woensdag 11 december 2013

Kerstmis

We zijn eigenlijk nog niet bijgekomen van Sinterklaas maar de Kerst komt er al weer aan.
Op de school van Minipenny zijn veel kerstdingen waarvoor we dingen moeten meegeven, maken en doen. Maandag moet ik een complete "kerststukjes set" bij elkaar gesprokkeld hebben (dit weekend het bos in voor groen en dennenappels) en dan is er nog het "kerstdiner" waarvoor ik heb bedacht dat papa en Mini wel mooi samen miniworstenbroodjes kunnen maken.
Vanmorgen zocht ik in huis alvast wat spulletjes bij elkaar voor de inzameling voor de voedselbank op school. Vrijdag mag Mini mee boodschappen doen en dan staat er nog een hele lijst voor de voedselbank op het lijstje, dat mag ze dan maandag naar school brengen. Een peuter begrijpt overigens niet wat een voedselbank is en waarom het nodig is, ik kan me er iets bij voorstellen. Toen ik er voor het eerst van hoorde, stond ik ook met m'n oren te klapperen.. in Nederland??

Vandaag heb ik met Mini geknutseld voor Kerst, op de computer heb ik een paar simpele kerstfiguurtjes gemaakt in wit en blauw en die hebben we samen uitgeknipt en op een draad geplakt; kerstslinger.
Mini is echter nog op van het Sinterklaas gebeuren en toen het knippen en kleuren niet netjes genoeg wilde lukken naar haar zin (oh jee, zou ik het perfectionisme nu al overgedragen hebben?) kreeg ze een total melt down. Ienimini is ook van slag, ze wil niet drinken.
Mede hierom hebben we besloten het met Kerst rustiger aan te doen en meer naar ons eigen gezin te kijken dan de wensen van familie(bezoekjes).

Nou zijn we op het Sinterklaas familieweekend ook nog behoorlijk eens ziek geworden met ons vieren. Het virus wat nu heerst blijkt enorm besmettelijk te zijn.
Iedereen toen we weggingen nog een dikke kus en toen was de hele familie ziek dus (maar 2 van de 20 zijn nog niet ziek geworden).
We zijn dus allemaal kapot eigenlijk en dan wil ik komend weekend nog het huis op stelten gaan zetten om plek te maken voor de kerstboom.

Met Kerst denk ik ook aan al die mensen op de wereld, die geen Kerst kunnen vieren zoals wij dat doen. Mensen in Nederland maar ook daarbuiten.
In plaats van kerstkaarten versturen, sturen wij sinds een aantal jaren geld naar een aantal goede doelen. Dit jaar was een van de doelen ook weer het consuminderhuis in Landgraaf.
Sinds ik Annemiek van Deursen bevlogen hoorde spreken op een landelijke genoegdag, jaren geleden, ben ik fan van het consuminderhuis en Annemiek.
Voor kerst vraagt Annemiek altijd aandacht voor de kerstactie van het consuminderhuis, waarbij vele gezinnen een nuttig en aangenaam kerstpakket zullen ontvangen na een fijne kerstviering in het consuminderhuis. Annemiek schrijft dan over mensen die het afgelopen jaar geholpen zijn door het consuminderhuis.
Ik heb er een stukje uit gekozen, het stukje dat mij zelf het meeste raakte. Een verhaal over verborgen armoede en echte liefde.

Uit: Mijmeringen Annemiek van Deursen - Kerstactie 2013 deel 3:
Stille armoede...
Zaterdag 7 december ....en ik moest van mezelf even naar het consuminderhuis. Wat administratie... iets uitprinten, de was ophangen en genieten van een opgeruimd huis. Hoe goed hebben alle vrijwilligers hun best gedaan afgelopen week. De motivatie is zeer hoog.
Eigenlijk dwaalde ik op zaterdag tegen 12 uur door het huis omdat ik me een beetje zorgen maakte over het echtpaar dat pas gebruik maakt van onze broodlijn die rond dit tijdstip loopt. Meneer had er zoveel moeite mee dat hij in armoede was beland. Deze mensen zijn een voorbeeld van stille armoede. Hij was al eerder doorverwezen naar ons via maatschappelijk werk, maar de schaamte was te groot en zijn ze niet gekomen. Mevrouw heeft zwaar diabetes en moet regelmatig eten dus meneer at bijna niets omdat er gewoon geen geld voor was nadat alle vaste lasten waren betaald en schulden afgelost. En ja....dat is echte liefde.
Meneer is al tenger en was in twee maanden nog eens 15 kilo afgevallen omdat hij het weinige eten dat ze kunnen kopen aan zijn vrouw gunt. Hij at om de dag iets maar het kon niet langer zo. Ik wist van maatschappelijk werk dat er werkelijk niets meer in de kast stond dus heb ik de eerste keer dat ze kwamen een grote boodschappentas goed gevuld met basisproducten uit mijn “winkeltje” Meneer zijn tranen zaten hoog zag ik, bij het zien van al die nodige boodschappen. Ik heb het stel even met rust gelaten en ze uit het zicht gehouden want meneer is zo’n mannelijke man van een generatie die in hun jeugd leerden dat mannen niet huilen.
Nu twee weken verder moest ik even met ze praten en kijken of hij er iets beter uitzag en wat rustiger was geworden. Dat was ook zo. Meneer drong er weer op aan dat hij graag wil komen helpen en dat kan nu ook zonder dat hij ergens van afvalt van zwakte. Ze zijn blij met onze hulp vertelden ze en de schaamte zal veel minder zijn als meneer aan de slag kan bij ons. Voor wat hoort wat...Eigenwaarde is een groot goed....

 Je leest het al....we bereiken velen die leven in stille armoede want onze drempel is laag en dit mens met het moeke uiterlijk gemakkelijk aan te spreken. We kunnen de mensen in nood nog binnen een half uur aan een tas boodschappen helpen en de 12 weken wachtlijst voedselbank overbruggen daardoor. We stabiliseren en onze voor wat hoort wat regels” brengt deze mensen dan weer in de consuminderkringen waar ze leren meer te doen met minder geld maar ook in de vele workshops aanschouwelijk onderwijs waar ze leren kwaliteiten ontwikkelen en bezig zijn met kerststukken maken die niets kosten........
Deze stukken kunnen ze weer cadeau doen aan hun dierbaren.
We willen deze maand lichtjes laten schijnen voor de velen in nood in de vorm van een kerstpakket maar ook mijn winkeltje boordevol vullen zodat het leven niet alleen met Kerst voor deze mensen leefbaar is.....
Elke euro is welkom en we zijn dankbaar voor wat jij missen kan. Mijn 50 euro is al overgemaakt op
rekening: Iban NL14RABO0173658903 tnv St. Consuminderhuis PARKSTAD
Doe je mee?
Zet er maar kerstactie bij en komt het helemaal goed.

Annemiek.

12 opmerkingen:

  1. Goed gedaan!
    Ik vroeg me ook al af of ze het goed zou vinden als ik een stukje op mijn blog zou zetten.
    Elk jaar is dit een van onze doelen.
    Vorig jaar besloot ik om geen kerstkaarten te sturen, omdat het geld hier veel beter is besteed.
    Kreeg ik een tijdje terug van iemand te horen :" hoe kan het dat jullie zo gedaald zijn in ons systeem? We houden altijd bij of er leuke of minder mooie kaarten zijn gestuurd, zodat we weten wat we terug kunnen sturen".
    Nu we geen kaart gestuurd hebben, kelderde we totaal van de kaart in hun systeem. Nou mooi!
    Als je er een systeem van aan houd,laat ons dan maar ervan af verdwijnen, sturen liever wat naar Landgraaf toe!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw... die persoon van dat kaartensysteem heeft een bijzondere hobby...
      LOL een heel goede reden om die geen kaart te sturen zeg...
      Vrede aan alle mensen...

      Verwijderen
  2. Wat een apart verhaal Franca....
    Wij sturen al een tijdje amper kerstkaarten. Mijn redenatie is dat als je de mensen nooit persoonlijk spreekt het eigenlijk nuttenloos is een kaart te sturen. Ik doe wel regelmatig mee met bijvoorbeeld een actie voor ouderen oid. Maar sinds ik verhuis ben heb ik nog niet gekeken of zoiets in deze gemeente ook gedaan wordt (schaam).

    Wij doen gelukkig ook niet aan een kerstboom, omdat ik geen zin erin heb. Was eerst onze dochter een excuus, toen de kat en nu de hond. Ik heb geen zin om de hele dag kerstballen van de grond te rapen en daarnaast hebben we er nu ook geen plek voor ;)

    Daarnaast is het heerlijk dat ik bij mijn familie woon. Kerst vieren we lekker thuis, de kids kunnen op tijd naar bed en wij kunnen ook gerust op de bank even een tukkie doen indien nodig. We gaan nog wel even naar schoonmama, maar that's it! :-)

    Dus als ik jou was zou ik inderdaad het aantal bezoekjes gewoon naar beneden schroeven tot minimaal. Mensen vergeten hoeveel zo'n maand december vaan kleine kinderen vraagt en dus de ouders. Drama, stress en slapeloze nachten... Wij zijn blij als het januari is dan kunnen we weer rustig bijkomen.

    Beterschap voor alle zieken in je familie, hier blijft het virus ook hangen bij mij. Snotverkouden en spaansbenauwd, niks aan en dan ben ik nog volwassen maar ik kan me voorstellen dat jouw kleintjes er meer moeite mee hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dezelfde redenatie over kerstkaarten, je stuurt ze naar en krijgt ze van mensen die je eigenlijk nooit meer spreekt soms.
      Inmiddels is de derde griepgolf vervolgd in de tweede familieverkoudheid deze winter maar we worden wel weer beter, een keer.

      Verwijderen
  3. mooi initiatief. had er nog nooit van gehoord. bedankt!!

    verder idd een drukke tijd op school! dochter gaat morgen kerststukje maken. takken hoefde we niet mee te geven gelukkig, maar wel een bakje, versiering, oase en een kaars.. heb heel t blok oase maar meegegeven, en wat meer versiersels (juf even gevraagd) er zijn ook altijd kids die niets mee krijgen. en ik heb t bewaard van kerststukken de afgelopen jaren, had vooral veel denneappels. doe er zelf eigenlijk niets mee, maar vond t altijd zonde om weg te gooien. nu erg blij mee ;) kan zelf helaas niet helpen morgen omdat ik moet werken en zoontje natuurlijk ook gewoon thuis is, wel heel erg leuk kerststukjes maken.
    en idd kerstdiner. ook die dag gewoon werken (wel vanuit huis, ik ben gastouder) maar iets warms maken gaat dus niet. weet niet eens of ik haar naar school kan brengen wnat oppaskindje blijft tot 17uj en kerstdiner begint ook om 17u. dus maar wat kouds voor de zekerheid, voor t geval buurvrouw ofzo haar brengt naar school ;) (fruitspiesjes trouwens. dochter boos want dat lust ze niet...:p eh ja vast wel, en juf heeft een lijstje gemaakt waar ik uit kan kiezen... )
    druk idd. voor de kidsook, veel te druk. dochter gaat sinds nov naar school, maar is compleet op. veel ziek thuis of moe thuis. twijfel enorm of ik haar uberhaupt midagen moet laten gaan.. ze is echt gewoon op... :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja idd. zit ik ook over te denken. ze hoeft nog maar 2 middagen. had t er vanmiddag over met een vriendin. heb t vriend gezegd dat ik dat een goed idee vind, hij moet er even over nadenken (maar hij ziet haar natuurlijk pas vanaf 16/17u doordeweeks, geen hele dagen) maar ik zou haar t liefst in januari ook nog een paar x middag thuishouden. nadeel is dat het een compleet nieuw gestarte klas is, maar ik geen idee heb wat andere ouders doen. niet dat t uiteindelijk uitmaakt of ze de enige zou zijn of niet ;) maar toch. vind het wel pittig en ben gewoon nieuwsgierig of andere ouders dat ook herkennen bij hun kids. zie om half 4 toch wel veel ouders gewoon staan om hun kind op te halen.. (en ook veel kids al naar de overblijf)

      Verwijderen
    2. Misschien ben jij wel gewoon de wijste en volgen de andere ouders ook? Ik trek me over het algemeen niet veel aan van andere ouders ;-) Maar probeer wel te zorgen dat mijn dochter niet constant anders is of buiten de boot valt.
      Het is een zeer pittig jaar, groep 1, dus als je in overleg met de juf haar soms een middagje thuis laat lijkt het mij geen probleem.
      Jij kent haar toch het beste én zit met een afgedraaid kind thuis.

      Verwijderen
    3. trek me ook niet veel aan van andere ouders, ken ze nauwelijks, dus heb ook geen idee wat zij doen ;) iig met juf afgesproken dat ze ma en di middag volgende week thuis blijft. andere middagen heeft ze al vrij volgende week ivm kerstdiner donderdag. vrijdag hele dag vrij al kerstvakantie. in januari zien we wel verder. vriend is geen voorstander van thuishouden... maar ik geen voorstander van overprikkelde, te moeie dochter,d ie door hele dagen smorgens met tegenzin naar school gaat. hopelijk knapt ze op van de kerstvakantie en door de rustigere periode is het hopelijk niet meer nodig, maar we zullen zien. komt vast goed :)

      Verwijderen
    4. Wat betreft school- en rustdagen bij jonge peuters, denk ik dat je vooral naar je kind moet kijken en niet naar anderen. Ik merk dat Minipenny wel eens moe is en soms moppert ze 's morgens dat ze geen zin heeft. Toch heeft ze het altijd leuk gehad op school en is ze daarna vrolijk en blij. Daarom denk en voel ik, dat ik haar toch beter naar school kan laten gaan elke dag. Daarbij durf ik ook niet zo goed een dagje vrij te laten nemen, omdat ik al voorzie dat we daarna grote drama's krijgen 's morgens. Dat gaat ze niet snappen, of waarschijnlijk: wel snappen maar inzetten in discussies ;-). Voor haar is het beter om het duidelijk te houden, dat voel ik zo. Ik zie om me heen ook gedoe met kinderen die steeds "schoolziek" zijn en dat wil ik voor zijn.

      Verwijderen
    5. Verstandig hoor Gretha! Een vriendin van me is kleuterjuf en die spreekt ouders er wel eens op aan dat kleuters gelijk vanaf dag 1 5 hele dagen en dan ook nog overblijf moeten. Gewoon doen wat goed werkt / goed voelt.

      Verwijderen
  4. Zeker, in plaats van alleen te denken over wat je zelf graag wilt eens aan een ander denken. Ik moet zeggen dat het de hele huidige maatschappij denken weer uit je hoofd bant. Heerlijk toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie actie van Annemiek, zo kun je mensen echt helpen! Elk jaar ben ik weer van plan om geen kerstkaarten meer te gaan doen... zo'n gedoe en veel geld! Mss zet ik het ook wel op de kaart: dit jaar voor het laatst!
    Kerstkaartjes voor de kinderen van de klas vind ik echt grote onzin! (werk zelf op een school..)
    Gretha: tussen Sint en Kerst zijn de meeste kinderen helemaal bekaf! Laat je dochter rustig een middag thuis als jij merkt dat het teveel voor haar wordt. Ook in het nieuwe jaar, wel in overleg met de juf natuurlijk. Er komt zoveel op de kinderen af als ze net op school zitten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.