zaterdag 17 december 2016

Mevrouw de makelaar (zelf je huis verkopen deel 1).

Om een uur of een is ze weer hier, mevrouw de makelaar. Ze zal dan ons huis nog een keer nalopen. Is alles opgeruimd, gepoetst, blinken de kranen, ruikt alles fris (daar heeft ze trucjes voor). Dan gaat ze nog een keer haar kunstje vertonen en neemt ze de kijkers enthousiast pratend mee door ons huis. Waarschijnlijk voor de laatste keer.
Tot die tijd ligt ze in bed. Want mevrouw de makelaar, dat ben ik.
Ik werk samen met een echte NVM makelaar, die zijn diensten aanbied via internet.
Voor €575,00 staan we op Funda, met plattegronden en doet hij het juridische stuk en de onderhandelingen.
Foto's en tekst maakte ik zelf, plattegronden en plaatsing regelde hij.
Tot nu toe bevalt die samenwerking erg goed en bespaarde die ons €4500.
De huizenmarkt is booming waar wij wonen en tot nu toe hebben alle kijkers een bod uitgebracht. Dat stuk doet hij dan weer en daar ben ik wel blij mee want hij stelt de juiste vragen aan kopers en kan rustig blijven en reageren als mensen heeele mooie bedragen bieden.
Het hoogste was alleen nog niet bevestigd per e-mail vrijdag en daarom mocht ik de kijkafspraak van vandaag niet afzeggen.

Ik heb mijn man gevraagd vandaag te zuigen, opruimen en poetsen zodat ik strakjes alleen maar het huis even na moet lopen terwijl ik etherische olie op de verwarmingen druppel. In de wasmand strooi ik een klein beetje voorwasmiddel. In de tuin kneus ik wat blaadjes.
Dan zet ik nog een keer mn liefste lach op die verhult hoeveel pijn ik heb en hoe moe ik ben en doe ik nog een keer mn kunstje.

Vroeger was ik geen muurbloempje maar een 'het-liefst-verdween-ik-IN-de-muur-bloempje' rond vreemden. Daarna heb ik die onzekerheid een tijd overschreeuwd door zenuwachtig, veel en hard te praten om mensen en mezelf te overtuigen dat ik toch wel 'leuk en goed' was.
Nu heb ik, meestal, de goede middenweg te pakken.
Bij kijkers komt dat van pas, ik merk dat het goed werkt af en toe je mond dicht te houden en een stilte te laten vallen (tellen helpt). De kijkers zeggen of vragen dan wat waar je op in kunt gaan.
Het moeilijkste vond ik het stel dat zo stil en wat verlegen leek. Ik vond het moeilijk ze te peilen. Maar, stille wateren hebben soms diepe gronden blijkt maar weer want ze deden meteen de volgende ochtend een fantastisch bod. Dat ze alleen nog moeten e-mailen, potver, nu moet ik daardoor nog een keer.
Achter ze zitten nog drie mooie biedingen maar 'it ain't over till the fat lady sings'.
Zingen zal ik als t rond is!


7 opmerkingen:

  1. Ik duim heel hard met je mee - dat dit deel van de megaoperatie maar snel naar tevredenheid voltooid mag zijn! Weet je nu - een dag na dit bericht - al meer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, mijn makelaar is er maandag weer.
      Benieuwd naar mn score. Alle drie de kijkers van donderdag hebben een bod gedaan maar vrijdag stond het hoogste nog niet op papier, electronisch dan.
      Kijker van vrijdag gaat denk ik geen bod doen maar dat dacht ik van de hoogste bieder ook. Die van zaterdag 60% kans denk ik.
      Ik lach me slap als 6 van de 7 kijkers uiteindelijk een bod doen.
      Misschien moet ik op zoek gaan naar een baan als verkoper van flats en bungalows ;-).

      Als we op een bod reageren zijn we met die koper in onderhandeling en mogen de anderen nog maar een keer een bedrag noemen.
      Ik heb een lichte voorkeur voor een bepaald stel als kopers omdat ik er de minste problemen mee verwacht wat betreft financiering rond krijgen etc maar het blijft een gok.

      Maandag wordt dus heel spannend even. Ik hoop dat ik het nog kan volgen want alle fysieke en mentale inspanning heeft zn tol geëist. Ik heb weer last van uitval, eerst begonnen mn handen, toen mn benen af en toe en vandaag viel spraak even weg.
      Ik moet dus heeel erg goed op mezelf gaan passen.

      Verwijderen
  2. Nou H, m'n score is 4 op 6 geworden! Van de 6 kijkers hebben 4 een bod gedaan. Nummer 6 was gewoon nog niet klaar om te kopen, waren zich nog aan het orienteren waar ze uberhaupt wilden wonen, daar kon ik niks aan doen ;-).
    Nummer 3 is het geworden, het is verkocht!!! Voor een hele-hele mooie prijs. We mogen ontzettend in onze handjes wrijven. Ooh, wat was ik zuur geweest als ik hier courtage op had moeten betalen. Een makelaar die hier is geweest had 1,75% gekregen als hij het verkocht boven verkoopprijs (1,50% eronder).
    Nu kost de makelaar een taart ofzo ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig, van harte gefeliciteerd! op naar de volgende fase in jullie leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Potver, heb ik zomaar een heel jaar van je leven gemist en ik was er nog wel bij tken je dochters geboren waren en je trouwde. Fijn, dat jullie huis is verkocht. Ik heb je schrijfsels gemist. Moet nog wel even bijlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Potver, heb ik zomaar een heel jaar van je leven gemist en ik was er nog wel bij tken je dochters geboren waren en je trouwde. Fijn, dat jullie huis is verkocht. Ik heb je schrijfsels gemist. Moet nog wel even bijlezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.