donderdag 18 maart 2010

Wel gelukt; zelfmaak

Laatst had ik een blogje over mislukte zelfmaak-projectjes. Mijn paas-menhir van papierpulp heb ik inmiddels wat geschuurd en geverfd, het is bijna net een ei.
Misschien ga ik nog een poging doen, dan laat ik de papierpulp eerst wat uitlekken, eens kijken wat dat oplevert.

De paasdeco heb ik, dankzij de plattegrond die ik had gemaakt bij het opruimen, gevonden op zolder. Op zolder vond ik ook nog een leuk mandje. In dat mandje zit de eend nu op een bedje van hooi (na Pasen krijgen onze konijnen dat terug) op een paar eitjes waarvan het lintje stuk was. In de tuin heb ik wat gesnoeid en zo had ik paastakken om de eitjes aan te hangen. Het zijn wel niet de “officiële of goede” takken maar boeit dat? Neuh.


Dochterlief poseert hier in een truitje dat ik zelf heb vermaakt/gemaakt. Ik heb dit nog op naailes tijdens een lesje kleding pimpen dit goedkope effen shirtje gepimpt met een restje stof. Ik heb het op naailes met “stitch and tear” gemaakt, een materiaal waar je op kunt tekenen, vervolgens overheen naaien en dan kun je alles lostrekken, wat nog over is, lost op in de was. Volgens mij kun je het ook zonder
*een leuk stofje achter de stof van een shirtje spelden
*een plaatje of tekening uitkiezen met niet te veel lijntjes en vlakken die je open kunt knippen later om de tweede stof tevoorschijn te laten komen.
*iets leuks op de stof tekenen met iets dat ofwel eruit gewassen kan worden of verdwijnt (ik heb zo’n speciale naaistift, heel handig)
*dan over de tekening heen naaien in de kleur van de stof van het shirtje
*het stof van het shirtje knip je dan weg bij de vlakken, ik heb eigenlijk iets te kort op de rand geknipt, als je meer stof overlaat en eventueel de hoekjes wat inknipt, gaat de stof van het shirtje leuk rafelen en/of opkrullen in de was.
*Shirtje wassen en klaar

Op de foto zie je ook een speenkoord dat ik dinsdag heb gemaakt. Aangezien Mini maandag de verkeerde speen had gekregen had ik het er met de leidster over gehad dat een speenkoord met naam misschien wel handig was. Deze heb ik gemaakt van een klemmetje dat ik gekregen heb van een vriendin, een stukje band dat ik nog had, een applicatie die ik al tijden geleden voor een habbekrats heb gekocht, textielstift (toevallig in dezelfde kleur als de klem), een lettersjabloon en een stukje van een oude handdoek voor aan de achterkant van de applicatie. Gratis en voor niks dus. Voor zo’n klemmetje kun je ook een oude bretel slopen.

Op de foto zie je ook een sjaaltje dat ik pasgeleden heb gemaakt voor de TV, ik ben aan het vingerbreien gegaan. In tegenstelling tot gewoon breien, lukte me dat wel. Toen ik bijna 2 meter had heb ik het dubbel geslagen en het een beetje geknoopt als een stopdas, nog wat knubbeltjes erbij en toen vond ik ’t wel leuk. Een instructievideo voor het vingerbreien van een sjaaltje vind je op: http://www.youtube.com/watch?v=t3LKAlDz9ig.

Voor je een oude of kapotte trui weg doet, kun je ook eens de trui uithalen om de wol opnieuw te gebruiken. Ik weet dat er ook mensen zijn die voor weinig bij de kringloopwinkel een of meerdere truien kopen, alles uithalen en er iets nieuws van maken. Knopen, ritsen, leuke of handige applicaties etc. haal ik ook van kleding die weg gaat (alleen wat niet naar het goede doel gaat maar in de kliko, uiteraard). Je ziet aan 't voorbeeldje van het speenkoord, dat het van pas kan komen. Applicaties zijn ook handig om gaten en scheuren dicht te naaien.

5 opmerkingen:

  1. Wat poseert ze al prachtig! Ze kan later zo mee doen aan Hollands Next Top Model.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest erg lachen om je koptektst 'wel gelukt, zelfmaak' en dan zo'n prachtige foto van Sarah. Een beter voorbeeld bij zo'n tekst is er niet! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ik vind je zelfmaak product anders erg goed gelukt ;) Gr Btje minder

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die baby is ook goed gelukt....maar jij bent wel heel handig...draag je die shawl wel? lijkt me wat dunnetjes of hoort dat bij jouw stijl?

    groetjes,

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihihi, ik had zelf de link nog niet gelegd met zelfmaak die goed gelukt was en ons meisje maar dat is inderdaad wel iets wat ik zelf heb gemaakt waar ik het meest tevreden over ben ;-) en super gelukkig mee ben.
    Dat sjaaltje is niet voor buiten- maar voor binnengebruik ;-). Gewoon voor op een truitje ofzo, beetje opleuken. Minipenny vind het ook leuk, kan ze lekker aan gaan hangen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.