donderdag 26 juli 2012

Zindelijkheidstraining vanaf 1,5 jaar

Aan alle tips die er bestaan over je kind zindelijk maken kan ik sinds dit weekend nog eentje toevoegen: heb het er met oma over dat je kind nog gillend weg rent van het potje en er absoluut niet op wil. Dat je pas na de vakantie het weer eens gaat proberen. Dat ze het in andere landen vreemd vinden, dat onze kinderen zo lang in de luiers lopen, daar beginnen ze met anderhalf jaar, met succes. Moet je wel doen waar het kind bij zit...
Kleine potjes hebben namelijk grote oortjes en de volgende dag, in mijn geval, zat kindlief zeer tevreden en volledig geïnteresseerd op het potje. Weer een dag later, werd de eerste donatie aan het potjesfonds gedaan!
Ik bouw het nu langzaam op; de eerste dag een keer per dag op het potje, dan twee keer, etc. We zijn natuurlijk heel trots op onze grote meid. Ik lees voor of we zingen als ze op het potje zit, eigenlijk heel gezellig ook.

Ik hoop dat het gaat lukken allemaal, een leuke geld- en milieubesparing! Het schijnt zo te zijn, dat het ook een voorwaarde is dat het kind zelf kan staan en lopen, dat kon Sarah pas bij 2 jaar en 3 maanden dus anderhalf jaar had ik waarschijnlijk toch niet gehaald maar ik mag nu ook niet klagen (2 jaar en 8 maanden).

Van de tijd dat we iets anders hadden om aan te werken, had ik nog kleine beloningen liggen (stickertjes, smiley magneetjes voor op de koelkast en voor de grotere beloningen: een ballon, een onderdeeltje van een Duplo doos of ander speelgoed apart ingepakt, iets dat je tweedehands gekregen hebt, een speeltje van fastfoodketen (druk ik altijd achterover, krijgt ze nooit daar), etc.)
Ze is ook heel trots en blij met haar hartjes ballon (over van onze bruiloft) met daarop een tekst geschreven en druppeltjes erop getekend, van het eerste plasje.
Ik heb al wel wat tips gekregen maar ik was erg benieuwd naar een boek, waarover ik las in Genoeg "Zindelijk maken, is kinderspel". Ik had nog boekenbonnen en het leek me een nuttig boekje, voor een leuke prijs. Het moet alleen snel binnen komen want Minipenny is dus alvast begonnen!

Mijn stiefmoeder zei, dat ik Minipenny met dit weer ook gewoon meisjesondergoed aan kon trekken, zodat ze e.e.a zou ervaren. Nu blijkt alleen, dat de Nederlandse textielverkopende industrie niet voorbereid is op een meisje met maat 80 dat zindelijk wil worden; het is pas verkrijgbaar vanaf 92. Ik heb maar goedkope, katoenen broekjes gekocht en die gaan bij de 60 graden was en vervolgens misschien ook maar in de droger en dan moet ik nog even kijken, of er nog een naaimachine aan te pas moet komen. In verband met struikelgevaar en andere vervelende zaken ;-) lijkt het me niet handig, als onderbroekies op de enkeltjes zakken. Misschien als het boek een succes wordt, zijn er over een tijdje kleinere onderbroekjes te koop.

Zo, dan ga ik me nu eerst verder voorbereiden op m'n sollicitatiegesprek, ik mag straks op gesprek bij een museum!!! (Ik wil heel graag in een museum werken en dat kan/mag ik ook met mijn klachten) Duimen maar!! Het zou zoooo fantastisch zijn als ik aangenomen werd.

3 opmerkingen:

  1. Die nieuwe tip ga ik onthouden, dankjewel! Fijn dat je kleine meid nu al begint, dat scheelt een boel wat betreft het geld en milieu.
    Mijn zoon was met 3 jaar pas zindelijk, eerder lukte het totaal niet. Hij verstopte zich als hij wat voelde en we mochten niet naar hem kijken dus op het potje zetten zat er echt niet in. Met dochterlief hoop ik dat we eerder kunnen gaan beginnen.
    De eerste onderbroekjes die ik bij de Z.eeman kocht waren maat 92, maar krompen behoorlijk. Denk dat een kindje met maat 80 ze dan makkelijk aan kan.
    Groetjes, Marielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het knap, dat je het voor elkaar krijgt. Onze oudste was overdag wel met ruim 2 jaar zindelijk, alleen 's ochtends nét voor het wakker worden niet, en daar doe je niets aan. We konden hem 's nachts laten plassen, wekker zetten, 's ochtends eerder wakker maken. Het hielp niet, en hij vond het ontzettend vervelend om zeker 3 keer per week een nat bed te hebben...op een gegeven moment is het gewoon gebeurd...droogblijven.

    Ik blijf er bij, dat meiden eerder zindelijk zijn dan jongens, en ik ben gezegend met 2 van dat laatste (onze jongste was tussen 1,5 en 2 ook zindelijk, heel standaard, dus dat viel ook wel mee). Maar als je er echt bovenop gaat zitten, lukt het vaak niet.

    Succes ermee (en 's zomers gaat het vaak ook makkelijker).

    Lieve groet,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze zoon was met 16 maanden al zindelijk overdag. Hij wilde op een gegeven moment naar de wc en ging vanaf die dag daar poepen. Een maandje later kwam het plasje. Wij hebben hem wel vanaf een jaar van die up en go broekjes aangedaan dus die heeft hij nog een tijdje gedragen. Gek was dat hij 's nachts eigenlijk al langer droog was onbewust dan. Er volgde een kleine dip maar rond zijn tweede verjaardag was hij helemaal droog. Toen hij naar de basisschool ging ging het 's nachts even mis maar na 14 dagen weer een luierbroekje was dat ook weer gedaan. Dochter was daarintegen weer erg laat, vanaf 2 1/2 jaar ging ze op het potje maar zindelijk nee hoor geen zin in. We hebben het toen ruim een half jaar laten rusten en daarna ging het vrij snel. Overdag dan. 's Nachts was ze pas zindelijk een maand voor ze naar school ging.
      Groetjes Saar

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.