vrijdag 26 november 2010

Ben ik soms de goedkoopste bank van Nederland?

Mensen proberen mij nog wel eens te gebruiken als de goedkoopste bank van Nederland. De rente is bij deze bank zeer gunstig en niet nakomen van betalingsverplichtingen heeft weinig tot geen gevolgen.

Een vriendschap ging kapot toen mijn beste vriendin de 1500 gulden die ik haar geleend had (zodat ze haar opleiding af kon maken en niet hoefde te gaan werken omdat er thuis geen geld was voor nog een jaar school toen ze bleef zitten) niet terug betaalde.
Ik had beter moeten weten, een eerdere gezamelijke vakantie die mijn vader had voorgeschoten werd ook met mondjesmaat, laat en niet volledig terug betaald, wij deden dat laatste af als een misverstand (zij beweerde een betaling meer te hebben gedaan) Hetzelfde misverstand en aanverwante artikelen deed zich echter ook bij die 1500 gulden voor terwijl ik alles toch zorgvuldig had opgeschreven om weer een misverstand te voorkomen.

Toen kwam er een meneer in mijn leven die al zijn financiele lasten een jaar lang door mij heeft laten betalen en veel geld van me leende, onder emotionele druk, valse beloften en emoties. Genoeg daarover, ik ga daar geen energie meer aan verspillen verder. Dat geld, was dus ook mooi weg, dankzij de goedkoopste bank van Nederland. Nu ben ik in dit geval niet de enige misleide bank, er zitten meer mensen op deze meneer te azen, die krijgt z'n verdiende loon nog wel eens.

Ik heb toen mezelf beloofd dat ik noooooit meer geld uit zou lenen uitgesloten een heeele vaste vriend of man, mijn vader en mijn zus.

Daar heb ik me sindsdien aan gehouden en het gaat nu heel goed met de financiele voorraad van de goedkoopste bank van Nederland.

Nu blijkt alleen dat ik mijn zus helaas ook moet uitsluiten van de uitsluitingen. Ik moet al 2,5 maand 40 euro van haar terugkrijgen en ik heb er al twee of drie keer om moeten vragen. Ik heb ook al gevraagd of het soms slecht uit kwam, dan konden we wel iets regelen
Ik vind het irritant en genant om het nog een keer te moeten vragen en ik vind het naar mij toe zeer respectloos van haar. Die 40 euro doet me niks, het gaat me op het principe.
Ik wil niet per sé die 40 euro, ik wil respect en gewoon normaal sociaal gedrag van haar ontvangen.
Eigenlijk is het nog meer respectloos en lomp omdat ze weet hoe erg en voor hoeveel geld ik ben opgelicht door die ex en hoe zwaar ik het toen heb gehad, zowel financieel als emotioneel.

Ook hier had ik beter moeten weten. Ik zit al jaren ingeklemd tussen ruzies tussen mijn vader en zus over geleend geld en haar gedrag en dat van haar kinderen. Vreselijk dat gedoe. Vertrekt zus dan beginnen stiefmoeder en vader te klagen en roddelen wanneer de deur nog maar net dicht is, spreek is zus, andersom.
De volgende keer dat er gezamelijk grote cadeaus moeten worden gekocht moet ik dit dus anders regelen blijkbaar, balen, je eigen zus!
Ik snap echt niet hoe dat soort mensen in elkaar steekt.

Hoe lang vinden jullie dat het redelijk is om te wachten met iemand geleend geld terug te betalen? (voor mij is een week het absolute maximum, tenzij je anders hebt afgesproken, dat je elkaar bijvoorbeeld op een later moment nog ziet en het dan contant afrekent)

Nou ja, ik ben in ieder geval wel de meest milieuvriendelijke, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemende, klimaatneutrale bank van Nederland ;-).


15 opmerkingen:

  1. Moeilijk vind ik dit soort zaken, maar eerlijk gezegd kan men altijd wel van mij lenen en tot op heden heb ik alles terug gekregen wel vaak ehm later dan ik beoogd/afgesproken had, maar ehm ik denk dan , als ik het maar terug krijg is een later tijdstip wat de ander( financieel) beter uitkomt ook goed.Voor kleine leenbedragen stop ik een papiertje in mijn portomonee met daarop naam en het van mij geleende bedrag. ( ehm anders vergeet ik zulke dingen dus vrij gemakkelijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind het ook echt niet kunnen. Uitlenen van geld is mij nooit gevraagd maar het komt wel vaker voor dat ik geld voorschiet omdat ik een gezamenlijk kado gekocht heb. Ik schrijf het op want anders ben ik bang om het te vergeten. Meestal wordt ik meteen terugbetaald maar het komt ook wel eens voor dat ik ook lang moet wachten en het zelf vervelend vind om erom te vragen. Kijk iemand kan het best wel eens een keer vergeten zijn en als je erom vraagt zou dat dan een reden moeten zijn om het te betalen maar als je het meerdere keren gevraagd hebt is het geen geval van vergeten meer. Jij hebt recht op het geld dus ik zou blijven vragen tot je het terug hebt. Volgende keer zou zij aan de beurt zijn om een kado voor te schieten....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas heb ik ook nog geld tegoed maar die vriendin heeft het gewoon nooit. Dus dan denk ik maar van: laat maar, van een kale kip...enz.
    Wel zal ik haar geen geld meer lenen want zo ben ik dan. Vertrouwen weg, toegang tot de bank weg. Er blijven zo wel weinig mensen over maar ik kom financieel niet in de problemen door anderen.
    Ik vind het nl. ook erg om te blijven vragen.

    groetjes,

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Moneypenny: dat laatste heb ik ook soms - hopen dat het nu goed gaat!
    Ik ben erg voorzichtig geworden met geld en spullen uitlenen. Ik zou het nu best kunnen missen, maar herinner me maar al te goed hoeveel mensen héél makkelijk zijn met terugbetalen: verschillende keren moeten vragen totdat je de stress zat bent, en het maar laat.... En in de periode dat ik écht heel krap zat: kosten van een weekend voorschieten, en dan 6 weken moeten wachten op en vragen om betalingen (en in die tijd dus moeten lenen van een vriendin, omdat ik anders zelf geen boodschappen kon doen.). Dit kán niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik leen alleen geld uit als ik het kan missen. Dan hoef ik het ook niet persé terug te vragen. Ik schenk dus geld ipv het te lenen. Mocht ik het wel terug krijgen, dan is het mooi meegenomen.

    Pukkie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb het een keer aangeboden geld van mij te lenen, aan een gescheiden moeder, die echt geen geld had op dat moment. Na een half jaar ben ik begonnen met het terug vragen.(heel genant vond ik) Dit zou ze in gedeeltes doen. Ziek wordt ik van de smoesjes die ze elke keer heeft. Het liefst zou ik het haar kwijtschelden, want het is zo genant om steeds die smoesjes te moeten aanhoren en te moeten reageren. ware het niet dat ik haar tegen kwam toen ze uggs voor haar dochter kocht. Vragen erom doe ik alang niet meer, maar het kwijtschelden doe ik dus ook niet.
    Ik zou het ook nooit meer iemand aanbieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @anoniem: Jeee, dat is echt onbeschoft! Nogmaals, ik snap dat soort mensen echt niet. Wie denk je dan dat je bent en waarom denk je dat je meer verdiend en mag dan een ander? Waarschijnlijk schrok je zo in die winkel dat je niet gevat genoeg meer was om daar ter plekke even te vragen of er ook terug betaald zou kunnen worden aangezien er ook Uggs aangeschaft konden worden, dat had ze wel verdiend. Jij voelde je daar ook vast enorm voor schut gezet, dus waarom zij niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb wel eens geld geleend, maar ook weer snel terug gekregen. Gelukkig wel. Ik zou me erg beroerd voelen als ik inderdaad zo iemand tegen zou komen die me nog geld schuldig was en dure laarzen zag kopen. Ik zou me niet in kunnen houden en er zeker op dat moment iets over zeggen!
    Zij moet(en) zich schamen en jij zeker niet! Jij bent al zo vriendelijk geweest om je zuurverdiende geld uit te lenen!
    Kom voor jezelf op en leen geen geld (meer)aan dit soort mensen die je niet (of veel te laat/na lang zeuren) terug betalen. Ze zijn je lening/geld niet waard!
    Heb zelf ook wel eens een flink bedrag geleend van mijn ouders, maar zet dan alles op alles om zo snel mogelijk weer terug te betalen. Dat gaat voor, vind ik zelf.
    Succes met het terug vragen van het geld: het is van jou!!!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik leen nooit geld uit, is me nooit gevraagd ook. Wel leen ik af en toe een mooi boek uit, uit enthousiasme omdat het boek zo leuk is. Een paar moet ik nog steeds terugkrijgen...
    Bespaarma(atje)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgens mijn man ben ik een filantropische instelling, dus ik herken mezelf hier wel in :(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. moneypenny, nou ik schaamde me dat was het gekke
    ervan. Als ik dat niet zo snel zou hebben gehad dan had het idd een goede geweest om het geld in de winkel terug te vragen. Maar ja ze heeft een plaat voor de kop, en uiteindelijk zullen we wel zien wie er het laatst lacht.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind dat je groot gelijk hebt: een week, tenzij anders afgesproken. Iemand bewijst jou een dienst, en dan hoor je wel zo netjes te zijn het zo snel mogelijk terug te betalen. Anders plaats je de gulle gever ook nog eens in een vervelende positie, dat hij er om moet gaan vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @anoniem: ik vind het niet gek dat jij je juist schaamde. Zoals ik al schreef, jij voelde je ook vast voor gek gezet (misschien omdat iemand je een beetje voor de gek had gehouden, aan het lijntje, dat er misbruik van je goedheid werd gemaakt en die ander je voor minder aanziet ofzo, denkt dat je dom bent en je niet respecteert, om even zo wat gedachten in te vullen vanuit mijn eigen ervaring). Ik heb helaas ruime ervaring met de schaamte die gepaard gaat met het niet terugkrijgen van je eigen centjes. Ik schaamde me zo dood dat ik zoooo dom was geweest, niet alleen naar de buitenwereld maar ook voor mezelf. Ik heb ook best lang erover gedaan om die 11.000 euro roodstand weer in te halen dus ik heb me vrij lang rot geschaamd, schulden die "mijn eigen schuld waren".
    Maar weet je? Ik heb veel meer dan hij ooit kan hebben. Hij kan nooit echt helemaal eerlijk zijn tegen zijn vrouw of ouders, hij weet heel goed wel wat ie echt heeft gedaan en hij zal nooit helemaal gerust zijn dat het rustig blijft en de waarheid verdoezeld blijft (zoals ik al schreef, ik ben niet het enige financieel verwerpelijke en strafbare feit en mensen beginnen met elkaar te praten). En dat... lijkt mij nou een puur armoedig leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ze zeggen niet voor niets dat je iemand pas echt leert kennen wanneer er geld mee gemoeid gaat. Overigens als die ene lening aan je vriendin schriftelijk vastgesteld staat dan kun je wel juridische stappen maken. Immers is het op papier een bindend contract/lening.

    Terugkomend op je vraag, lijkt mij dat veertig euro zo terug betaald zou moeten zijn.

    groeten,

    Thijs Nieuwdorp

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Achhhja, is erg als mensen je niet terugbetalen, ik help ook veel mensen, altijd netjes afgehandeld, ik sponsor ook voedeselbank,maar ja ik ben ook heel arm geweest, gelukkig zelf op kunnen lossen, dus is geen schande.
    Mensen, ja geloof niet iedereen, ga op je gevoel af, komt altijd verkeerd uit.
    Money, ik ben Corrie, maar weet niet hoe ik me bekend moet maken.
    Ikoontje dus.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.