vrijdag 27 september 2013

Zorgverzekering 2014

Door het nieuwsbericht over DSW, die haar verlaagde premies voor 2014 bekend heeft gemaakt, bedacht ik me dat het eind van het jaar weer in zicht is. Het is dus weer tijd om de zorgverzekering tegen het licht te houden.
Vroeger leed ik, net als zovelen, aan "overstapangst". De angst dat de wet van Murphy of in ieder geval slechte service en gedoe toe zal slaan als ik verander van energieleverancier, zorgverzekeraar etc.
Gelukkig heb ik inmiddels wat goede ervaringen op gedaan, het doet geen zeer en valt allemaal wel mee.

Jammer als mensen niet durven overstappen, het kan een hoop geld schelen. Toen ik ons verzekeringspakket tegen het licht hield, bespaarde ik eens 80 euro per maand!

Naast overstapangst bestaat er ook nog "uitpluisangst". De angst dat het een hoop gedoe is om al die premies en dekkingen met elkaar te vergelijken.
Gelukkig is dat tegenwoordig best makkelijk omdat er vergelijkingssites zijn. Ik kies wel altijd voor een vergelijkingssite die onafhankelijk is, zoals bijvoorbeeld www.zorgverzekeringvergelijken2014.nl.
Daar vul je je wensen in en zie je meteen een aantal verzekeringen. Vervolgens klik je de verzekeringen die je interessant vindt aan en met één druk op de knop kun je de dekkingen vergelijken.
Ik maak zelf dan nog wel wat aantekeningen en na wat plussen en minnen, heb ik hopelijk weer een betere dekking voor een betere prijs.
Zo niet, kijk dan in ieder geval na wat "nieuwe klanten" aan premie betalen bij je eigen zorgverzekeraar. Ik heb zo laatst een paar euro per maand bespaart. Nieuwe klanten bleken een lagere premie te betalen bij mijn verzekeraar. Ik heb ze gebeld en gezegd dat ik dat raar vond, ik kreeg meteen dezelfde korting.

Vergeet ook niet om te kijken, of je met collectiviteitskorting voordeliger uit kunt zijn.
Ik las op een forum (bedankt voor de aanvulling Herminez) dat je zelfs lid kunt worden van een patiëntenvereniging voor een ziekte die je niet hebt, om gebruik te kunnen maken van hun collectiviteitskorting. Soms kun je zelfs het lidmaatschap van diezelfde patiëntenvereniging weer indienen bij je nieuwe zorgverzekeraar. Je moet er maar opkomen maar als het loont en mag, waarom zou je het dan laten?

Afgelopen jaar heb ik onze premie in een keer betaald met korting, ik had berekend dat dit een paar tientjes zou schelen t.o.v. het geld op de spaarrekening laten staan.
Dit jaar weet ik nog niet wat ik doe. Als ik het nog een keer zo doe moet ik in ieder geval weer de premie die ik normaal zou betalen elke maand automatisch sparen om niet in te teren op de spaarrekening.

Onze premies voor zorgverzekeringen blijken trouwens nog lager te kunnen! In de Telegraaf stond een artikel, waarin stond dat de zorgverzekeraars een te grote financiële reserve aanhouden waardoor de premies onnodig hoog zijn. De consumentenbond is daarom een petitie gestart om lagere premies te eisen (zie artikel).
Ik hoop dat er veel mensen gaan tekenen en dat de zorgverzekeraars zich hier iets van gaan aantrekken, dan wordt de zorgverzekering weer een stukje betaalbaarder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.