donderdag 5 juli 2012

Mud pie kitchen voor Mini

Vandaag had ik net voor de regenbui mijn mud pie kitchen af (een buiten-zand-speelkeukentje). Bij SillieSullie zag ik een mud pie kitchen, ik was op zoek naar een andere zandbak en raakte meteen geïnspireerd.
Vandaag heb ik een hoes voor de "zandbak" gemaakt, een gordijntje voor een deel van het keukentje en een hoes voor over het tafeltje.
Dit is Minipennies Mud pie kitchen geworden:


(klik op foto's voor vergroting)
Benodigdheden:
- twee oude poefjes/krukjes of een oud kastje, een oud boekenrekje of wat je ook kunt bedenken, voor inspiratie, zie hier.
- twee latten die ik door die krukjes heen kon steken
- een goedkoop plastic tafellaken en elastiek
- een rechthoekige speciekuip
- gebruikte bakjes, emmertjes, puddingvormen etc. uit de keuken
- een (speelgoed) pannetje en eventueel nog wat spul erbij (ik kocht ook een fleurig veger en blik, ze vind het altijd leuk om te "poetsen" met die van mij. Bij het opruimen veegt ze nu zelf het zand een beetje bij elkaar en ik doe de rest, ideaal)
- eventueel schoolbordverf en krijtjes
Oh ja, en zand natuurlijk... en een wasmachine ;-).

Minipenny heeft morgen een verkleedfeestje en ik wilde vanmorgen, toen ze uit haar speelkleertjes was, even kijken of ik het rokje in moest nemen. Sindsdien wil ze hem eigenlijk niet meer uit. Ze zegt dat ze Dora Ballerina is. Maar goed, daarom staat ze dus ook nog verkleed op de foto.

Het "gordijntje" heeft een hele grote driedubbele zoom gekregen. Het keukentje zal zeker volgend jaar de hoogte in moeten, het is wat laag. Ik kan dan de zoom weer veranderen, zodat het past.
De hoes over de zandbak heb ik van dubbele stof gemaakt voor de stevigheid. Voor het knippen heb ik gebruik gemaakt van bestaande hoeken, door de stof dubbel te vouwen, kon ik die zo naknippen.
Ik heb de verkeerde kant op elkaar gelegd en rondom gestikt, waarbij ik een smalle kant deels heb opengelaten. Toen omgedraaid en aan de goede kant ongeveer een centimeter naast de rand nog een keertje gestikt, zodat er een tunneltje rondom ontstond. Toen met een veiligheidsspeld het elastiek erdoorheen en even passen op de bak, hoe strak het elastiek moest komen. Daarna heb ik het laatste stukje dicht gestikt. We leggen een of twee latten onder het zeil, om doorzakken bij een grote regenbui te voorkomen.

Ik heb zo'n vervelend heftig zonlicht weerkaatsend tafeltje, waarvan het vorige exemplaar ook nog eens niet bestand bleek tegen het Nederlandse weer. Tafelkleedjes zouden alleen weer snel wegwaaien etc. Toen ik bedacht dat ik een hoes wilde maken over de bak, ging er een lampje branden en bedacht ik ook gewoon een hoes voor het tafeltje.

Voor de hoes om het tafeltje heb ik het tafeltje gewoon op z'n kop op de stof gezet en afgetekend. Daar een ruime rand omheen, knippen en toen op de naaimachine rondom een zoom gemaakt. Gewoon een beetje naar binnen gevouwen onder het stikken, niks afgespeld. Het is geen Chanel pakje en de onderkant van het tafelblad zie je toch niet.

 Vanmorgen de krukjes beplakt met krijtbord plakpapier en een deel omgedraaid zodat Minipenny ook op de zijkant kon krijten. Ik betwijfel of dit goed blijft zitten. Als je ook een krijtoppervlak wilt, kun je veel beter schoolbord verf kopen.
Ze vond het heel erg leuk. Ze was ook heeel erg vies van het krijt. Ze gaat namelijk ook op de krukjes keuken zitten, hangen en liggen. Ik trek gewoon de speelkleertjes uit op de deurmat en ik hou die kleertjes even apart. Rechts zie je hoe de twee planken door de krukjes heen gestoken dienst doen als "kastplanken"


Zo begon het gister. De zandbak spulletjes waren erg vies geworden (daarom moest de lekke zandbak er ook uit) en kregen dus een sopje. Dat was helemaal leuk voor Minipenny, spelen met zand EN water.

4 opmerkingen:

  1. oh en hij is leuk geworden!!! en zo te zien geniet je kleine meid er tijdens het maken er al enorm van ;-) water en zand... blijft altijd leuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt en nogmaals bedankt voor het idee! Vanmorgen heb ik het krijt eraf gewist en een close up foto gemaakt van "zoals de ontwerper het bedoeld heeft". Staat nu als eerste foto hierboven.

      Verwijderen
  2. wat ist-ie leuk geworden.
    Het ideale speelgoed voor de fantasiewereld van kindjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk geworden Moneypenny! Je bent er maar weer druk mee geweest.

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.