zaterdag 15 december 2012

Tips om te besparen op kinderkleding

Kinderkleding
(Veel tips ook geschikt voor volwassen kleding)

Tip 37: krijg, ruil of leen kleertjes.
Gister kreeg ik van een vriendin tassen vol kleding voor de baby. Ik had bewust gewacht met kleertjes kopen. De vorige zwangerschap kwamen er ook uit alle hoeken en gaten kleertjes en had ik eigenlijk veel te veel (maar het ging toch maar de kast in). Ik heb zelf ook weer kleertjes geleend aan anderen en van een persoon, die ik niet goed kende, krijg ik het nu helaas niet terug. Het zou gestolen zijn maar ik denk verkocht op Marktplaats uit nood (dit gezin zit bijzonder erg in de knel financieel, ik vind het daarom ook niet zo erg). Gelukkig ben ik nu weer aardig voorzien en weet ik nog een vriendin die veel heeft staan mocht ik tekort komen.

Tip 38: maak een lijstje van wat je al hebt.
In mijn agenda heb ik een lijstje gemaakt van wat ik had aan rompertjes, broekjes, sokjes, bovenkleding e.d. per maat. Als er weer iets bij kwam, gewoon een turfstreepje gezet.
Van te voren had ik bepaald wat wel genoeg zou zijn per maat (rekening houdend met het te verwachten seizoen), dat stond er tussen haakjes bij.

Wat ik nog tekort kom aan kleertjes koop ik aan de hand van mijn lijstje dan zo:

Tip 39: koop kinderkleding vooruit.
Vooral handig met het lijstje, zo maak ik gebruik van leuke aanbiedingen en leuke tweedehands vondsten.

Tip 40: koop kleding tweedehands.
Ik bezoek wel eens de kringloop voor kleertjes die ik nog tekort kom. Op Marktplaats worden soms hele pakketten aangeboden voor een laag prijsje. Ook op Koninginnedag ga ik steevast op jacht met een verlanglijstje. Ik heb dan wel eens kleertjes kunnen kopen voor 40 of 50 cent per stuk.

Tip 41: koop kleding (vooruit) in de uitverkoop bij Wibra, Zeeman etc.
Ik heb zo nieuwe spijkerbroekjes kunnen kopen voor maar 50 cent in een maat die nog moest komen. Binnenkort is het weer zo ver en begint de uitverkoop weer. Ik wil dan weer mijn kledingadministratie voor de babymaatjes op orde hebben, zodat ik nog kan bijkopen wat ik nog eventueel nodig heb (alleen in de kleine maatjes, rest komt misschien wel weer).

Tip 42: vraag aan de kraamvisite wat je nog echt nodig hebt.
Ze zijn er nog steeds, de hele lieve en vriendelijke kraamvisite die kleertjes geeft maar dan helaas in een maat, waarin je al omkomt in de kleertjes. Je zou op het geboortekaartje kunnen verwijzen naar een verlanglijstje dat je gratis kunt maken op www.lijstje.nl, daar zet je dan alle dingetjes op die je nog graag wilt hebben voor de baby. (Iemand nog tips voor als je alles al hebt bij de tweede?? Geen idee wat ik in hemelsnaam nog moet vragen).
Werkt ook prima voor kinderverjaardagen, om te voorkomen dat je te veel en dubbel speelgoed krijgt. Hoewel bij ons niemand op lijstje.nl afstreepte wat al gekocht was, is het wonderbaarlijk genoeg altijd goed gekomen en kocht niemand hetzelfde.

Tip 43: kleur of "pimp" kleertjes die je niet helemaal leuk vindt.
Met een verpakking blauwe of roze textielverf maak je in een keer een heleboel kleertjes die je kreeg maar minder leuk vindt leuker voor je kleine jongen of meisje. Gewoon uitselecteren en proberen. Sommige stoffen of draden (stiknaden) krijg je niet geverfd omdat de stof niet geschikt is. Vaak is dat helemaal niet erg en ziet het er toch nog leuk uit. Bij sommige kleertjes wil je het risico niet nemen. Is alles 100% katoen, dan lukt het wel. De huidige kleur/ basiskleur is natuurlijk wel van invloed op de kleur die je uiteindelijk overhoud.
Bij Action zijn er soms applicaties te koop, waarmee je een saai effen shirtje of een shirtje met een "verkeerde" opdruk kunt veranderen.

Tip 44: maak zelf kleding applicaties.
Ik maak zelf applicaties van resten stof (oude blouses of 't hirts, handdoeken etc.). Uit een kinderboek (bieb!) of van internet neem ik dan een hele simpele tekening (je wilt niet teveel lijnen). Ik gebruik dat als inspiratie voor een eigen tekening.
Eerst oefen ik de lijnen op papier, dan maak ik de uiteindelijke tekening op een papieren zakdoekje (overtrekken kan dan ook). Vervolgens gaat de stof daaronder en stik ik met de naaimachine over de getekende lijnen. Dan trek ik de zakdoek eraf en ga ik nog een keer met een dichte zigzagsteek over alle lijnen. En klaar.....

Tekening op een papieren zakdoek vastgespeld op de stof. In dit geval gebruikte ik meerdere lagen van een oude handdoek en twee oude 't hirts van mijzelf.

Het zakdoekje weggetrokken nadat ik over de lijnen heen had gestikt, teveel aan stof langs de rand wegknippen. Oeps, de stof voor de snavel lag net niet goed, even dat naadje losgetornd en de snavel veranderd.

Het linkse shirtje had een vlek en kreeg een plaatje van een hondje.
Het middelste had geen mouwen en kreeg mouwen die uit een overgooiertje kwamen (de mouwen waren daarin te strak, waardoor het bijna niet aan ging). Het kreeg ook twee roze strikjes van stoffen band, dat aan een cadeautje zat.
Het laatste shirtje is een shirtje dat ik wat saai vond. Mijn dochtertje was toen gek op kippen op de kinderboerderij en ik zocht toen een simpel plaatje van een kip erbij. Tijdenlang was het haar favoriete kledingstuk.

Tip 45: gooi kleding niet meteen weg, repareer hetMet een simpel en voordelig naaisetje met een paar kleuren draad en een naald kom je op de hand al een heel eind om naadjes e.d. zelf te repareren. Met dunne draad kun je ook prima sokken stoppen.
Het grotere werk vraagt soms om een naaimachine, misschien heeft iemand in je omgeving die een.
Ik heb jaren geleden naailessen genomen om te leren naaien en er veel voordeel van gehad.
Veel mensen hebben een georven machine op zolder. Misschien kan iemand anders je de basisdingetjes leren zodat je toch vooruit kunt. (koop dan wel iets betere draad, bijvoorbeeld bij Hema, ik heb de ervaring dat de goedkope draad snel breekt, die gebruik ik alleen op het spoeltje).
Je kunt ook nog altijd naar het repair café bij jou in de buurt gaan (zoek hier). Zover ik weet zijn bij de meeste repaircafés altijd wel naaisters aanwezig die je kunnen helpen met het repareren van kleding en (rug)tassen voor een kleine donatie in de pot. Stuur anders even een e-mail van te voren om dit te checken voor je gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.