dinsdag 11 december 2012

Hoe vast is de last?

Onder vaste lasten wordt in de meeste budgetten, boeken e.d. verstaan, de kosten die elke maand terugkeren:
- de hypotheek of huur
- gas, water, licht
- de (gemeente)belasting
- telefoon&TV
- verzekeringen
- vervoer
- tijdschriften/kranten
- lidmaatschappen, vaste donaties

Veel van de bedragen die je hiervoor betaald zijn elke maand hetzelfde of ongeveer hetzelfde.
De (eind) rekening van telefoon, gas, water, licht en brandstof kunnen echter wel anders zijn door je verbruik.

Tip 2: zoek de voordeligste aanbieder
Horror verhalen genoeg op internet en verjaardagen van mensen die overstapten naar een andere telefoonaanbieder of energieleverancier waarbij er iets (heel erg) mis ging. Van mensen bij wie het wel goed ging, hoor je bijna niets, dat is nou eenmaal de menselijke aard.
Helaas gaat er wel eens wat fout maar bij het merendeel van de "overstappers" gaat het allemaal prima. Laat je dus niet weerhouden door deze verhalen.

Hoe vind je de voordeligste aanbieder?
Veel vergelijkingssites zijn niet echt onafhankelijk, ze ontvangen hun inkomsten via de aanbieders die op hun site staan. De aanbieder die geen interesse had, staat dus niet op hun site.

Ik volg daarom de volgende werkwijze als ik op zoek ga naar een aanbieder, bijvoorbeeld een energieleverancier:
- eerst zoek ik via een zoekmachine op "vergelijking energieleverancier" of: "vergelijking energie", of: "goedkoopste energie".
De eerste websites die je dan vindt bij Google staan vetgedrukt, dit wil zeggen dat deze websites hebben betaald om bovenaan te staan als jij zoekt op bepaalde woorden.
- vervolgens bezoek ik een aantal vergelijkingssites en maak ik aantekeningen, ik bezoek ook de sites van een aantal aanbieders waar ik wel eens van gehoord heb.
- uit mijn aantekeningen en soms ook beoordelingen van anderen maak ik de voordeligste keuze die bij mij past. Aan sommige energieleveranciers heb ik een pesthekel en dus al zijn ze de goedkoopste, ik betaal liever een paar euro meer per maand.
- vervolgens kijk in in mijn aantekeningen waar ik het voordeligst kan overstappen, soms is dat via een vergelijkingssite die een leuke aanbieding heeft, soms is het voordeliger via de website van de aanbieder zelf.
- dan natuurlijk alles invullen en in de gaten houden, of alles goed verloopt.

Afgelopen jaar heb ik mijn verzekeringspakket ook op deze manier onder de loep genomen. Daarbij kijk je natuurlijk ook naar de dekking die je graag hebt en moet je ook dat vergelijken. Met deze actie bespaar ik nu 80 euro per maand.
Aan mijn energieleverancier betaal ik 97 euro per maand voor gas, electra en het vastrecht, dat is nog exclusief de verlaging die nog moet komen ivm de zonnepanelen.
Dat komt natuurlijk niet alleen doordat ik een voordelige aanbieder heb maar ook omdat wij erg scherp op ons verbruik letten en daardoor veel besparen.
Tip 3; voorkom sluipverbruik van je laptop
 Nu gaat dan de laptop uitgezet worden en daarna gaat de stekker uit het stopcontact. Ik heb gemeten dat de adapter van de laptop anders nog 0,347 kWh per 24 uur verbruikt. Maal 365 dagen is dat 126,95 kWh, ook wel ongeveer 28 euro (!).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.