donderdag 18 maart 2010

Nieuw budget

Ik heb pas geleden ons budget aangepast omdat de kosten voor de kinderopvang van Mini omhoog zijn gegaan en de tegemoetkoming omhoog (waarschijnlijk, nog geen antwoord gehad op de aanvraag).
Ik weet niet of jullie het een beetje kunnen lezen (wat je niet kunt lezen kan ook komen omdat ik er even een wit blokje overheen heb geplakt, jullie mogen veel van me weten maar alles is ook zoveel). Ik heb alle posten hieronder nog even neergezet voor de leesbaarheid.

Mijn budgetberekening is nogal uitgebreid, als je het simpeler wilt houden kan dat prima door alle verzekeringen bij elkaar te nemen etc.

Wij leggen ieder elke maand een vast bedrag volgens de verdeelsleutel in op onze gezamelijke rekening, de rest blijft op een eigen rekening voor persoonlijke kosten en sparen.
De verdeelsleutel wordt als volgt berekend: "persoonlijk" inkomen x 100 / optelsom beide inkomens. Bij een persoonlijk inkomen van 125 en beide inkomens samen 200 krijg je dus:
125x100/200 = 75 (%). De partner met het inkomen van 125 draagt dus 75% van de kosten bij.
Om de het inlegbedrag te berekenen neem je het totaal van alle gezamelijke kosten en vermenigvuldig je dan met het percentage. Als de gezamelijke kosten 100 zouden zijn, zou de partner met een inkomen van 125 daar dus 75 euro voor moeten inleggen (en de andere partner dus 25).

Vervolgens berekent mijn Excel-bestandje bovenin: "eigen inkomen" minus (inleg + alle persoonlijke kosten) wat dan overblijft, kan gespaard worden.

Het kasboek is bij ons heel simpel:

datum - code - bedrag - event. omschrijving
bijv.:
19/3 -37 - 19,79

Alleen de vetgedrukte code's (zie hieronder) schrijven we op. (bij vakantie tellen we gewoon wat we gepind en betaald hebben aan rekeningen op en zetten we een bedrag neer).

Inkomen
1.a. inkomen
1.b. inkomen
2. toeslagen, kinderbijslag
3. Vakantiegeld
4. Andere inkomsten/ pensioen/ spaarloon
5. Belastingteruggaaf

totaal inkomsten


Vaste lasten
6. Hypotheek/Huur
7. Energie
7.1 Vastrecht
7.2 Elektriciteit
8. Water
8.1 Waterschapsheffing
9. Gemeentelijke belastingen (R)
9.1 Onroerende-zaakbelasting
9.2 Afvalstoffenheffing/ reinigingsrecht
9.3 Rioolrecht
9.4 Overige heffingen
10. Telefoon en Internet
10.1 telefoon
10.2 internet
10.3 mobiel
10.3.a mobiel M
11. Kabel
12. Ziektekostenverzekering
13. Inboedelverzekering
14. Rechtsbijstand
15. Opstalverzekering
16. Aansprakelijkheidsverzekering
17. Arbeidsongeschiktheidsverzekering
18. Levensverzekering(en)
19. Overlijdensrisico
20. Uitvaartverzekering (R)
21. Doorlopende reis
22. School- en studiekosten, kinderopvang
23. Abonnement kranten, tijdschriften (R)
24. Contributie (sport-)verenigingen, vakbond (deels R)
25. Verzekering hobby (R)

Vaste lasten; vervoer
26. Wegenbelasting, kentekenbewijs
26.a. wegenbelasting M
26.b. wegenbelasting Mr
27. Verzekering
27.a. autoverzekering M
27.b. autoverzekering Mr
28. Onderhoud auto
29. Afbetaling, afschrijving auto
30. Brandstof
31. Overige vervoer (trein, parkeren)

Totaal vaste lasten

Reserveringsuitgaven
32. Inventaris
33. Kleding en schoenen
34. Onderhoud huis en tuin
35. Niet-vergoede ziektekosten
36. Vakantie

subtotaal reserveringsuitgaven

Totaal reserveringsuitgaven (= subtotaal reserveringsuitgaven en alle posten met een "R")


Huishoudelijke uitgaven
37. Boodschappen
38. Was- en schoonmaakartikelen
39. Persoonlijke verzorging (toiletartikelen, kapper)
40. Overige huishoudgeld
41. Cadeaus en kaarten
42. Recreatie en buiten de deur eten

totaal huishoudelijke uitgaven

Resultaten

Inkomsten
Vaste lasten
Reserveringsuitgaven (subtotaal) (hier alleen subtotaal rekenen, anders neem je de kosten dubbel mee)
Huishoudelijke uitgaven

Totaal uitgaven

inkomsten min uitgaven gezamenlijk


inkomsten minus alle uitgaven: (hier gaan de persoonlijke uitgaven er ook af, oranje en blauwe kollom)
Sparen
over:


Het werkelijke spaarbedrag heb ik ook nog bovenin rechts staan (zien jullie niet) en daar gaat er bij ons nog iets "goed" mis ;-).
Ook onderin staat een spaarbedrag (wat wij beiden sparen opgeteld), waardoor we een negatief saldo overhouden per maand. In praktijk is dat dus niet zo. Onze spaarbedragen zouden te hoog moeten zijn maar de meeste maanden redden we het zonder geld terug te boeken van een spaarrekening. Ergens klopt wat wij gebudgetteerd hebben dus niet met wat we werkelijk uitgeven. Ik denk dat het ook vooral in de reserveringen zit, die bedragen zouden we elke maand over moeten maken naar de spaarrekeningen gekoppeld aan onze rekeningen maar dat doen we nog steeds niet. Daardoor worden de "reserveringen" gewoon uitgegeven en komen we niet te kort omdat de spaarbedragen hoger zijn dan de "reserveringen". Ik weet niet of ik dat nou nog ga oplossen, het is eigenlijk lood om oud ijzer en als ik dat zou doen moet ik voor iedere rekening die maar eens per jaar komt eerst geld van een spaarrekening halen en dan die rekening betalen.
Ergens geven we ook minder geld uit dan begroot, daar moet en we dus nog zien achter te komen door een kasboek bij te houden.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Moneypenny,

    Zo'n overzicht als jij hebt heb ik ook gemaakt, lekker overzichtelijk- doe ik al jaren mee en pas ik elk jaar weer aan.
    Voor de maandelijkse betalingen en reserveringen reken ik uit wat er betaald moet worden en wat er naar de spaarrekening kan/ er af gehaald moet worden. Misschien een tip voor jou?

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er uit alsof het veel tijd en energie kost om dit bij te houden. Mijn excel bestandje is veel eenvoudiger. We tellen ons inkomen op, kijken naar de uitgaves en wat over is gaat opzij.
    Maar heel mooi gemaakt. Misschien is het toch iets om er wat meer werk van te maken.

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is altijd leuk om te zien hoe mensen geregeld hebben wat er op de gez. rekening komt. Wij houden ieder van ons loon 225 euro op onze persoonlijke rekening, daarnaast gaat er van ieder 100 euro naar de eigen spaarrekening. De rest gaat naar de gez. rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Moneypenny,
    ik hou persoonlijk ook erg van cijfertjes dus ik vond het heel leuk om de jouwe te bekijken !
    Er viel mij wel op dat de bedragen voor opstal- en levensverzekeringen nogal hoog zijn. Zijn dit werkelijk de maandbedragen of misschien jaar- of kwartaalbedragen? Dit zou n.l. een verschil tussen "begroot" en "werkelijk" kunnen verklaren.
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @pien over budget:
    Een budget kan inderdaad eenvoudiger maar 't kan ook nog uitgebreider, naar ieders smaak :-). Het ligt er ook aan wat je allemaal wil weten en/of bijhouden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.