vrijdag 26 oktober 2012

Gezeur aan de deur

In een blog van Erica Verdegaal las ik dat er een sticker bestaat om verkopers, geloofsovertuigers en (als je dit wilt) collectanten aan de deur te weren. http://ericaverdegaal.nl/publications/index/846

Jaaah, daar was ik al jaren naar op zoek! Ik vind het zoooo irritant, die verkopers aan de deur en die collectanten.
Ik ben opgevoed dat gebedel aan de deur niet okee was dus het zal wel aan mijn opvoeding liggen. Al vaker ben ik gevraagd om ergens voor te collecteren maar ik heb daar echt bezwaren tegen, mensen privé storen en een collectebus onder hun neus duwen. Ik vind eigenlijk ook dat niemand op mijn terrein mag komen zonder dat wij daar zelf om gevraagd hebben (post, pakketten okee, dat is op verzoek).
Ik geef aan verschillende goede doelen bedragen, met Kerst kies ik er een of twee uit voor een groter bedrag en dat is toch ook prima?
Dat gezeur aan de deur, het komt ook vaak niet gelegen en ik heb nooit kleingeld/ contant geld in huis.

Ik had dus veel interesse in die sticker maar toen ik op de site keek, zag ik dat er spelfouten staan op die sticker. Het is misschien zo dat in het Duits en Engels zelfstandige naamwoorden met hoofdletter worden geschreven maar in het Nederlands toch echt niet.
Omdat het me stoorde, heb ik zelf een "sticker" gemaakt in Word, met mijn eigen tekst. Uitgeprint, opgeplakt met een paar repen plakband en klaar.

Wat denk je?! Alsof de duvel er mee speelt, gaat de deurbel 's avonds. Komt een of ander tuthola een alarmsysteem verkopen. Mijn man deed open en was echt verbaasd en boos. Sticker wel gezien maar ze kwam nog niks verkopen, ze kwam ons alleen informeren hoor. Alsof wij nog interesse hebben in dat bedrijf na zulke arrogantie, gatver.

Tegen verkopers heb ik al jaren een sticker van Vara's kassa en het gebeurt wel vaker dat ze dan nog aanbellen. Laatst zag ik een jongedame en -heer aankomen, het meisje wees op de sticker, de jongen trok z'n schouders op en belde gewoon aan. Energiemaatschappij X of Y.

Er is dus blijkbaar bijna niets opgewassen tegen het verkopersvolkje maar je kunt het proberen...

6 opmerkingen:

  1. Misschien moet je gewoon zelf een bordje ontwerpen, waar de boodschap nog duidelijker opstaat!
    Bijvoorbeeld: 'Scheer weg!'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, je haalt wel hard uit naar collectanten zeg. Die lopen zelden voor zichzelf maar juiste belangeloos voor een medemens die het vaak hard zat kan gebruiken. Al geef je 10 cent, veel beetjes maken toch een mooi bedrag. Gr. Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad lovenswaardige inzet maar ik ben zo opgevoed dat je mensen niet lastig valt thuis en mijn man ook. Ik heb geen moeite met collectanten in bijvoorbeeld winkelcentra of iets dergelijks.
      Voor een stichting waar ik vrijwilligerswerk deed werd ons ook altijd gevraagd om te collecteren voor Jantje Beton maar niemand van de vrijwilligers wilde dat doen omdat, bleek, er iedereen zo over dacht. Het is dus gewoon een verschil van mening en normen/waarden, dat kan.

      Verwijderen
  3. Verkopers heb ik een hekel aan maar die hebben we hier nauwelijks. En collecte's vind ik een ander verhaal, als het doel mij aanstaat geef ik wel geld. Ik heb er alleen een hekel aan dat ze hier met lijsten komen, dan moet je je naam, adres en hoeveel je geeft noteren. En net als Sjouke heb ik hier een potje voor.
    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt zo super irritant. Afgelopen week had ik er ook weer 1 aan de deur van Essent. Ik kapte gelijk af en gaf aan dat ik mijn baby aan het voeden was en dat ik daar verder mee ging en ik geen intresse had omdat ik niet koop aan de deur. Maar zogenaamd kwam hij niks verkopen, nee je komt voor de lol langs... Dat was overdag en je gelooft het niet tegen de avond komt hij nog een keer langs. Ik heb hem nogmaals gezegd dat ik nu ook geen intresse had. Ow zegt hij ik dacht dat je alleen even geen tijd had. Wat vervelend en irritant is dat zeg. Bah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het juist ook in de stad geweldig irritant, ik woonde er namelijk. En bracht en haalde mijn kinderen altijd van school, dus soms werd er wel 6x per dag iets aan mij gevraagd.
    Dus antwoordden mijn buurvrouw en ik op een gegeven moment op de vraag: mag ik u iets vragen? altijd "alleen de weg..."
    De collectant aan de deur geef ik alleen iets als het doel mij aanspreekt.
    Verder ben ik veel weg, dus ze treffen hier heel vaak "niet thuis".

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.