is maar zo n korte tijd dat ze geloven, ik kocht in voren nuttig en leuke dingen, en dan die koppies dubbel genieten!

    En wij hebben een slechte appel jaar, vorig jaar heb ik de helft laten hangen!! Niemand kon nog een appel zien. Gratis aan de weg! Maar iedereen had appels over!
    Dat is nu eenmaal de natuur.

    wens je fijn weekend,

    groet Roos.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Bedankt voor je felicitatie!
      Mini heeft inmiddels een Barbiepop van Sneeuwwitje gekregen. De oppas wees me erop, dat ze er weer lagen bij de Zeeman. Ik ging meteen even kijken en er waren er nog maar twee. Ze stond erbij en ik heb haar nog even proberen wijs te maken dat het voor de verjaardag van een ander kindje was maar dat vond ik toch wel een beetje bruut dus ze mocht het popje meteen hebben. Ze is er dolgelukkig mee.
      Voor haar verjaardag ligt een babypop klaar, gekregen van een vriendin bij haar geboorte en mooi weggelegd. Haar moeder had op kleindochters gehoopt maar die kwamen dus niet.
      Appelmoes kun je ook inmaken in gebruikte jam- en groentepotjes, ik ben al het hele jaar goede potten aan het opsparen.

      Verwijderen
  3. jaaaa, niks zo lekker als eigengemaakte moes, en gezond!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.