woensdag 2 januari 2013

boodschappenbudget

Ik heb vandaag mijn maandafrekening gemaakt en ik zat weer over mijn boodschappenbudget heen. Ik zit er iedere maand toch weer overheen dus ik ben eens gaan rekenen of het budget wel zo reëel is.


Nu is dat budget van mij volgens het Nibud ook veel te laag met 250 euro per maand voor 3 personen. Volgens het Nibud zou ik rekening moeten houden met 359,59 per maand: http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html

Bij ons boodschappenbudget zit ook inbegrepen: luiers, schoonmaakmiddelen, verzorging en soms zelfzorg medicatie (Lidl).
Ik kwam zelf aan een bedrag van ongeveer 10,35 per dag voor ons alle drie voor eten, drinken, luiers, verzorging en schoonmaak. Maal 30,5 dagen is een budget van 315 euro per maand. Ik ben dus wat zuiniger dan het Nibud.

Maar.... dan eten wij best wel wat vlees(waren), dat eten we elke dag. We zouden dus kunnen besparen door minder vaak vlees(waren) te gebruiken.
Verder moet dochterlief echt eens uit de luiers en van de dure drinkpap af (en van de speen 's nachts maar die kost niets). Er zijn dus nog besparingen te vinden.
Ik vraag me dus af: wat is nu een beetje het "consuminderbudget per dag"? Wat houden jullie ongeveer aan?

Minipenny's eerste goede voornemen van dit jaar hebben wij "zindelijk worden" gemaakt.
Ze wil niet meer op het toilet, alleen onder protest en een huilbui dus ik ben nu overgestapt naar de natte onderbroek methode. Met ook beloning: smileymagneetjes sparen op de koelkast en een smartie iedere keer als ze op het toilet is geweest.
Morgen doe ik denk ik toch maar even nog een luier om de onderbroek heen, ze plast echt nog alles onder (bank, stoel, speelgoed). Het lijkt me veel handiger om haar nu zindelijk te maken dan straks er achteraan hollen terwijl de baby ook zorg en tijd nodig heeft. Zelf denk ik ook, dat ze het wel kan en er aan toe is.
Volgende stap is de pap (vorige stop-poging kreeg ze verstoppingen) en dan nog een paar slapeloze nachten van het speentje afwennen.


5 opmerkingen:

  1. 250 euro is prima budget voor drie personen.
    Ik besteed 120 euro voor de boodschappen. Maar ja, ik doe dan ook wel heel voordelig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zo al knap wat je doet. Ik besteed veel meer denk ik. Wat je voor het kleintje zou kunnen proberen zijn ecologische katoenen broekjes. Het is een éénmalige kost, maar bespaar je toch op de luiers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, we zijn wel goed bezig ten opzichte van vorige maanden, dat ging echt helemaal nergens over. Nu zaten we op 363,25. Het ging goed tot de laatste weken, toen kwam Kerst en oudjaar (en mijn man kwam thuis met vakantie).
      Ik heb katoenen luiers serieus overwogen maar ik heb altijd al een achterstand aan was van heb ik jou daar dus het is gewoon echt niks voor mij.

      Verwijderen
  3. Hier houden we €500,- aan voor 3 personen, maar dan zijn het 3 volwassen personen en af en toe meeeters. Ik probeer wel altijd onder dit budget te blijven, maar dat lukt niet altijd ivm met aanbiedingen of verjaardagen. Ook het diervoeder valt er onder en allerlei huishoudelijke dingen zoals toiletpapier, vaatwastabletten en zeep/shampoo.
    Toch een sport om het bedrag voor dit jaar naar beneden bij te gaan stellen en kijken of het dan toch nog weer lukt.
    Ik wens jou ook veel succes met besparen en een goed en gezond 2013!
    (Zindelijk worden lukt vaak wat beter in de zomer... lekker luchtig buiten ...)

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zindelijk worden is altijd makkelijk en goedkoper jah :-)
    dat potje wat een muziekje makat als je er iets in doet schijnt ook goed te helpen :-) (zoontje van mijn vriendin was een notoire verstopper zonder luierom werd er niet gepoept)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.