maandag 19 november 2012

Twee op een vlam met de snelkookpan

Vandaag mijn nieuwe snelkookpan voor het eerst gebruikt. Vanavond eten we Mexicaanse wraps met guacamole. De vulling van de wraps ga ik maken van paprika, rode ui, pepertje, tomaat, zwarte boontjes en kaas.

Gedroogde peulvruchten moeten altijd nogal lang koken, voor zulke kookklussen wilde ik de snelkookpan graag hebben.

Heel veel boontjes had ik niet nodig dus ik bedacht me gister, dat ik ook wel meteen wat kikkererwten in de week kon zetten en kijken of het samen gekookt kon worden in de snelkookpan met behulp van het inzetrekje.
Het inzetrekje zie je hiernaast, er zit een soort houdertje onder, de boontjes pasten mooi in de ruimte onder het rekje. De kikkererwten gingen in het rekje.
Het paste dus maar de kikkererwten zouden wel een interessante kleur krijgen door het gekleurde week/ kookvocht van de zwarte boontjes ;-).

Vandaag het spulletje gekookt in 30 minuten. Beide peulvruchten zouden normaal 1 uur en 45 minuten op het gas moeten staan dus aardig wat gas bespaart (in theorie 3 uur).
Van de kikkererwten maakt ik humus (waarvan de kleur nog wel meevalt, zie potje). Morgen zelfgemaakte humus op zelfgemaakt speltbrood.

Eerste snelkookpanmissie geslaagd!
Op de achtergrond zie je ook pompoenen, die gaan morgen in de soep. Ik wil nog proberen of ik de pitten gepeld krijg. Morgen weer een nieuw kookavontuur dus.

Verder ga ik nu balend en knarsetandend fysiotherapie voor m'n zere kont en regio regelen. Het gaat echt niet meer maar ik heb om verschillende redenen eerst nog gewacht.
Ik mag nog steeds niet klagen, de vorige zwangerschap was ik al eerder zo ver als nu dus ik heb nog wekenlang "extra" kunnen genieten. Maar als het toch even mag... auww! Het doet hartstikke zeer en ik ben er poepchagerijnig van dat ik zoveel minder kan. Ik moet nu even veel dingen laten gaan, leuk vrijwilligerswerk, uitjes met ons drietjes (MrPenny gaat alleen naar de intocht van Sint met Minipenny) maar ja... we krijgen er weer een fantastisch kindje voor terug en dat is alles waard.

Ben trouwens vergeten het huishouden te vermelden bij dingen die ik moet laten gaan, toch gek, dat ik daar niet aan dacht ;-). Elk nadeel heb z'n voordeel ;-). Dit weekend heeft MrPenny de grote dingen gedaan, ik ga wel op korte termijn een hulp zoeken voor eens in de twee weken, anders raakt die arme jongen nog overwerkt. Ik heb al thuiszorg aangeboden gekregen maar wat ik de vorige keer aan eigen bijdrage betaalde per uur, daar kan ik beter zelf een goedkopere hulp voor regelen (en dan krijgen die thuiszorgmedewerkers nog maar een schijntje betaalt ook!).

foto van dit weekend. Van een lieve consuminderaar een leuk schoencadeau gekregen; een Sint-pak. Stond erg leuk over de prinsessenjurk.


4 opmerkingen:

  1. Hoi Joke,
    ja hoor, elk nadeel heb z'n voordeel. Ik probeer altijd het positieve te zien, dat is beter dan kniezen om vervelende dingen (al moet je jezelf dat natuurlijk ook wel even toelaten). Uitdaging is nu vooral voor mij om me er niet schuldig bij te voelen en hulp te vragen en accepteren. Leer ik ook weer van.
    Ik ben nu 18 weken zwanger dus ik mag nog wel even maar ik weet ook, dat er weer een eind aan komt. De volgende horde, na de bevalling, wordt nog veel pittiger.
    Sja... we hebben hier zelf bewust voor gekozen en we wisten dat we het alles waard vonden. Ik heb ook een hele lieve man hoor, dat scheelt. Hij biedt regelmatig aan m'n zere kont over te nemen enz., dat gaat dan alleen weer niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede investering, gisteren indisch rundvleesblokjes inde snelkookpan gedaan. Met 45 minuten supergaar.
    Voordelig tovh?
    Ook voor bonen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Moneypenny,

    Vervelend voor je, maar inderdaad leer je er ook weer van. Tijdens mijn 2-e zwangerschap kon ik het eten wel koken, maar was daarna spuugmisselijk en kon niet eten. Toen hebben we maanden lang eten laten bezorgen door een maaltijdservice! Heel lekker en erg makkelijk!
    Soms kon ik al ziek worden als ik bepaalde etenswaren in mijn karretje in de winkel legde, ik "rook" het eten dan al....
    Sterkte met jou probleem!
    Een snelkookpan is heerlijk! Hachee maak ik inderdaad voor twee dagen, de 2-de dag is het nog lekkerder!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.