dinsdag 25 december 2012

Tweedehands nieuwe kinderkamer

Ik las laatst een artikel in een krant dat er veel kinderen in armoede op moesten leven in Nederland tegenwoordig. "Deze kinderen moeten het stellen met gedragen kleding", stond er.
Ik vind dat persoonlijk niet "zielig", er is niets mis met tweedehands. Gebrek aan voeding, opleiding, recreatie (sport, bewegen, hobby, cultuur), opvoeding en liefde vindt ik armoede voor een kind.
Om te laten zien dat er niets mis is met gebruikte spullen wilde ik de foto's van mijn meisjes nieuwe kamer laten zien.
Ze was door het dolle heen toen ze de kamer zag toen hij af was gisteravond. Ze stond opgewonden te springen en lachen toen ze het zag. Ineens is naar bed gaan ook geen probleem meer, ze vraagt nu of ze naar bed mag.

Zelf vind ik het echt leuk gelukt en ben ik best trots op ons dat we het samen toch maar voor elkaar hebben gekregen.
Ook nog voor een bedrag van iets over honderd euro (bed en aanverwante meubels, brandstof bed ophalen, dekbed, hanggeval om kleding in te leggen voor aan de kledingrails en decoratie (Zeeman)).

In alle opzichten heb ik het liever zo dan een nieuwe kinderkamer uitzoeken voor een hoop geld (en nog prima meubels weggooien). Zo is iedereen ook blij en tevreden.
Een tijd geleden kochten we een hoogslaper inclusief ladekastje, speelgoedkist, hangrekje en boekenplankje op Marktplaats. We hebben de hoogslaper "verkeerd om" opgezet. Het was even denken en puzzelen maar toen stond het bed in een minuutje of 10. Het bureaublad ligt nu bovenop het bed, ik ga er misschien nog een kort gordijnrandje op maken, de stof (die bij de gordijnen past) heb ik volgens mij nog. Als Mini oud genoeg is voor een hoogslaper, draaien we het om en schroeven we het trapje erop. Dan kan ze er weer jaren mee verder. Haar kinderen zelfs nog, het is super degelijk en stevig grenen. 
De kamer kreeg een pinsessenthema. Dat was een inkoppertje. Op het behang en op de "nieuwe" kast plakte ik wat prinsessen. Op het dekbed overtrek was haar nichtje uitgekeken, het is nog prima.

De kast kwam nog uit de vrijgezellenflat van mijn man. Het heeft toch drie verhuizingen redelijk goed overleefd. Het is een driedeurskast dus er is genoeg plek voor kleding en bakken speelgoed.
Het ladekastje werd een nachtkastje.


De ook al drie keer verhuisde boekenkast paste wbt kleur beter bij het nieuwe kamertje maar is precies hetzelfde als ze had in het wit (die krijgt de baby).
Met wat plankjes die toch weggingen maakte ik van de speelgoedkist een poppenbedje. Onderin is ook nog bergruimte.
Ze heeft nu veel ruimte om speelgoed op te ruimen en om te spelen. Erg handig omdat ze dan fijn op haar eigen kamertje kan spelen wanneer ik bezig ben met de baby. Ook erg fijn om extra opruim-ruimte te hebben, kan er beneden wat ruimte gemaakt worden voor speelgoed voor de baby.

Minipenny wilde niet achterblijven en had 's avonds ook nog een verrassing voor ons:
Don't try this at home maar dit krijg je dus als je tien seconden omdraait om de afwas in de keuken te zetten. ... Terwijl er nog een restje chocoladesaus op het bordje van je drie jarige zit.
Het was maar goed dat ik haar bed even lag te testen, anders had ik nog op de grond gelegen van het lachen toen ik haar zag. Nog even vlug onder de douche en haartjes wassen dus en toen mocht ze lekker naar haar grote meisjes bed.

Phoe, en dan nu de babykamer nog. Die staat nu tjokvol met meubels die er wel moeten komen maar ook met meubels die er nog uit moeten, de deur kan niet eens dicht. Maar ja, hij doet het spierwerk en ik doe het denkwerk en de decoratie en dan komt het wel weer goed. Foto's volgen...

5 opmerkingen:

  1. Ik moest erg lachen om je eerste alinea: "Deze kinderen moeten het stellen met gedragen kleding". Oh, wat een zielig arm kindje hebben wij dan. Belachelijk, er is inderdaad niks mis met gedragen kleding en al helemaal niet armoedig! Ik koop alleen 2e hands dingen die er nog echt goed uitzien, dus je ziet ook helemaal niet dat zoontje 2e handskleding aanheeft.
    En wat is het kamertje mooi geworden! Ik heb ook weleens gelezen dat een 2e handskamertje zelfs beter is voor een baby/kindje, omdat in nieuwe meubels nog allemaal giftige luchtjes kunnen zitten als lijm, verf e.d. In de 2e hands zijn die luchtjes wel vervlogen. Je doet je kind dus zeker niet tekort!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stond echt precies zo in de krant "moeten het stellen met". Ik draag vandaag ook tweede- en derdehands positiekleding en ik vind zelf dat ik er wel leuk op sta voor de kerst.
      Bedankt voor het compliment.
      Je hebt ook gelijk, het dekbed en het matras waren nieuw (oh... oeps, nieuw matras vergeten mee te tellen), dat heb ik eerst grondig laten luchten om de eventueel giftige luchtjes van de fabricage eruit te laten dampen. De baby krijgt nog een nieuw matras, dat ga ik op tijd kopen zodat het nog weken kan luchten.

      Verwijderen
  2. Je zelfgemaakte kinderkamer is MOOI! (Je zelfgemaakte kind trouwens ook - was ze net in bad geweest?);-) Ik dacht bij het bed direct aan een hemelbed - om in prinsessenthema te blijven....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk geworden Moneypenny! Ik vind dat de kamer van je dochter goed gelukt is. Fijn dat ze er zelf zo blij mee is, daar gaat het toch het meeste om, niet wat anderen er van vinden!
    Succes met de babykamer. Die van ons hadden er niet eens eens... eerst een hoekje op de kamer bij ons en dan een eigen babykamer.
    Hebben ze ook niets aan over gehouden. Hihi.

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is denk ik wel een verschil tussen vrijwillig 2e hands kopen en echt niets anders kunnen. Een vriendin van ons zit dusdanig in de problemen met haar ex dat er na aftrek van vaste lasten geen cent meer overblijft. Ze leeft van giften van oa haar ouders en de voedselbank. Ze is wel bezig geweest met schuldsanering maar heeft een conflict met de belastingdienst (door bedrijf ex) en kan daar dus naar fluiten.
    Zij kan gewoon nooit iets kopen en kan ook niet kritisch zijn met wat ze krijgt. De kinderen zijn het inmiddels gewend maar de pre puber dochter vindt het dus echt niet leuk. En zo als onze vriendin zijn er velen.
    Nikki

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.