maandag 19 december 2016

Huis verkocht! (zelf je huis verkopen deel 2)

credits: www.myguysmoving.com

Mevrouw de makelaar (ik) mag weer rustiger aan doen, ons huis is verkocht!
Nou deed ik dat toch al want mijn lijf gooide keihard de rem op alles en ik heb sinds vrijdag niet veel tijd buiten bed en bank doorgebracht. En nog viel er zaterdag en zondag een en ander uit door de overbelasting (als je zelf niet stopt, gooit je zenuwstelsel je wel stil).
Het gaat nog wel een paar weken duren voor ik weer "voor mij normaal" kan functioneren.

Afgelopen donderdag begonnen we weer met bezichtigingen. Die dag leidde ik drie mensen rond. Vrijdag lagen er verschillende biedingen maar hebben we het net niet gered alles rond te krijgen voor het weekend.
Toch geen slechte score voor een leek; van de 6 bezichtigingen die ik heb gedaan, hebben er 4 een bod op het huis uitgebracht. Misschien heb ik een roeping gemist? Functie gezocht: makelaar voor flats en bungalows, rolstoeltoegankelijk.

Mijn hemel, wat ben ik blij dat ik niet met de makelaar hier in mijn woonplaats in zee ben gegaan. Die hadden we nu flink moeten betalen, hij had een hoger courtage percentage bedongen als hij boven de verkoopprijs zou verkopen. Is mij dus ook gelukt ;-).

Besparing door zelf te verkopen via een internetmakelaar: € 4698,75. Okee, dat was wel de moeite waard!

Nu moeten de kopers nog tekenen, hebben ze een paar dagen bedenktijd en dan durf ik een beetje te geloven dat we het geflikt hebben.
Pas echt gerust ben ik als de ontbindenden voorwaarden zijn afgelopen. Nee, als we bij de notaris zitten denk ik.

Toch heb ik ons Excelletje "Hoeveel zijn we waard" al aangepast, ik kon het niet laten. We zijn nu even tonnairs, tot de verbouwing. Niet dat we er veel van op de rekening hebben want alles gaat weer terug in het volgende huis.
Ons gunstige bankspaarproduct zijn we helaas kwijt nu, dat is wel jammer. Ons spaargeld zit immers in ons huis omdat we veel extra hebben afgelost, daarom moest dit worden opengebroken, om te kunnen overbruggen.
Dus ergo:  je kunt wel tonnair zijn maar nog steeds geld tekort hebben.
En jawel hoor, ik moet komend jaar ook weer naar Lourdes waarschijnlijk (herkeuring UWV, als je er vandaan komt, kun je weer van alles, op papier dan.) dan zijn we tonnairs met een gat in ons maandbudget waardoor we heeel zuinig aan moeten leven (zie "ergo:") Maar goed, ook dat overleven we wel.
De nieuwe hypotheek is een stuk lager dus dat scheelt.

Gister heb ik nog een aflevering van "uitstel van executie" gekeken. Misschien niet de beste kijkkost als je je huis aan het verkopen bent. De mensen in de aflevering van gisteren zaten al 10 jaar met een huis in hun maag. Ze waren ook nog eens opgelicht door de "mensen" waar ze hun huis aan hadden verhuurd.
 Ik denk niet dat eerst een huis kopen en dan pas je huis verkopen in veel delen van Nederland goed zou gaan en ik raad niemand dit dan ook aan. Mits een verkoopmakelaar dit adviseert, zoals bij ons het geval was. In onze regio vliegen de huizen weg, het risico dat je zonder komt te zitten, is dus aanwezig. De prijzen zijn er ook naar inmiddels. En daar hebben wij dan weer ontzettend veel geluk mee gehad.




3 opmerkingen:

  1. proficiat! Hier in Belgie is het normaal dat je eerst iets anders koopt en dan pas je eigen huis verkoopt nooit omgekeerd, zo kortbij en zo veel verschillen he

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar hoe doet men dat dan als het eerste huis niet verkocht wordt? Zijn de banken zo flexibel met leningen? Misschien is het verschil wel dat er in België makkelijker particulier verhuurt kan worden?

      In Amerika heb je "pre approved", dat je lening al goedgekeurd is, dat je alleen nog een huis binnen je budget erbij moet zoeken. Dat lijkt mij nou ook wel wat voor hier.

      Verwijderen
  2. Nogmaals.... ik ben zo super blij mét jullie over de verkoop van het huis!
    Hier heeft het lang geduurd voor het huis van mijn ouders én mijn zus verkocht was.
    Kunnen ze eindelijk beginnen aan het inlossen van de restschuld zeg maar....

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.