dinsdag 23 maart 2010

Vega-voornemen en andere goede voornemens

Goede voornemens kun je het hele jaar maken, daarvoor hoef je niet te wachten op 1 januari. Ons voornemen is om vaker vega te eten. We zijn eerder part-time vegetarisch geweest en dat beviel aardig, het was bovendien ook goed voor de lijn (en de portemonnee). Het produceren van vlees is naast het dierenleed ook behoorlijk milieu belastend. We hebben nu sinds vorige week al drie keer vegetarisch gegeten. Het is wel even wennen weer. ’s Weekends haal ik graag rosbief, het was denken en zoeken maar ik vond een pot Houmous (kikkererwten pasta) om toch iets lekkers en ander te hebben voor het weekend. Je doet er ook nog eens veel langer mee, mooi meegenomen.

Preischotel vega
Onze preischotel bestaat uit aardappelpuree met gestoomde prei (in vergiet boven de aardappels, hoef ik maar een vlam te gebruiken), gestoomd vind ik de prei ook veel lekkerder. Normaal gaat er een laagje rul gehakt tussen maar nu dus niet meer. Met de puree bovenop en wat geraspte kaas gaat 't nog even in de oven. We mistten het vlees helemaal niet.
Op de website van Genoeg staan nog handige tips: http://www.genoeg.nl/handig/lekker-vlees-vervangen.

Hopelijk hebben we over een tijdje veldsla, rucola, worteltjes, kerstomaten, aardbei, bessen, peultjes, (lente)ui etc. uit eigen tuin of vensterbank. Nog een voornemen dus, ons eigen eten maken in de tuin en vensterbank. Van dichterbij kan je eten niet komen.

Verder heb ik me ook voorgenomen niet elke dag te douchen, Mini gaat ook niet elke dag in bad vanwege een wat droge huid (ongeveer 2 keer per week), we doen gewoon een kattenwasje op de commode de andere dagen. Ze is prima schoon dus waarom zou je als volwassene echt elke dag douchen? Ik heb me voorgenomen om op dinsdag en donderdag me gewoon aan de kraan te wassen met een nat washandje. Ik vond dat wel makkelijk te onthouden omdat ik een geheugensteuntje had bedacht; DinsDag & DonderDag: Don’t Douche. Later bedacht ik me dat ik het ook Don’t Day kan noemen. Don’t douche, don’t eat meat, misschien de auto laten staan, nou ja, zoveel mogelijk milieu- en beursaardig zijn. Als er dan nog ergens anders in de week één (of twee) douchebeurten en vleesmaaltijden kunnen worden beperkt dan zijn we toch aardig op steek al. Twee keer per week ben ik op de sportschool en dan ga ik daar na afloop douchen en haren wassen trouwens, vrekkerig hè?

Vanmorgen mocht ik nog aantreden bij het UWV; gelukkig goed afgelopen, ik mag toch proberen om m’n opleiding af te maken als ik het rustig aan doe en het opgeef als het niet (meer) gaat. Goeie deal – gelukkig.

Als de post een beetje snel is, krijg ik vandaag nog een fijn cadeautje voor mezelf gebracht. Ik heb gister een “nieuwe” tweedehandse laptop gekocht (afgeschreven of einde-lease computer uit het bedrijfsleven), er zijn verschillende sites die ze verkopen. Ik heb er nog extra geheugen bij laten inbouwen maar dat hebben ze gistermiddag al gedaan en alles al opgestuurd. Ik ben erg benieuwd! De laptop waar ik nu op werk (probeer te werken beter gezegd) loopt steeds vaker vast, of ik krijg alarmerende en enge meldingen over het geheugen. Hij is ook al meer dan 8 jaar oud en de accu was na een half jaar al stuk. Van “schootcomputer” is sindsdien weinig sprake, ik heb nooit een nieuwe accu gekocht en sloot de laptop gewoon aan op netstroom. Draadloos internet heeft dit model ook nog niet. Op de bank computeren is niet echt een genot met alle draden en een laptop die loeiheet wordt en staat te blazen en grommen op schoot. Straks kan ik zonder draadjes op de bank of buiten computeren….waaaah, goody!

2 opmerkingen:

  1. Zonder vlees zal hier niet lukken. 2 keer per week douchen is beter voor de huid inderdaad.
    Nu het mooi weer wordt halen we vaak even de boodschappen op de fiets en de grote doen we af en toe met de auto. Heerlijk zijn we gisteren te fietsen geweest.
    Manlief zat vanmorgen ook al met zijn laptop buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi plan, wij eten ook vaker vegetarisch maar het douchen wordt steeds vaker dus ik probeer wel korter te douchen. Dat compenseert wel.

    Je maakt me alert op mijn verspilling in huis, ga ik toch eens bewuster naar kijken.

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.