donderdag 8 december 2016

Update verhuizing

Even een update over onze verhuizing en hypotheekperikelen.

Ten eerste, belangrijkste, voornaamste en "gelukkigste": we hebben gister het koopcontract van ons droomhuis getekend! De absolute favoriet waar ik het eerder over had. We zijn er zo blij mee. Echt wat we wilden; vrijstaand, beetje buitengebied maar wel voorzieningen in de buurt, een ouder huis met karakter en vrij uitzicht op twee paardenweides met daarachter fruitbomen.
We krijgen hele leuke reacties van kennissen en vrienden dat ze dit huis ook zo zouden willen hebben, sommigen geven eerlijk toe een beetje jaloers te worden op ons ;-).
Ook die lieve collega blogger en vrijwilliger Mrs H zag het ook wel zitten. H, kom maar een keer lekker fietsen, kun je in onze camper in de tuin slapen als je wilt.

Ik weet niet of ik dit verhaal ooit verteld heb op mijn blog maar jaren terug ging ik ergens voor het eerst heen als vrijwilliger en daar had ik over geschreven op mijn blog. Voor de verandering was ik daar eens ruim op tijd dus ik had tijd om me voor te stellen en te kletsen. Een mevrouw vroeg mij of ze me iets onder vier ogen mocht vragen en we verdwenen in een bergkast. Ik dacht dat deze mevrouw wellicht wat maandelijks ongemak materiaal nodig had maar daar in de kast fluisterde ze: "Ben jij Moneypenny?" en toen ik bevestigend knikte met grote ogen fluisterde ze "Ik ben Mrs H te B!". Inmiddels zijn H en ik al jaren collega vrijwilliger.

De werkgever van mijn man was bereid mee te werken aan een langere werkweek en opslag (eindelijk vroeg mijn man het!) zodat we de hypotheek rond konden krijgen zonder dat ons huis verkocht was.
De verkoop gaat echter best goed. Ons huis was, afhankelijk hoe je rekent, in een paar uur verkocht, of -2 dagen want het stond nog niet op Funda. De eerste kijker, via een vriendin, kocht het voor de vraagprijs. Alleen hebben de koper moeten afhaken omdat hun koper moest afhaken.
Klein kansje dat we alsnog met hen een akkoord bereiken, als ze hun ontbindende voorwaarde van de verkoop van hun eigen huis gaan laten vallen. Anders moeten we verder gaan opruimen en een beetje klussen en gaan we de markt toch op. Waarschijnlijk is het dan binnen een week ook weer verkocht.

Gister, een paar minuten na het tekenen in de auto, schoot ik ineens helemaal vol en zat ik te janken als een kind op de achterbank. Al die jaren sparen, besparen, alles goed bijhouden, meer moeite doen om geld te besparen, zoveel mogelijk leven op een inkomen, al mijn werk, het was het zo waard! Ik krijg er voor terug voor ons waar we van droomden; een vrijstaand huis, bla-bla (zie boven ;-)). We hadden gedacht dat het, gezien die WIA, waarschijnlijk nooit zou gaan lukken. We moesten van wat we hadden maar maken wat we konden.
Gister, kreeg ik mijn salaris voor al mijn werk, want het is ons wel gelukt, dankzij ons eigen geld en mijn werk daarvoor.
Ik doe niet graag arrogant maar mijn man is niet bepaald een budgettair of financieel wonder. Zijn kwaliteiten liggen gewoon weer op andere vlakken waar ik ze dan weer niet heb. Dus ik heb voor de centjes gezorgd en van hem kreeg ik dan weer een goede bouwkundige keuring en een zeer uitgebreid bouwkundig budget voor de verbouwing in Excel inclusief spijkers en een post van 5% onvoorzien zoals gebruikelijk in de bouw. Zijn salaris komt als de verbouwing achter de rug is en ik zit te stralen en genieten op de bank.

Er moet namelijk nog een "beetje" geklust worden aan het nieuwe huis ;-). Maar daar, gaan jullie hier vast nog meer over lezen...

4 opmerkingen:

  1. Wat klinkt dit allemaal voorspoedig, fijn! Hopelijk lukt het om het snel te verkopen, die eerste keer is wel zuur zeg! Maar als het zo snel gaat, dan geeft dat wel goede hoop voor de keer dat het nu straks wel doorgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zuur viel best mee, we hadden nog niet getekend met die mensen. Onze makelaar was gelukkig goed wakker, vroeg door en zag het aankomen. Hun koper is nog in scheiding en bleek al eens uitstel aangevraagd te hebben en ja hoor, het feest ging niet door. Hopenlijk wordt het huis van deze mensen deze week verkocht, ze wilden echt graag in ons huis wonen volgens mij.
      Wel jammer dat we nu niet a.s. zaterdag open huis kunnen houden, omdat we op deze mensen hebben gewacht. Net foto's gemaakt. Misschien overmorgen op Funda en volgende week zaterdag open huis, als het niet voor die tijd verkocht is. De huizenmarkt is hier nogal overspannen.

      Verwijderen
  2. Zoals ik eerder al elders schreef: geweldig! En ik ben inderdaad een van die vele mensen die wel eens langs zal fietsen, het is er zó mooi! Ik heb overigens een tentje, dus als die in de tuin mag ;-)?

    En als ik jou zo hoor ga ik toch eens nóg serieuzer werk maken van het consuminderen, misschien, héél misschien, komt zoiets moois dan ook wel binnen mijn bereik (en/of dat vroegere pensioen, dat huisje aan zee, die wandeling naar Santiago de Compostella, fietstocht naar Marseille........). ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw tent altijd meid ;-). Ik zal eraan proberen te denken bij het tuinontwerp, mail afmetingen van je tent svp ;-).
      Wat gaaf dat ik je heb geïnspireerd. Dat is waarom ik hier schrijf. Omdat ik anderen ook de rust en mogelijkheden gun die je krijgt bij meer financiële vrijheid.
      Wij konden, nu het tij gunstig is, onze kans pakken!

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.