zaterdag 24 november 2012

Dingen van deze week (47)


1. Deze enveloppe is een duidelijk voorbeeld van "wat meteen in de oud papierbak kan" maar het tipje is dat op de adressering twee voorletters staan, terwijl ik er maar eentje heb.
Voor alle gratis producten, prijsvragen, reclame-dingen en dergelijke gebruik ik twee valse voorletters, ook als de enveloppe wit is, kan ie daardoor meteen naar het oud papier. Deze is van een bedrijf waar ik ooit eens iets besteld heb, blijkbaar voelde ik al op m'n klompen aan....
Zijn er überhaupt nog mensen die zenuwachtig/ vol verwachting klopt ons hart enveloppen openmaken waarop staat dat ze een groot geldbedrag hebben gewonnen vraag ik me af?

2. De zorgpolis voor 2013 ontvangen.
2. Premie per jaar betalen
Even in twijfel geweest of het nu wel of niet lonend was om de premie voortaan eens per jaar te betalen, je neemt daarvoor toch een heel bedrag van je spaarrekening, waarop je een heel jaar geen rente meer krijgt. Ik dacht dat het niet lonend was, of voor maar een paar euro.
Op http://www.spaarrente.nl/spaarrente-berekenen.aspx heb ik berekend wat het verschil tussen het geld op de spaarrekening laten op zou leveren versus elke maand de zorgpremie sparen plus de korting van 2%. De uitkomst was een voordeel van 32,20 euro per jaar bij de premie per jaar betalen. Daar spugen we niet op hier. Ik ga dus nu ineens de premie betalen en ik stel een automatisch spaarbedrag in per maand, dat even hoog is als de premie die we anders zouden betalen. Zo spaar ik meteen wat meer en heb ik waarschijnlijk genoeg voor de premie van volgend jaar.

2. je basisverzekering voordeliger onderbrengen
Door een artikel van Erica Verdegaal ben ik ook gaan uitpluizen, of ik alleen onze basiszorgverzekering goedkoper onder kon brengen bij een andere maatschappij.
Ik zou alleen de basisverzekering kunnen verplaatsen naar PMA (de goedkoopste volgens Erica V met 0 euro extra eigen risico) en 234,12 euro per jaar besparen. (Daar worden we blij van hier!) UPDATE: ik blijk mijn aanvullende verzekeringen niet apart te kunnen onderbrengen bij DSW (bij veel andere verzekeraars ook niet, of tegen hogere premie). DSW gaat de webpagina die suggereert dat dit wel kan misschien aanpassen (het is doorgegeven). Ben nog aan het zoeken naar maatschappijen die wel losse aanvullende verzekeringen verkopen. Het blijkt dus niet (meer?) zo makkelijk te zijn als ik gehoord had. Opnieuw gaan zoeken en vergelijken dus maar.
Maandpremie PMA incl 3% korting voor betaling per jaar : 90,69
Ik krijg dan ook nog een waardebon van 100 euro voor Roompot, maar je weet nooit hoeveel je daar werkelijk aan hebt.

Tweede optie is CZ via SNS (moet je wel klant daar zijn met rekening of verzekeringen),
Maandpremie CZ excl 3% korting voor betaling per jaar: 94,25 (niet gevonden of die er is)
Maandpremie CZ incl 3% korting voor betaling per jaar: 91,42 (mits deze korting bestaat dus)

Maandpremie DSW (huidig) incl 2% korting: 100,45 (opvallend, bij DSW maar 2%, anderen die ik zag 3%).
Op alle verzekeringen zit geen extra eigen risico, alleen de verplichte 350 euro. Wil je wel meer eigen risico, dan zijn andere verzekeringen voordeliger (zie ook artikel Erica V.).

De aanvullende verzekeringen houdt ik dan bij DSW (die zijn daar weer voordeliger ten opzichte van PMA). Dat kan en mag.

2. andere verzekeringen paar jaar betalen en je dekking aanpassen
Ik heb de verzekeraar van onze andere verzekeringen ook gevraagd of we eens per jaar mogen betalen en wat dit aan korting oplevert. Kon het niet vinden op de website en vragen staat vrij (update: het mag wel maar het levert niets op, dan niet dus!) 
Verder ga ik in ieder geval onze reisverzekering aanpassen, ik verwacht niet veel te reizen volgend jaar met de baby op komst. Ik wil de verzekering opzeggen en als we dan toch op vakantie gaan, kijken of het wel nodig is (al verzekerd voor ziektekosten via zorgverzekering, auto deels via ANWB) en dan een voordelige losse afsluiten als het nodig is.

3. Onze financiële- en levensdoelen opgeschreven
Ik ben "je geld of je leven" aan het herlezen. Dit boek kun je hier gratis downloaden, met het verzoek een donatie te doen aan het goede doel.
Ik heb jaren geleden veel aan dit boek gehad en kan het iedereen aanraden. Toch kun je niet alles onthouden en aan alles tegelijk werken dus ik lees het weer eens een keer. "Passen je uitgaven wel bij je doelstellingen, bij wat je echt wilt", vroeg het boek me. "Nee", bedacht ik me, niet altijd.
Dus ik schreef onze levensdoelen op en nam me voor vaker te bekijken of onze uitgaven daar wel bij pasten. Ik ging met rood, oranje en groen wat kleuren in het kasboek maar het werd een rommeltje en tja, waarom rood, oranje of groen? Bovendien komt van uitstel afstel; dus:

4. Kolom aan het kasboek toegevoegd: past deze uitgave bij onze doelen?
Door uitgaven rood, oranje en groen aan te strepen, kwam ik tot nu toe tot verschillende categorieën:
o ongezond
l overbodige luxe
z zelf voordeliger te maken/ elders voordeliger
n noodzaak/ normaal
? twijfel, wel nodig, minder van nodig, duur?

Met de lettertjes heb ik minder plek nodig in de kolom, heel klein kan ik er nog iets bij schrijven. Ik denk dat het ten eerste goed is voor de bewustwording en ten tweede preventief werkt. Je wil niet graag veel rode lettertjes in je kasboek zien. Ik heb mijn man ook gevraagd alle kassabonnen vanaf nu te bewaren, die ga ik ook analyseren.
Wel enthousiast over dit plan, het lijkt me veel lekkerder te voelen, als je uitgaven kloppen met je doelen.

Verder ging ik deze week nog wat ruilen bij Action (oh hemel, waarom?! Dat *** keyboard dat Mini voor haar verjaardag kreeg is zoooo irritant nu het het doet) en kocht ik alleen wat ik nodig had (nieuwe knijpkat te vervanging en hobbylijm) en liet ik me verder niet verleiden.

Ik gebruikte mijn "misschientje" (opvouwbaar tasje in je handtas, voor als je misschien nog een boodschap doet) en spaarde twee keer de kosten van een tas uit.

Ging ik uit eten met mijn lief ter gelegenheid van ons 6 jaar getrouwd zijn maar nam ik een lading leuke films mee van de bieb in plaats van naar de bios te gaan.

Mocht Mini van afval (eierdoos, toiletrol, oud papier) een prachtige Sinterklaasboot knutselen. Ondertussen fröbelde ik met nat toiletpapier op een hartjes ballon en een par dagen later met een oude krant en wat lijm. Het worden zelfgemaakte, onbreekbare kerstballen. Er moet nog een glad laagje op komen en dan verf en leuke plaatjes ofzoiets.


En ik ging naar de fysio; die vaststelde dat ik een bil burn-out had (bilspieren overbelast) en dat m'n bekken instabiel was maar ze had goede tips en raad. Nu heb ik eindelijk weer beter kunnen slapen! Ik was ook echt doodmoe van het slecht slapen, tot het punt dat ik niet meer helemaal kon volgen wat ik deed en fouten maakte. De laatste dagen heb ik veel uitgerust en ik voel me nu een stuk scherper vandaag. Ik kon vanmorgen weer berekeningen beredeneren en maken bijvoorbeeld, dat lukte niet meer en ik haalde ook getallen door elkaar. Helaas is mijn koppie daar dus gevoelig voor; vermoeidheid. Dat heb ik vaker gemerkt. Nu maar lekker blijven slapen en dan blijft de bovenkamer weer helder.

3 opmerkingen:

  1. Goed slapen is wel heeeeel belangrijk! Dat merk je als je een tijdje niet meer goed slaapt. Fijn dat het bij jou nu ook weer beter gaat, je word anders echt "een zeef". Ik spreek uit ervaring; zit in de overgang en slaap met tijden ook erg slecht en functioneer dan ook slechter.
    Je bent wel heel goed bezig geweest met doelen en lijstjes!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Het wordt weer volle maan ... dan wordt het eerst weer minder, dat blijft helaas al jaren...
      Met het gebruik van Melatonine 10 mgr per nacht slaap ik al beter gelukkig de rest van de nachten.

      gr Margreet

      Verwijderen
  2. Het valt niet mee, dat zwanger zijn. Dan kun je beter gezellig thuis genieten van films met man lief.
    Ik heb nog even gezocht op PMO, maar de tandartsvergoedingen zijn slecht.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.