donderdag 13 september 2012

Speculaties

We keken gister een uitzending van Tegenlicht over voedselspeculanten (uitzending gemist). Kleine maar vooral grote vermogendheden die op grote schaal "gokken" op een prijsstijging of daling van bepaalde voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld graan en mais. Onderzoek, uitgevoerd door hen die daar belang bij hadden, zou uitwijzen dat dat speculeren geen invloed zou hebben op voedselprijzen maar voor mij is wel duidelijk dat dat wel zo is. Speculeren is goed voor de markt maar te veel en ongecontroleerd, is dat niet. De Arabische lente is begonnen vanwege de verhoogde prijs van brood. Ik vind het geen prettig idee dat de prijs, het aanbod en de kwaliteit van ons voedsel door een paar grote partijen wordt bepaald en gecontroleerd (Monsanto en grote vermogendheden en speculanten).

Deze week ook het bericht dat AH haar leveranciers plompweg heeft aangekondigd 2% minder te gaan betalen voor wat ze afnemen. Schandalig, anderen zo uitwringen.
En waarom? Dat geld hebben ze nodig om te groeien in het buitenland. Echt?!
Het zijn natuurlijk maar puur speculaties maar ik denk zo, dat als de leveranciers 2% minder krijgen voor hun producten, dat de kwaliteit van ons voedsel op korte termijn met minstens 10% achteruit kan gaan. Het moet toch ergens vandaan komen.
Update: inmiddels heeft AH aangegeven de aangekondigde korting uit te stellen, ze gaan eerst om tafel met hun leveranciers. Ook maar puur speculatie maar: om tafel om het er alsnog binnenskamer door te duwen?

Meerdere bedrijven die duizenden mensen gaan ontslaan en daar vergunning voor krijgen, ze maken nog winst, niets aan de hand daarmee maar ze willen alleen meer geld en dus winst overhouden. Da's goed voor de aandeelhouders.
De aandeelhouders zijn blijkbaar ook belangrijker voor AH dan haar klanten en hun gezondheid.
De aandeelhouders zijn blijkbaar ook belangrijker voor regeringen, dan haar bevolking of die van andere landen.

Geld-geld-geld, hebbe-hebbe-hebbe en dan, als je dan alles hebt, of vreselijk veel verdiend hebt (voor je baas) wat heb je dan gewonnen? Ben je dan beter (af) dan een ander? Wat heb je bijgedragen aan deze wereld? Wat heb je dan, feitelijk? Als je vreselijk hebt gespeculeerd en een normaal werkend geweten hebt, waarschijnlijk een schuldgevoel ;-). 

Maar goed, al deze dingen zijn dus helaas "a fact of live" en ik kan het niet zelf veranderen.
Wat ik wel kan doen om een signaal af te geven en minder afhankelijk te worden van stijgende voedingsprijzen terwijl de kwaliteit afneemt is:
- AH en andere bedrijven gaan boycotten en ze dat ook te laten weten;
- meer lokaal (biologisch) voedsel kopen;
- het gedrag van mijn bank bekijken op de eerlijke bankwijzer;
- zelf een deel van mijn groenten en fruit gaan verbouwen en
- ik denk er toch over, om een klein voorraadje te maken van houdbare zaken, voor het geval de markt een paar weken echt raar gaat doen (of langer).
Hebben jullie nog tips?

Ondertussen is het godzijdank-gelukkig nog maar een week voor een echo hebben. Ik zal toch geruster zwanger zijn als ik weet dat alles lekker gaat met onze kleine buikbewoner en hoe lang ik nu echt zwanger ben.
Mijn buik is de ene dag wat dikker dan de andere lijkt het, ik denk dat dat met de aanleg van allerlei dingen heeft te maken en mijn (spastische) darmen die daar tussendoor lopen te vervelen soms. Ik mopper soms wel een beetje over dat alles al zo is gegroeid maar ik ben zoooh blij dat ik nog maar zo weinig last heb van mijn bekken en rug! De vorige zwangerschap had ik in deze periode echt al veel meer last, elke week dat ik geen of weinig pijn heb, is er een! Ik ben ook voorzichtig hoopvol gestemd dat het heel erg helpt dat nu door de behandeling en het steunzooltje weer alles recht staat en dat er niet weer bot en spier tegen elkaar gaat wrikken en wringen nu alles wat weker wordt.
Verder geen bijzonderheden, paar keertje lichtelijk groen de ochtend doorgebracht, kleine zeertjes, vooral veel moe, kortom, een normale zwangerschap.
Oh ja, en dochterlief zit ineens weer keihard in de peuterpubertijd, dat is wel een uitdaging als je veel moe bent. De structuur, consequent zijn en duidelijkheid, waar dan zoveel behoefte aan is, komt dan soms niet helemaal uit de verf. Ik ben nu wel opgehouden met politie agent spelen en meer te negeren wat ze niet goed doet en meer aandacht schenken aan wat ze wel goed doet. Dat helpt, vaak ;-(.

Gister was ik even ingedommeld op de bank, ik werd wakker omdat Minipenny me kwam instoppen (fleecedekentje van de bank), daarna kreeg ik twee knuffelbeestjes om mee te slapen.
Zo lief en fantastisch! Zo ken ik mijn overwegend lieve, rustige en makkelijke meisje dan weer. Dat rode monstertje dat hier zo af en toe staat te springen en gillen van woede in de woonkamer (omdat ze iets "ah-ah-anders wil!" of omdat ze haar zin niet krijgt) daar hadden we nog niet heel veel kennis mee gemaakt. Bij de eerste woede-aanval die ze ooit had, zaten mijn man en ik echt stomverbaasd van elkaar naar de grond te kijken. Joh, dat ze dat ook kon, hadden we niet zo 1-2-3 verwacht.
Ze is voor mij nog steeds super lief en ach, rustig en makkelijk, dat komt ook wel weer terug. Net kreeg ik een heerlijke knuffel en kus toen ik haar op de peuterspeelzaal bracht, ik ga eens kijken, of ik zo nog wat krijg.

2 opmerkingen:

  1. Oh morgen ook maar even kijken op uitzending gemist. Bedankt voor de tip! Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lief zeg als je kind je zo komt intstoppen! En ik kan me voorstellen dat je uitkijkt naar je echo.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.