woensdag 9 oktober 2013

Energiebesparingstips vanuit de ziekenboeg

Ienimini heeft nog een heel zielig hees huiltje op dit moment maar is er nog het best aan toe van ons allemaal. Ze zat dit weekend duidelijk niet lekker in haar velletje en kreeg vlekken, ik vermoed dat ze door de vijfde ziekte heen is gegaan. Minipenny hoestte al een tijdje en kreeg vannacht buikpijn, keelpijn en koorts. MrPenny is nog aan het werk maar is snipverkouden en voelt zich ook wat grieperig. Hij gaat heel stoer door, zal dit weekend wel crashen. Ik ben sinds gister ook ziek, koorts, keelpijn, rommelende buik.

Minipenny heb ik om 2 uur naar bed gebracht, zodat ik de herhaling van Dubbeltje op z'n kant kon kijken zodat ze even lekker kon slapen om beter te worden (grapje hoor, het kwam gewoon zo uit).
Ik lees vaak best harde woorden over de deelnemers aan een dubbeltje. Zelf kan ik me ook wel eens ergeren aan de totale blindheid waar sommigen aan lijden maar ik vind, dat ik niet mag oordelen over anderen als ik maar een klein stukje zie. Daarbij hebben wij zelf ook een schuld van 14.400 gehad dus we weten een beetje hoe het is. Struisvogelen is ons ook niet vreemd geweest. 

Waar ik wel nog steeds een beetje last van heb als ik kijk, is dat ik overal bespaardingetjes zie. Bijvoorbeeld dit keer zag ik allemaal lampen en spotjes die 
a. overdag branden;
b. geen spaarlampen waren;
c. wel gezellig waren maar één lichtbron (met spaarlamp) is een stuk voordeliger.

Laatst moesten we ergens stroom lenen, bij een activiteit op mijn vrijwilligerswerk. De bewoner in kwestie zou 20 euro krijgen, voor 3 uur stroom voor de DJ. Die bewoner vertelde me, dat hij niet wist of dat wel genoeg was. Hij vertelde dat hij 240 euro betaalt voor energie per maand. 
Iemand anders vertelde me later, dat zij met NUON had gebeld en NUON had gezegd, dat een verbruik van 4000 kWh per jaar, voordelig was. Het gemiddelde zou 8000 kWh zijn, voor een vergelijkbaar huishouden, dat is pertinent niet waar.
Beide huishoudens wonen in hetzelfde type huis als ik, hier in de wijk. Voor we zonnepanelen kregen, verbruikten we 2200 kWh per jaar en 800 nog iets aan gas per jaar. We betaalden toen 74 euro per maand.

Haast moest ik bij beide buurtbewoners op m'n tong bijten. Bijna had ik gevraagd "mag ik bij je langskomen en samen door je huis lopen, misschien kan ik je nog heeel veel tips geven!". (Misschien moet ik toch maar budgetcoach worden)

Zoals:
- vervang alle lampen voor spaarlampen.
- giet koffie en warm water in een isoleerkan, om niet steeds opnieuw water warm te hoeven maken.
- stook zuinig, dat wil zeggen; geregeld luchten, de zon zoveel mogelijk binnen laten komen, een trui aantrekken als je het koud hebt, de radiatoren uit in  ruimtes waar je (bijna) niet komt, etc.
- koop minder voorraad en zet die tweede vriezer en koelkast uit. Wanneer je veel groenten uit eigen tuin hebt, leer in te maken.
- gooi niet alles meteen in de wasmand, een handdoek en ook kleding kun je meerdere keren gebruiken, voor het weer gewassen moet worden. Kleding kun je tussentijds luchten.
- probeer de droger zo min mogelijk te gebruiken, dat scheelt ook slijtage aan je kleding.
- zet je computer uit als je hem niet gebruikt, bij een laptop trek je ook de stekker uit het stopcontact.
- zet alles wat je niet gebruikt helemaal uit, maak slim gebruik van verlengsnoeren met schakelaars of master/slave stekkerblokken.
- een waterpomp in de vijver kost erg veel stroom, zit je krap, overweeg de vijver op te ruimen.
- als je buitenverlichting nu altijd aan is, kun je er een bewegingsmelder tussen zetten. Zo gaat het licht alleen aan als er iemand bij de lamp in de buurt is, meteen inbraakbeveiliging in een klap.
- overweeg extra buitenverlichting en /of kerstdecoratie weg te halen. 
-vergelijk je verbruik met vergelijkbare huishoudens.
Dat laatste kun je doen op de website van Milieucentraal. Komende week houdt Milieucentraal de Week van de Energierekening zag ik, dan kun je zelfs prijzen winnen door bespaartips te lezen en informatie  in te winnen voor jouw situatie.

2 opmerkingen:

  1. Leuke tips! Vooral van die bewegingssensor. Dat is eigenlijk veel efficiënter inderdaad dan de lampen de hele tijd laten branden.

    Beterschap!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.