dinsdag 11 september 2012

Zelf vlierbessensiroop gemaakt

Maanden en maanden zag ik al uit naar de tijd, dat ik op vlierbessen jacht kon gaan en daarna thuis zelf siroop kon gaan maken.
De eerste jacht mislukte maar ik kwam wel een andere mama tegen, die mij vertelde, waar er wel veel vlierbessen waren.
Vandaag ging ik daar maar eens kijken en jawel; vlierbessen. IJverig begon ik mijn fietstas te vullen, toen Minipenny en ik werden overvallen door een bui. Net toen mijn moederhartje kon het niet meer aanzien dat het kleintje toch wel flink nat begon te worden onder die boom waar ik de fiets geparkeerd had, werd het een stortbui. Thuis hebben we gauw ons afgedroogd en droge kleren aangetrokken ondertussen stonden de trosjes in het water. Toen we omgekleed waren, ging ik toch maar alvast aan de slag met wat ik had.

Ik had na een tijdje besjes van takjes friemelen toch driekwart van een steelpannetje met vlierbessen. Dat liet ik goed koken en ondertussen had ik een koffiefilter in de campingfilterhouder gedaan en die bovenop een thermosfles gezet (nee, niet die van de koffie).
De bessen, die inmiddels goed hun sap los zouden laten, gingen in de filter en toen het eerste sap was weg gezakt, duwde ik de massa af en toe eens aan met een lepel.

In de kast vond ik wonderwel toch nog twee kleine flesjes die ik bewaard had (ik heb maandenlang erg enthousiast sausflesjes bewaard voor mijn vlierbessensiroop maar zoveel had ik dus helemaal niet). Terwijl de flesjes in het pannetje ernaast uitgekookt werden, maakte ik de siroop af.
Op het oog deed ik er iets meer dan de helft van het volume aan suiker bij en liet het even wat inkoken. Aan de lepel zag ik al snel dat het stroperig werd. Even later bleef de siroop aan de lepel zitten en toen meende ik, dat het wel dik genoeg was.
Met een trechtertje ging het in de flesjes, nog een stickertje erop (stukje schilderstape, gaat er makkelijker af en is voordelig) et voila - klaar.

Nadat het afgekoeld was, kon ik eindelijk proeven.
Hmm... ja... hartstikke leuk om te doen. Leuk om als afwisseling eens te drinken maar Minipenny hoeft niet bang te zijn dat ze deze week nog een nat pak oploopt dus. Ik vind het wel mooi zo ;-).
Misschien waren de besjes wat klein, ik heb ze volgens mij wel eens groter gezien. Ik vind een bijsmaakje hebben van takjes maar die heb ik er toch echt heel zorgvuldig uit gehaald heb.

5 opmerkingen:

  1. Veel werk als ik het zo lees, maar het ziet er goed uit!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij vinden siroop gemaakt van de bloesem van de vlierbes ook erg lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt als behoorlijk veel werk en een eindresultaat waar je niet laaiend enthousiast over bent. Jammer dat het je dan ook nog een nat pak heeft opgeleverd. Wel een leuk verslag zo met die foto's erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, ik vond het vooral leuk om het gedaan te hebben. Ik zag er al zo lang naar uit! Misschien volgend jaar een mooiere oogst. Mijn man vind het wel lekker.

      Verwijderen
    2. Er hoort nog wat citroensap in dat maakt het wat frisser van smaak.
      Vlierbessensiroop is ook lekker met spa rood.
      Lenn

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.