woensdag 23 februari 2011

vaatwasser

Hiep ende hoera! KLM heeft eindelijk ons geld terug betaald en UWV gaat, na tussenkomst van strenge doch daadkrachtige meneer van het klachtenbureau van UWV, ook met terugwerkende kracht betalen (van de notaris niet eens iets gehoord, de trut).

De stijgende lijn is ons saldo is dit weekend alleen doorbroken door de aanschaf van een nieuwe vaatwasser. Alle gevonden reparatiemethodieken, geraadpleegde literatuur en mensen die er verstand van hebben ten spijt, onze vaatwasser was economisch total loss, reparatie was niet meer rendabel.

Nou hoor ik een aantal van jullie denken dat ik een ontzettend slechte consuminderaar ben dat ik een vaatwasser meen nodig te hebben. Eigenlijk vind ik de term "bewust consuminderaar" of "selectief consuminderaar" misschien ook wel beter van toepassing op ons.
Maar goed, geloof me, in mijn huishouden is een vaatwasser geen overbodige luxe. Mijn lijf gaat heftig in protest na een flinke afwas en mijn man begint ervoor al. Vanwege mijn protesterende lijf spoelt manlief altijd voor en kook ik (dat heeft meerdere voordelen, als mijn man gaat koken gaat er vaak even later een kliko open en wordt er een pan leeggeklopt erboven) Maar voorspoelen is wel het maximale wat van mijn mans avondenergie, tijd en humeur gevraagd kan worden.
Daarnaast denk ik met deze vaatwasser zeker de discussie te kunnen winnen wat beter is voor het milieu en de portemonnee: met de hand afwassen of een vaatwasser. Zeker in de eco stand wint deze vaatwasser die discussie.

Hij heeft allerlei handige dingetjes waardoor er superveel in past (zelfs als ie door een man wordt gevuld ;-) ). Hij doet zijn werk ook uitstekend, we hebben niet alleen een nieuwe vaatwasser maar ook nieuw servies en glaswerk lijkt het wel. Heftig voorspoelen is nu ook verleden tijd dus nu verbruiken we echt minder water dan met afwassen en voorspoelen op de hand (het kostte manlief een minstens een half uur en heeeel veel water, dat voorspoelen). Luxeprobleempje: ik moet nu wat messen bij gaan kopen, er kan zoveel in een wasbeurt dat ik het niet meer red met het aantal messen dat ik heb liggen.

We zijn dus heel erg blij met de aankoop, ik zei zaterdag nog tegen mijn man "Dat doen we toch wel goed hè? Dat we zo naar een winkel kunnen om een nieuwe vaatwasser te kopen?" Dat is niet in elk huis vanzelfsprekend en is het bij ons ook ooit niet geweest. Dan ben ik toch weer een beetje trots op ons, op wat we hebben bereikt.

Het banksaldo moet dus even bijkomen (helaas zijn er meer apparten in huis terminaal, ai-ai) maar Mini en ik ook.
Minipenny is al vanaf november haast steeds opnieuw weer een beetje ziek en ik voel me ook weer niet zo lekker en die knie blijft maar vervelen dus vandaag zijn we allebei nog een extra dag thuis gebleven om even echt goed op te knappen. Bleek geen slecht idee, we gaan allebei nog maar een paar daagjes echt goed bijkomen zodat we er weer tegen kunnen.

Met het budget gaat het heel goed, vandaag even nog wat afschrijvingen in Yunoo geladen en naar de budgetten gekeken:
Huishouden » Geldopnames € 50,- van € 70,-
Huishouden » Boodschappen 83% € 206,34 van € 250,- (met nog een week te gaan, dus gaat het lukken)
Huishouden » Persoonlijke verzorging 0% € 0,- van € 50,- (dat klopt niet, gister is de thuiskapster geweest en dus is het bedrag 14,95 maar die heeft mijn man van zijn eigen rekening betaald en hij is zijn wachtwoord van internetbankieren kwijt, dus ik kan zijn afschrijvingen niet binnen halen in Yunoo)

1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst en met het feit dat het zo kon, dat zal vast een fijn gevoel zijn geweest :-) Zou ik ook trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.