dinsdag 24 december 2013

Fijne Kerst!


Wij wensen jullie allemaal een hele fijne en gezellige Kerst, we hopen dat 2014 jullie veel moois, gezondheid en geluk mag brengen.
Moneypenny, MrPenny, Minipenny en Ieniminipenny

Ik geloof dat we bijna Kerstklaar zijn hier. We moeten alleen morgen nog even dweilen en ik moet mijn bureau in de keuken opruimen (schoonmoeder komt). 
Vandaag brownies gebakken met Minipenny, voor bij de koffie morgenmiddag. Het recept had ik van het forum van het consuminderhuis Parkstad in Landgraaf.
Van Annemiek van Deursen, coördinatrice van het consuminderhuis, krijg ik mooie e-mails over het verloop van de kerstactie in het consuminderhuis. Vele mensen zijn geholpen met de kerstactie, waarbij boodschappenpakketten en waardebonnen werden uitgedeeld tijdens de kerstviering maar ook stilletjes in het donker aan huis op diverse adressen.

Op het blog van Jutvrouw zag ik een filmpje over het consuminderhuis. Annemiek van Deursen zegt daarin dat je mensen niet helpt door te zeggen "kom maar hier arme hals, hier heb je wat te eten, dan plaats ik me tegelijkertijd boven die persoon en daar hou ik niet van.". 
Hoewel ik het er roerend mee eens was en het in mijn hoofd had, wist ik toch niet goed hoe ik moest omgaan met het dakloze meisje dat regelmatig bij mijn supermarkt staat om het StraatNieuws te verkopen. 
Ik heb haar wel eens wat geld gegeven en ik groet haar wel altijd. Ze vind Minipenny ook heel leuk (als die er niet bij is, vraagt ze "waar is de meisje?") Vorige week kreeg ik een kerstkaart van haar toen ik mijn boodschappen kwam doen. Ik heb haar wat geld gegeven, voor Kerstmis. Wat deed ik nog? Ik gaf haar nog een bemoedigend armklopje à la "jij arme ziel". Aarrgggh!
Daarna heb ik thuis wat informatie opgezocht over dakloos zijn, ook bij bijvoorbeeld illegaliteit want ik vermoed dat ze niet legaal hier is.

Vandaag moest ik even de laatste boodschapjes doen en ze stond er weer, dus ik begroette haar met haar naam, omdat ik die inmiddels wist van de kerstkaart. 
Ze zei dat ze pijn had in haar rug, van de baby. Baby?! Blijk ik al weken, maandenlang even vluchtig hallo te zeggen en niet echt goed te kijken naar haar. Ze is 7 maanden zwanger. 
Wat ben ik een slecht goed mens. Ik groet haar wel en geef haar heel soms geld maar ik zie haar niet, als mens.
Ze heeft me wat dingen verteld die me zorgen baarden. Ik moet natuurlijk wel een slag om de arm houden, ik weet tenslotte niet of ze wel de waarheid spreekt. 
Toen ik na een tweede ronde alle kerstboodschappen binnen had zat mijn hoofd er nog vol mee en ben ik gaan googlen en heb ik gebeld naar een instantie omdat ik me zorgen maakte om haar situatie. 
Ik heb het vermoeden dat ze niet de zorg en opvang krijgt waar ze recht op heeft of gebruik van kan maken. Ze heeft me ook verteld dat ze terug wil naar haar land van herkomst en ook daar zijn soms mogelijkheden voor. 
Alle antwoorden heb ik nu nog niet maar mijn zorg is al ietsje minder.
Ik heb nog geen idee wat ik kan doen om haar te helpen, of dat wel echt nodig is en of ik dat wel moet willen. Of ik haar nog ga zien weet ik niet eens.
Toch voelt het een beetje raar dat ik mijn leven deze Kerst helemaal compleet heb, een goede man, de twee kinderen die we ons wensten, een eigen huis, genoeg geld voor luxe boodschappen, gezelligheid thuis etc. terwijl zij en haar ongeboren kindje verre van compleet zijn.

Ik moet het even een plekje geven en afsluiten, zoals ik ook mijn zorgen en het verdriet om mijn moeder een plekje heb gegeven dit jaar. Mijn moeder is met de noorderzon vertrokken toen ik een tiener was, ze is zeer waarschijnlijk (nog steeds) geestelijk ziek. Nu Ienimini net is geboren, had ik het toch weer even moeilijk voor de Kerst. 
Ik heb me dit jaar voorgesteld dat het heel goed met haar gaat, dat ze in een fijn verzorgingstehuis zit of iets dergelijks met goede en fijne zorg. Ik heb me haar voorgesteld in een leuke woonkamer met mensen met wie ze kan opschieten (dat is nog een een rijke fantasie ;-) ) en ook me vriendelijke verpleging voorgesteld etc. Daar heb ik haar nu achtergelaten. Als ik nu aan haar moet denken, zie ik haar daar.
Kerst is nu voor ons, voor nu, voor geluk en ontspannen.


3 opmerkingen:

  1. En dat wensen we jou ook toe! Als je dan tijdens de kerstdagen om je heen kijkt besef je weer wat een rijkdom we hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt nog voor je Kerstgroet. Hopelijk heb jij ook een fijne Kerst gehad!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne gedachtes maken jezelf ook gewoon blijer he? :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.