dinsdag 1 februari 2011

OT: Egypte(/ologie)

Onze reis naar Egypte heb ik donderdag al geannuleerd, het was mij toen al wel duidelijk dat er nog meer aan zat te komen, alleen wist ik niet wanneer, en dat het ook niet opgelost en veilig is op 24 maart. Op vrijdag ging het al nog verder en vreselijk mis in Caïro en vele andere plaatsen.
Waarschijnlijk ben ik nu 320 euro kwijt, KLM pakketreizen wilde donderdag niets aanbieden ter compensatie omdat er volgens hen nog geen slechte berichten waren binnengekomen vanuit het ministerie (wat niet klopt, woensdag werden alle niet-essentiele reizen naar Cairo al afgeraden en nou snap ik wel dat ik pas in maart zou gaan maar KLM kan ook wel snappen dat ik dat veel te gevaarlijk vind nu, met een klein kind erbij, dan ben je toch minder flexibel en minder snel verplaatst in geval van nood. Daarnaast zijn alle toeristische trekpleisters voorlopig nog wel even gesloten en ik ging niet voor het goede visweer natuurlijk) Maar goed, allemaal bijzaak, er zijn ergere dingen dan 320 euro leergeld (dit soort bestemmingen toch maar weer pas op het laatste moment boeken, zoals ik dat vroeger ook deed maar toen was ik alleen...)

Ik vrees voor wat vandaag gaat brengen voor de bevolking van Egypte:

Een verslaggever van Aljazeera schat dat er op het plein, linksboven, al ongeveer 10.000 mensen op de been waren meer dan een uur geleden.

Ik heb sinds vrijdag al verschillende keren met tranen in de ogen het laatste nieuws vernomen. Wat verschrikkelijk voor de bevolking van Egypte.
Hoewel ik me er heel schuldig over voel, voel ik als liefhebber van de Egyptologie bijzonder veel emotie bij de beelden en verslagen uit Egypte over wat er geplunderd, vernield en beschadigd is geraakt uit de Egyptische oudheid, terwijl het menselijk leed me nog vele malen harder zou moeten treffen - heel dubbel. (Het rode gebouw dat je ziet, is het Egyptisch museum, dat ligt dus vlakbij het epicentrum van wat er gaande is)
Ik hou van de Egyptologie, het oude Egypte en daarom ook Egypte en de mensen in Egypte maar hen "ken" ik niet zo goed als ik de oude farao's ken dus misschien is het verschil in emotie daardoor anders. Net als vele liefhebbers van de Egyptologie speur ik ook naar aanwijzingen en oplossingen over wat we verloren zijn.
Uit het beeldmateriaal dat beschikbaar is weten we al bijvoorbeeld dat deze beelden vernield zijn in het Egyptisch museum:

Ze komen uit het graf van Tut(ankamon), ik weet gelukkig bijna zeker dat er van elk twee zijn, we hopen dat de "tweelingbeelden" op reis zijn op dit moment, naar een buitenlandse expositie, zoals ze vaker zijn geweest. Van de schatten van Tut is één vitrine ingeslagen, de overige schade is op andere plekken toegebracht (voor mij persoonlijk niet minder belangrijk of interessant dan de inhoud van de graftombe van Tut, overigens).

Zover ik weet heeft nog niemand het goede antwoord op de vraag van wie de mummies waren die beschadigd zijn (er werd eerst gespeculeerd dat het de overgrootouders van Tut zouden zijn maar dat bleek niet zo). Ik heb ook zitten zoeken en vergelijken tot ik vierkante ogen had. Ik en anderen denken dat het in ieder geval niet een mummie is van een van de farao's (ik had Ramses de grote best erg gevonden, die wil ik nog zooo graag zien en zijn vader en zoon ook). (Foto is zo klein mogelijk gemaakt voor diegenen die er niet zo op zitten te wachten deze foto goed te bekijken.) 

Ik denk dat ik nu maar even m'n PC af ga sluiten, ik heb er al teveel uurtjes achter gezeten vandaag maar niet voordat ik deze mensen nog even wil laten zien en eren op mijn blog:


Dit zijn een paar van de helden die een menselijke ketting om het museum in Caïro heen hebben gevormd om het te beschermen tegen verdere plundering. Mensen die nu wel andere zaken en belangen aan hun hoofd hebben, die andere zaken en mensen willen beschermen en ze staan er toch. Mensen zoals deze zijn er gelukig velen opgestaan de laatste dagen, in Caïro en in andere plaatsen, om de Egyptische oudheden te beschermen.

SHOEKRAN!!!
(bedankt)

1 opmerking:

  1. @opnieuw beginnen: ik heb gehoord dat mannen en vrouwen ook wel apart demonstreren, heel misschien worden er meer beelden doorgegeven van de mannen? Daarnaast zie je normaal gezien in Caïro al wel minder vrouwen dan mannen op straat.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.