maandag 21 januari 2013

1 op de 4 haalt de 65 niet (volgens Guido Weijers)

Gisteravond keken we een voorstelling van Guido Weijers (<- die="die" hier="hier" klik="klik" om="om" ook="ook" te="te" zien="zien">Guido Weijers had het in deze voorstelling (naast leuke en rake grappen) ook over de ratrace, burn-outs en hard werken, zodat je kan gaan genieten na je 65e. Zijn uitspraak: "1 op de 4 mensen haalt de 65 niet", bleef bij me hangen.

Één op de vier... dat is een hoop, dacht ik. Ik werd er een beetje overpeinzend en twijffelend van.
Haal ik nu wel genoeg uit mijn leven en geniet ik wel genoeg? Moet ik alles op alles zetten om te sparen voor "straks", tegenvallers die misschien niet komen of zou ik meer moeten gaan genieten?
Waar geniet ik dan van? Doe ik dat al, wil ik meer doen, wat dan?
En de vraag die de laatste tijd ook speelt: ga ik straks iets voor mezelf beginnen? Kies ik voor meer vervulling of voor gezondheid en gezin?

Het bleef maar in mijn hoofd zitten... 1 op de 4, 1 op de 4... Omdat ik van de feiten ben, ben ik het na gaan zoeken. Ik vond meerdere keren cijfers onder de 25%.
Volgens het CBS:
- was maar 16,6 procent van het aantal overledenen in 2012 onder de 65 jaar, dus niet 25%;
- was het grootste percentage van het aantal overledenen (54%) ouder dan 80;
- was het aantal overleden tussen 65 en 80: 29,4%

De juiste uitspraak zou dus moeten zijn: 1 op de 6 haalt de 65 jaar niet.

Één op de zes, dat is lang niet zo erg als één op de vier maar toch iets om over na te denken. Haal je genoeg uit het leven (het is geen generale repetitie hier, dit is het echt, je kunt het niet overdoen), ben je blij en tevreden met wat je doet en gedaan hebt?

Omdat ik twee á drie "ik had dood kunnen gaan"-ervaringen heb gehad, heb ik hier al vaker over nagedacht en dingen gedaan en aangepast.
Blijkbaar, moet je dat wel vaker doen dan alleen na een "ik had dood kunnen gaan"-ervaring. Je leven veranderd, jij veranderd, niets staat stil.
Ik moet er de komende dagen nog eens over nadenken.

Net zat ik weer te registreren en rekenen met m'n kasboek en dit is mijn eerste besluit; dit is de laatste maand dat ik het kasboek ook schriftelijk bij ga houden. Ik ga alleen nog het online kasboek eens per week bijwerken en aantekeningen op bonnetjes maken, als ik bepaalde uitgaven nog moet splitsen in het online kasboek.
Ik heb hierdoor iets minder inzicht en overzicht, ik zal dat ene eigen kolommetje missen. Ik ga die tijd liever besteden aan iets leuks doen of aan spelen met mijn kleine meisje, dat vind ik belangrijker, ook al zouden we die paar centen die ik dan niet bespaar later missen.
Tweede besluit: na de zwangerschap en al het gedoe zijn we gewoon een aan fijne en zorgeloze vakantie toe om te ontspannen en bij te komen van een zwaar jaar. Ik ga dus niet kiezen voor een vakantie die het niet helemaal is of zelfs helemaal niet is, om koste wat het kost te besparen. Desnoods maar een paar honderd van de spaar erbij.




8 opmerkingen:

  1. Genieten zou je elkedag moeten doen, naar gelang je verplichtingen, zal je voor je zelf moeten uitmaken, wat belangrijk is in je leven, maar je zal er altijd rekening mee moeten houdend dat je mogelijk niet oud gaat worden, maar niet zo leven dat als je perongeluk oud wordt met een probleem zit uh dit dan volgens mij
    Groetjes en veel plezier met de sneeuw

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Moneypenny,

    Nadenken en wikken en verstandig zijn. sommige keuzes kun je maar 1x keer maken....
    Wij kozen ook altijd voor vakantie, dan maar wat later vloerbedekking op de trap.(want we wilden wel mooie)
    En toen het huis af was ... kozen we voor een ander huis... weer kiezen!
    Gelukkig heb je (en wij ook) nog te kiezen, soms is dat niet zo.
    Leef (verstandig)en geniet!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Besparen is goed, maar dan wel op de centen en niet op het leven.
    <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het inderdaad iets om over na te denken, en je bewust van te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm mischien bedoelt hij 1 op de 4 haalt t werken tot aan 65ste niet?
    want dat schijnt wel echt zo te zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi, volg je blog altijd en had al zoiets van, tja , supergoed natuurlijk, dat besparen, maar..... je moet ook genieten, want de tijd vliegt voorbij....en sommige dingen kosten nu eenmaal geld,het is niet anders,maar mij lukt t best om mijzelf voor te stellen"wat had ik gewild, als ik op mijn sterfbed lig?"...even heel pessismistisch gezien, maar wel zinvol, en als je dan de dingen bedenkt, die je graag had gewild, daarmee aan de slag gaan, of ze geld kosten weet ik niet, maar je kunt best schipperen tussen je droomwensen en geld, wat weegt zwaarder??...en zo zul je er best uitkomen....er is trouwens een mooi boek verschenen over een zuster die stervensbegeleiding doet, zij vroeg aan een ieder wat zij nou graag eigenlijk hadden gewild, de beste 5 wensen staan in het engels op internet-het heet volgens mij- "als ik het leven over mocht"doen"geschreven door Bronnie Ware, zij heeft ook n website....succes!!!! Je doet het hartstikke goed, maar hou hier erg in;Genieten!......greetz

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nog even anoniempje hier over het voorgaande, het item heet-;the regrets of the dying- en staat op www.inspirationdandchai.com, wens je alle leesplezier en veel wijsheid!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem,
      Een van mijn favoriete nummer is consign to oblivion van Epica. Ik wilde dat mijn dochter geboren zou worden op die muziek omdat ik haar dat wilde meegeven en dat is gebeurd.
      "(...)How can we let this happen and, just keep our eyes closed till the end. When we will stand in front of heavens gate, it will be too late (...) But we neglegd to be (..)"
      http://www.absolutelyrics.com/lyrics/view/epica/consign_to_oblivion

      Wij consuminderen deels uit overtuiging, deels uit noodzaak. Ik weet nog steeds niet hoe we er volgende maand voor staan (misschien 600 euro minder p.m), dan wordt het wel echt consuminderen uit pure noodzaak. Genieten wordt dan vooral gratis ;-). Dat doen we overigens al wel hoor, ik ben niet altijd met geld bezig.

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.