zondag 14 maart 2010

Verslag landelijke consuminderdag

Gelukkig ben ik er inmiddels aan gewend om vroeg op te staan zodat ik vanmorgen niet nog half slaapdronken, op de tast, richting station hoefde te gaan (dat ging met 80 km p/u met de auto ipv te voet (foei!) om de trein niet te missen aangezien babylief uiteraard besloten had niet mee te werken vanmorgen). Ondanks een vertraing toch nog keurig op tijd in Tilburg aangekomen met nog genoeg tijd om naar zaal 16 te kunnen wandelen.
Onderweg werd me de weg gevraagd door iemand die ook op weg was naar de consuminderdag, ik ben samen met haar er naartoe gelopen en hebben we het heel gezellig gehad samen vandaag. S is bezig met een transition town groep in haar woonplaats http://transitiontowns.nl/, chapeau!

Ineke van Pelt opende de dag met haar lezing Genieten, Geluk en Geld (www.inekevanpelt.nl). Een lezing over wat de mens nu echt gelukkig maakt. Andere sprekers van de dag kwamen er ook op terug: hoewel onze welvaart (na de industrialisatie) er op vooruit is gegaan, is ons geluksgevoel niet toegenomen, sterker nog, het is afgenomen. Van Pelt noemde o.a. als redenen hiervoor dat de mens graag resultaat ziet van zijn arbeid (bijvoorbeeld zelf groenten verbouwen en vervolgens inwecken). Door arbeidsverdeling zien velen het eindresultaat van hun inspanningen niet meer. Dat verklaard waarom wij, en anderen met ons, zo kunnen genieten van eigen huisvlijt.
Misschien verwonderlijk genoeg voor sommigen is dat wat wel een geluksgevoel geeft: geven. Het geven van cadeaus, complimentjes, aandacht etc. zorgt wel voor een gevoel van geluk.
Een deel van de onderwerpen die zij aansneed zijn ook terug te vinden in het boek "Je geld of je leven".

Fred La Haye, een van oorsprong Tilburger die sinds jaren (zelfvoorzienend) in Ierland woont en dus was ingevlogen, deelde hierna zijn wijsheid opgedaan uit het boek "Het verschijnsel mens"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pierre_Teilhard_de_Chardin. Het is jammer dat dit boek niet evenveel aandacht heeft gekregen als dat van Darwin. La Haye zelf vond het lastig om alles wat er te vertellen viel te vertellen in de tijd die hij had. Ik vind het op mijn beurt lastig om zijn lezing kort samen te vatten, wie interesse heeft kan de link volgen.

Als laatste voor de lunch-break was er Peter Polder van TT Tilburg die vertelde over Transition Towns. In het kader van beter goed geplakt dan slecht zelf bedacht:
Het positieve toekomstbeeld van Transition Towns: Hoe een leven met minder energie méér oplevert"Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (grote en kleine steden, dorpen, wijken) waar mensen zelf aan de slag gaan om hun manier van wonen, werken en leven minder olieafhankelijk te maken. De ophanden zijnde energiecrisis en klimaatverandering zijn hierbij de belangrijkste drijfveren. Deelnemers aan Transition Towns zetten daar een positief toekomstbeeld tegenover en werken met behulp van de kracht van de lokale gemeenschap aan de realisatie in de eigen woonomgeving. In Nederland zijn er inmiddels ruim 60 lokale TT-initiatieven. Website: transitiontowns.nl, alsook tilburg.transitiontowns.nl/agenda-tt-tilburg-2010
Van dit soort informatie gaan mijn handen jeuken om in mijn woonplaats ook aan de slag te gaan. Misschien na m'n studie (waar overigens problemen mee zijn waardoor m'n onderzoek (hopenlijk even) stil ligt maar dat is een heel ander verhaal).

Na de lunch vertelde Annemiek van Deursen met de nodige humor over genoegteams en het eerste consuminderhuis "Ons genoeg". In het consuminderhuis is er plaats voor het houden van genoegteams, cursusruimten voor nuttige cursussen (zelfmaakcadeaus, leren moestuinieren, koken/bakken) en er is een soort "weggeefwinkel" voor de leden van de genoegteams. Wat een geweldig initiatief en wat een geweldig mens. http://consuminderhuis.nl/.
Ik ga me zeker inschrijven voor de mailinglijst van haar "Mijmeringen" http://consuminderhuis.nl/?page_id=327.


Janine Schreurs promoveert op korte termijn met haar onderzoek naar duurzaam leven. In haar lezing "Gelukkig leven met genoeg" gaf ze alvast een voorproefje van de uitkomsten van haar onderzoek en het boek, dat zij na het publiceren van haar promotie-onderzoek, hier graag over wil gaan schrijven.
http://www.unimaas.nl/researchmagaZINE/default.asp?id=206&thema=3&template=thema.html&taal=nl

Haar tips om gelukkig te leven met genoeg:
*wees een bewuste consument (koop alleen wat je echt nodig hebt)
*tel je zegeningen (o.a. kijken naar wat je wél hebt)
*grondhoudingen:
bewust handelen (bewust kopen, bewust ver/gebruiken)
wees zuinig op je gezondheid
wees zuinig op je spullen
wees zuinig op je geld

Het kan nog even duren voor het boek uit komt begreep ik later van haar maar ik hoop dat het snel zo ver mag komen zodat jullie zelf kunnen lezen wat zij hier precies mee bedoeld en hoe zij hiertoe is gekomen.

Janine heeft ook de groene driehoek van Ernest Callenbach (zie begin van mijn blog) weten te vertalen naar een bruikbare Nederlandse driehoek. In de drie punten van de "Triple G"-driehoek staan Geld, Genoeg en Gezond/geluk. Deze drie staan met elkaar in verbinding. Wie er bijvoorbeeld voor kiest om meer te gaan fietsen (oh...oeps... er... ja...;-) ), bespaart daar niet alleen geld mee maar het is ook nog eens beter voor de gezondheid en "de fietser" kan ook ondervinden dat hij of zij per fiets ook prima van A naar B komt (genoeg).

Helemaal vanuit België gekomen volgde de "kleine Low Impact Show" van de Low Impact Man. http://www.lowimpactman.be/ De Low Impact Man heeft zich al lange tijd geleden voorgenomen zijn voetafdruk op deze aarde af te laten nemen naar een "eerlijk aarde-aandeel" van 1,8 en is hier zo goed als in geslaagd.

Het wordt echter inmiddels hoogste tijd om af te sluiten.....
Mini moet nog een voeding krijgen en ik moet nodig naar bed om mijn avontuurlijke dag van morgen in alle stilte voor te bereiden. Eerst hobbel ik Minipenny naar de opvang, dan staat de eerste "zorgafspraak" gepland, gevolgd door de tweede, een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts. Pfff... ik denk dat ik nog liever morgen twee keer nog eens beval. Die wortelkanaal bleek ik al meer dan een maand nodig maar met die ontdekking kwam de kaakchirurg pas afgelopen week (de kaakchirurg was net als ik "not amused" vanwege de foute diagnose van m'n tandarts, zeker niet omdat ik als spoedgeval ingepland was vanwege de hevige pijn). Na mijn bezoekje aan de beul zal ik wel een fijne pijnstiller innemen om vervolgens met het openbaar vervoer naar de volgende zorgafspraak in het ziekenhuis te gaan (aangezien ik nogal suf wordt van die pijnstillers die ik nu heb). Op de terugweg nog vlug iets ophalen, dan iets eetbaars in elkaar draaien en dan moet ik alweer een dienstje doen op de speel-o-theek. Denk dat ik dan wel moe ben maar als ik weer boven water kom versla ik nog wel verder.

2 opmerkingen:

  1. Ik kreeg gisteren onverwacht een vrije dag. Dacht even naar de genoegdag te gaan, maar alle kaartjes waren uitverkocht. Met name de low-impacktman en Annemiek had ik graag willen horen.
    Fijn om hier in ieder geval er over te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie ook een verslag met foto's op www.genoeg.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.