zaterdag 14 september 2013

Met minder (vlees) toe

Deze week maakte ik een roerbakje met Chinese kool, ui, paprika en knoflook en één biefstukje, dat alleenig in de diepvriezer lag. 
Het biefstukje sneed ik in plakjes en marineerde ik in wat olie, ketjap en knoflook. De biefreepjes werden 's avonds kort gebakken en uit de pan geschept, daarna de groenten geroerbakt, terwijl de rijst kookte. Vlak voor het opdienen deed ik de biefreepjes er weer bij. 

Op een of andere manier heb ik ook nog een stukje varkenshaas in de vriezer, normaal voor een persoon. Daarvan ga ik denk ik varkenshaas in plakjes met champignons maken. Kunnen we weer een dag met minder vlees toe.
We aten afgelopen week ook broodgehaktballen. Een mooie manier om zowel van restjes gebruik te maken als minder vlees te eten.
Ik had een portie van zo'n 150 gram gehakt uit de vriezer gehaald, daarbij kwam het broodkruim van anderhalf broodkapje. Ze werden op smaak gebracht met kruiden en een likje ketjap. Toen heb ik ze tot balletjes gerold en in de koelkast gezet tot de avond.
Geen klachten gehad van MrÜbercarnivoor en onze mejuffrouw had de "opgeblazen" gehaktballen ook zo op (wat dan weer niet gezegd kan worden van de brocolli of haar reifkoek).

Ik maakte met aardappels uit eigen tuin Reibekuchen erbij. Dat maak je door aardappels te raspen, in dit geval met schil (biologisch):
Na het raspen giet of schep je het vocht zoveel mogelijk weg. Daarna voeg je een ei toe en wat bloem. Een beetje kruidenzout en peper erbij en je beslag is klaar. 
Ik bak ze in zonnebloemolie met drieën tegelijk in de pan. Per Reibekuche gebruik ik een volle eetlepel beslag, die ik meteen glad strijk.

Uiteraard speelt de vleescrisis (gatver, poep in m'n eten) maar ook mijn boodschappenbudget een rol in de gevonden inspiratie.

Wat betreft budget en het persoonlijke mogelijk aankomende zeer in onze portemonnee, gloort er hoop aan de horizon. 
Ut UWV heeft gebeld, ze hebben een beslissing genomen op mijn bezwaar, de verlaging van mijn uitkering vanaf maart gaat met terugwerkende kracht niet in, ik wordt vanaf die datum volledig afgekeurd. Dat had de arts al gezegd maar ja, we hebben wel eens vaker een gesprek gehad, waarna er iets anders op papier kwam te staan.
Ik heb aan de jurist die me belde om dat te vertellen gevraagd hoe het nou zat met terug eventueel terug betalen.
Hij heeft me gezegd dat het UWV twee redenen kan hebben om ten onrechte uitgekeerde bedragen met terugwerkende kracht terug te vorderen. Één: de uitkeringsgerechtigde heeft zelf schuld hieraan, bijvoorbeeld door inkomsten achter te houden, dat is sowieso niet aan de orde, zij hij ook. Reden twee: de uitkeringsgerechtigde kon redelijkerwijs weten, dat er iets niet klopte. 
Omdat ik zelf heb gebeld om te zeggen dat ik dacht dat er iets niet klopte, toen een brief kreeg dat het wel klopte EN ik nog een wijzigingsformulier heb ingestuurd om aan te geven dat ik twee uitkeringen naast elkaar had, waarop ik niet heb gehoord, is dat laatste eigenlijk ook niet aan de orde.
Dat geeft de burger moed.


4 opmerkingen:

  1. Fijn dat je nu eindelijk duidelijkheid hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nouw, zo ver is het nog niet, eerst moet er nog een brief komen wat ze nu gaan doen en dan moet ik eventueel nog in bezwaar, nog een keer. Als dat moet is het weer afwachten wat daar uit komt.

      Verwijderen
  2. Wat fijn zeg dat er licht aan het eind van de uwv tunnel is! Ik hoop voor je dat het snel helemaal over is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En die moed houden we erin tot het UWV niet meer terug kan maar alleen maar vooruit... zucht.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.