dinsdag 2 februari 2010

speel-o-theek en tegemoetkoming kosten kinderopvang

Ik ben een paar dagen geleden eens een kijkje gaan nemen bij de speel-o-theek hier in de buurt.
Wat een goed idee, voor een heel redelijk bedrag per jaar kun je allerlei speelgoed lenen . Zo komt je kind niet om in het speelgoed, je hoeft het niet allemaal te kopen en kun je speelgoed lenen dat bij de ontwikkelingsfase van je kind past. Ze hebben zelfs glijbaantjes voor in de tuin te leen!

Hier een link naar een lijst van alle speel-o-theken van Nederland (sommigen met link naar website speel-o-theek)
http://www.speelotheek.dse.nl/splotlnk.htm#Nederland

Misschien ga ik ook nog als vrijwilliger werken daar, lijkt me wel heel leuk.

Vandaag ook een mogelijke oplossing bedacht voor de kosten van het kinderdagverblijf die we nu helemaal zelf moeten betalen.
Omdat ik nu niet werk zouden we geen tegemoetkoming van de belastingdienst kunnen krijgen. Nu heb ik het UWV eens gebeld of ik niet al in een re-integratie traject zit en zo nee, hoe ik daarin kom, dan krijg je nl. wel de tegemoetkoming.
Als dat niet lukt, dan heb ik misschien een extra reden om wat voor mezelf te beginnen, waar ik al heel lang over denk. Ik kan me altijd inschrijven bij de KvK en onderzoek gaan doen en plannen verder uitwerken en zien of er winst uit komt, dan ben ik in ieder geval zelfstandig ondernemer en dan krijg je ook de toeslag. Eigenlijk nog niet eens zo'n slecht idee, een dag of 2 werken combineren met een eigen bedrijfje vanuit huis en kijken of het zover groeit dat ik dat fulltime kan gaan runnen.
We hebben door onze levensstijl aardig wat kunnen sparen de laatste jaren maar ik vind het wel een zonde om het weer een stuk in te moeten leveren omdat mijn vorige werkgever zich niet gedraagt als goed werkgever.
Ik hoop dat ik snel een afspraak krijg bij het uwv om eens e.e.a te bespreken....

3 opmerkingen:

  1. Waarom blijf je niet lekker thuismoeder, er valt zoveel plezier te beleven thuis en je bent handig genoeg. Geld is ook niet alles, je kind betekent toch meer voor je?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De eerste jaren was ik toch wel heel blij om thuis te zijn, het was geen luxe tijd maar wel een fijne.
    Maar om langzaam aan te kijken wat je wilt gaan doen, is een heel goed idee. Plannen moet je toch maken en uitwerken.

    Succes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De spelotheek is inderdaad een geweldige uitvinding. Wij zijn ook al jaren lid. Maar ze kampen bij ons altijd met chronische tekorten aan vrijwilligers.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.