donderdag 17 februari 2011

Het was me het weekje wel

Donderdag; budget vs boekingen
Op mijn verlanglijstje stond nog steeds ons budget en de werkelijk geboekte bedragen op de rekening weer eens goed onder de loupe te nemen. Het verlangen om het ook werkelijk te doen was alleen niet zo groot, met het hoofd koel onder de grond was het iets te comfortabel geworden (struisvogelpolitiek).

Ik wilde eigenlijk Offline Rekening Overzicht weer downloaden maar ik heb toch besloten Yunoo eens uit te proberen. What a coooool thingy!! Het ging zo gemakkelijk en snel dat ik gauw nog meer bankgegevens heb gedownload en in Yunoo gezet, waardoor ik nu een overzicht heb over een langere periode. Ik vind het echt fijn en snel werken, je moet alleen even goed nakijken of Yunoo de juiste posten toekent maar het meeste stond wel goed en dus had ik heel snel een overzicht, super. Je kunt ook jouw uitgaven vergelijken met die van anderen, ik twijffel een beetje aan de uitkomsten daarvan maar ik denk dat dat komt doordat ons inkomen er niet goed in staat (waardoor we wel zorgtoeslag zouden krijgen bijvoorbeeld, wat het bedrag bij ziektekosten(verzekering) vertekent).

En jawel hoor;
- we geven sommige maanden minder uit dan budget aan boodschappen maar de meeste maanden zitten we erboven. Ons budget is 217 per maand, we gaven gemiddeld 300,74 uit per maand. Oplossing:
Ik weet dat er veel "makkelijke momenten" cq. "makkelijke maanden" zijn geweest maar misschien moet het budget ook ietsie omhoog. We rekenen 50 euro per week voor 2 volwassenen en een kind, inclusief luiers, billendoekjes, schoonmaakmiddelen, deo, shampoo, douchege en tandverzorging. Zeker nu de kleine flink me-eet en we meer bio eten, is het iets weinig, ik ga het verhogen naar 55 per week, dat is nog steeds niet veel.
- we pinnen veel meer dan ik dacht en nu weten we natuurlijk niet meer waar het aan op is gegaan. Ik dacht dat we gemiddeld hoogstens 70 per maand pinden, ik pin bijna nooit maar manlief wel vaker.
Oplossing : ben begin deze maand weer fris begonnen met een kasboekbakje (een plastic bakje waar je alle bonnen in gooit, blocnoteje erbij om de dingen op te schrijven waarvan geen bon is met een pen erbij en halverwege en aan het eind van de maand tellen)
- Wij hebben van onze administratie een wirwar van rekeningen en heenenweer boekingen gemaakt; daar kappen we dus fijn mee. We gaan voortaan alles naar de gezamelijke rekening laten storten en laten afschrijven. We moeten nog even kijken of we nog ieder een "verantwoordingvrije zakgeldrekening" willen.
Verder zouden wij meer uitgeven aan hypotheek en verzekeringen dan anderen maar ik weet daar geen oplossing voor, daar hebben we al naar laten kijken pas.

Vrijdag: voorproefje
Vrijdag hadden we oppas geregeld en gingen we proefeten bij een restaurant waar we misschien onze bruiloft wilden vieren. Heeerlijk gegeten, ook heel fijn zo met z'n tweetjes, we kwamen erachter dat dat al een half jaar geleden was!
Het gesprek en de offerte die we kregen voor het eten vond ik minder goed gaan, het zat me niet lekker allemaal.

Zaterdag: Valentijnsverrassing?
Ik wilde eigenlijk rode hartjeskoekjes bakken voor manlief toen hij weg was maar ik was vergeten boter mee te nemen met de boodschappen, dus het werden broodjes. Toch wel lekker, zelf een deegje kneden en friemelen. M'n handjes zagen alleen knalrood van de voedingskleurstof toen ik klaar was en met "afwasbaar" bedoelen ze waarschijnlijk het aanrecht, daar kwam het wel vanaf maar niet van mijn handjes, weg verassing.
 Na drie keer handen wassen met schuurmiddel en schuurspons waren m'n handjes toch weer schoon en m'n deegje was mooi gaan rijzen.
De laatste rijs ging niet helemaal naar wens hier en daar, door het rijzen was de vorm eruit. Ik hoopte dat het goed zou komen met en beetje trekken en duwen maar dat is er niet mooi uitgekomen in de oven bij alle broodjes.
Na het broodjes-voorbakken was er nog tijd om met Sarah te spelen, in polonaise kropen we samen gierend van de pret over de vloer en deden we verstoppertje en tikkertje. Het was het eigenlijk wel waard hoor, ons meisje heeft wel zo gelachen en gegierd maar helaas schoot toen m'n knie weer uit het spoor, en later die avond nog eens echt goed, auauwwww. Gelukkig ben ik bijzonder eigenwijs en heb ik vaak genoeg gezien hoe die knie weer terug gezet werd. Vooral als manlief dan gaat dreigen met ziekenhuisbezoek wordt ik ook op dit gebied plots bijzonder zelfvoorzienend.

Zondag: even verder kijken
We moesten het restaurant van vrijdag uiterlijk woensdag iets laten weten ivm een andere optie voor een bruiloft dus we gingen nog eens langs bij onze tweede keus. Dit was onze tweede keus ivm de afstand en omdat we twijffels hadden over de kwaliteit van het eten en de aankleding. Dit gesprek ging veel beter, we hadden na afloop een veel beter gevoel en vertrouwen dan bij de andere locatie. We hebben er ook iets eenvoudigs gegeten met Sarah en dat was lekker en de porties waren royaal. Met even rekenen kwamen we erachter dat de offerte ook meer dan 1500 euro scheelde (in praktijk denk ik 2000 omdat we bij de eerste locatie waarschijnlijk getild zouden worden met de drank op nacalculatie, we hebben nu all-in) en dat we dan bovendien ook nog veel meer kregen ook. We vinden de locatie die beter uit de bus komt eigenlijk ook veel leuker en mocht een ander dat niet vinden; jammer dan, het is onze bruiloft. Een stukje verder weg kan je bruiloft dus soms een stuk goedkoper!
Hù-pffff... dat is nu dus geregeld, gelukkig. 's avonds zocht ik op internet naar instuctiefilmpjes hoe je zelf trouwboeketjes, corsages of polsboeketjes kunt maken. Ook mijn bedankjes ga ik zelf maken (ik heb nog stukken vitrage waarvan ik zakjes kan naaien). Je kunt veel materiaal gewoon bestellen op internet en het zelf maken.
Trouwauto doen we niet, we komen gewoon heel chique aanlopen bij het gemeentehuis, duiven ook niet (arme beesjes in zo'n mand gepropt in een warme auto, daar zie ik wel zo weinig romantiek in), bellenblaas denk ik nog over maar vind ik ook niet nodig, fotograaf hoop ik te vinden tussen studenten fotografie en m'n jurk hoop ik te huren of te vinden op marktplaats. Het allerbelangrijkste kan ik niet kopen; dat het maar een gezellige en mooie dag mag worden.

Maandag: Valentijns dag
Gelukkig waren er twee broodjes goed gelukt en maandagochtend heb ik ze afgebakken voor manlief, die er heel blij mee was.
De woensdag ervoor had ik op het kinderdagverblijf twee kunstwerkjes meegekregen die Sarah had gemaakt voor Valentijn. Van het kleine hartje heb ik een Valentijnskaart gemaakt voor papa, die hebben we samen voorzien van lippenstiftkusjes en opgestuurd naar papa's werk.
Manlief zou dit jaar eens voor mij koken op Valentijnsdag, het was super lekker (bietjes met aardappelpartjes en dunne filetlapjes) en met veel liefde gemaakt. Onverwachts kreeg ik ook nog een boeketje rozen van manlief. Wat een fijne dag weer.

Dinsdag: sfeerlichtje van knoflooknetje
Bij het koken raakte het knoflooknetje leeg dus ik knipte de metalen eindjes eraf om de rest in de plasticafvaltas te kunnen stoppen. Ik bedenk me vaak voordat ik iets weg gooi "kan ik hier nog iets mee?" en plots kwam daar een druppeltje inspiratie. Over een borrelglaas heen:


Woensdag: wasdag
De gevolgen van een onrustige nacht lagen te in te weken in het kinderbadje, het lag helemaal vol. Sarahtje was ziek geworden en die hebben we daarom 5 keer van top tot teen moeten verschonen, inclusief bedje of eigen kleding. Vandaag werd dus wasdag. Eerst vlekken verwijderen, inweken, natte was naar boven slepen met m'n zere knie, meteen maar even wat vouwen, was ophangen, gedoe, kortom, mijn favoriete bezigheden.
De vaatwasser bedacht zich dat dit de ideale dag was om een nieuw mankement te krijgen en wilde niet zijn werk doen. Zoals het een moderne huisvrouw betaamd heb ik een drievoud aan tijd die het gekost zou hebben om de afwas op de hand te doen eerst gespendeerd aan het proberen te repareren van de vaatwasser. Na drie keer de vaatwasser leeghozen en 3 pleisters waren de oplossingen op en dus nou ja, nog minder favoriete bezigheden volgden - afwassen.
Afgepeigerd lag ik gister om half tien al in mijn mandje met een ontspannend boek "zelf apparaten in huis repareren". Na een bladzijde over "het leve ende werken den vaatwasser" was ik vertrokken.

En vandaag ben ik een beetje aan het rommelen, beetje de was doen, even langs de huisarts en wat administratieve dingetjes.
Ik voel me een beetje Don Quichot de laatste weken aangezien ik me bezig moet houden met het "ophalen" van geld waar ik gewoon recht op heb. Ik moet van een notaris, het UWV en KLM nog aardig veel euri's krijgen die op mijn bankrekening thuis horen en niet die van hun en het verloopt wel zo verschrikkelijk beroerd allemaal. Papieren raken kwijt, ik heb plots een helemaal verkeerd adres in het systeem, mijn collega heeft een fout gemaakt, etc. etc.
Die roddel dat ik de goedkoopste bank van Nederland ben, blijkt toch wel hardnekkig te zijn?
Ik heb eigenlijk in bijna alle gevallen het advies gekregen om een officiele klacht op hoger niveau in te dienen. Blèh, wat een gedoe, als al die incompetente toetaas eens gewoon hun werk ging doen (Pardon my English maar het verwijt is wel echt terrecht, tot aan de notaris toe), lijkt me zoooveel makkelijker..


6 opmerkingen:

  1. Pfff je week was wel een bijscholing uithoudingsvermogen op hoog niveau hoor.
    Chappeau dat je nog zo'n lekker blogje uit je mouw schudt.
    Ik wens je alvast het allerheerlijkste welverdiende weekend toe vanaf hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, zeg. En dat voor een gewone week in februari ;)

    Nou, rustige laatste dag van de week in het verschiet wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Casadimama&Zena: errr.. ja, nu je het zo zegt, uithoudingsvermogen... Vandaar dat ik zo moe was, ik heb tussendoor veel geslapen en gerust deze week; da's misschien niet zo vreemd toch. Mijn week is nog niet over....

    Vrijdag: gidsen
    Ik mag vandaag weer een rondleiding doen voor schoolkinderen op de molen. We hebben de beslissing wie van ons zou gaan tot vanmorgen uitgesteld ivm mijn knie maar ik heb er zo'n zin in en ik wil er ook wel even uit (en ik hoef maar een paar keer te schakelen in de auto, ik heb bedacht dat als het moet ik maar een keer de trappen op en af moet en ik neem wel paracetemol mee.. And if all else fails; dan bel ik manlief wel om me op te komen halen... eigenwijs is ook wijs!). Ik zou graag in een museum werken als gids of medewerker maar ik weet nog niet of ik dat ook tot m'n 65e leuk ga vinden, moet ik nog even over nadenken. Ik denk erover om te solliciteren bij een museum, is misschien ook wel ideaal omdat ik dan niet meer de hele dag moet zitten (achter een PC) want dat kan ik gewoon niet meer. Het zou wel heel leuk zijn als ze mij ook willen daar...
    Ik heb in ieder geval vandaag, ik mag vandaag gidsen, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoihoi,
    een weekbudget hanteren van €50,- is inderdaad weinig (inclusief alles). Ik probeer dat ook te halen, maar je zit er heel snel overheen!
    Wat betreft de trouwjurk. Mijn nicht had hem ook van MP gehaald (en tegen niemand gezegd). Hij was echt super, toen ik haar later nog eens sprak, zei ze me dat ie van MP was! Dat vond ik zo cool, juist omdat ze bij ons in de familie helemaal niet consuminderig zijn ;-)

    Succes met alles in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Moneypenny,
    Ik lees al een tijdje mee, maar hier mijn eerste reactie/vraag. Ben je niet bang dat met zo'n programma als Yunoo er ook vreemden meekijken in je financien? Ik ben altijd zo bang voor fraude enzo. Ik gebruik wel internetbankieren maar eigenlijk ben ik altijd bang voor hackers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind je rode hartjes prachtig gelukt!

    Yunoo heb ik ook gebruikt, maar ben er toch weer van af nu. Ik heb het blijkbaar nodig dat ik het in de handen kan houden, als een kasboek.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.