zondag 28 september 2014

Resultaat van het Efteling experiment

Minipenny heeft van de 40 euro die ze kreeg voor "haar" dag € 6,65 overgehouden.
Op haar dag mocht ze doen en eten en drinken wat ze wilde. Alleen de regels over anderen geen pijn doen en je netjes gedragen naar anderen en papa en mama bleven overeind.

Het parkeren kostte al meteen 10 euro (!!), die ze zelf in de automaat mocht schuiven.
(Een kennis met een busje zet alle fietsen van het hele gezin achterin de bus als ze naar de Efteling gaan, het laatste stukje fietsen ze. Fiets parkeren is geloof ik €1,-).

Tussen de middag aten we frietjes. Ze bestelde en betaalde zelf, met een beetje hulp. Ze kreeg er nog een extra kleurboekje voor van de Efteling mevrouw omdat ze dat zo netjes had gedaan.
Normaal nemen MrPenny en ik vaak twee snacks bij de friet (tweejuh snacks?!!! kreet onze diëtiste ooit). Het is een slechte gewoonte die ik van MrPenny heb overgenomen. Om die kleine geld te besparen, namen we er maar eentje. Het experiment was dus ook goed voor onze lijn.
Om Mini weer geld te besparen hebben we wel wat gigi-gierigs gedaan: eigen drinken erbij gedronken (bij de snackbar bij de draaimolens kun je overdekt gaan zitten om te eten, staat nergens dat het niet mag (bloos)).

Op haar budget stond ook nog een ijsje. En weer voelden wij ons bezwaard om iets anders, duurders te nemen.
Uiteindelijk kochten we toch een biertje, worstenbroodje en saussijzenbroodje van ons eigen geld (omdat MrPenny de zelfgemaakte pistoletjes met salami en omelet thuis op het aanrecht had laten staan). Aandachtspuntje voor volgende keer: ook iets voor pap en mam in het budget opnemen.

De hele dag heeft ze niet gezeur om lekkers en ze trakteerde trots van de dingen die ze gekocht had van haar pretbudget. Ze had voor roze koeken gekozen, had haar eigen "Lidl-fristi" mee en voor ons was er ook drinken gekocht.
Even leek het mis te gaan toen ze een ballon wilde kopen, ik heb haar uitgelegd dat ze daar maar even plezier van zou hebben en dat ze dan minder geld over hield om een digibird te kopen en toen nam ze zelf de beslissing om het niet te doen.

Ik was ook erg benieuwd wat ze zou gaan doen nu zij de hele dag alles mocht bepalen. We hebben hier en daar even moeten aangeven dat een andere volgorde handiger was maar verder ging het super, gewoon, normaal. Trots en zich groot voelend riep ze af en toe heel jufferig "Kom jongens, nu gaan we naar....".
MrPenny moest ik af en toe herinneren aan de afspraak als hij dingen zei als "kom, we gaan verder".
Ze mocht ook zo lang opblijven als ze wilde, tot wij naar bed gingen. Dat was natuurlijk ook helemaal geweldig. Om 11 uur was ze echt helemaal op begon ze te knikkebollen, toen hebben we toch maar gezegd dat het beter was om naar bed te gaan. De volgende dag was ze 's morgens moe en voelde ze zich niet lekker zei ze.
Yes!:
Het perfecte moment om er op te wijzen dat ze daarom normaal ook op tijd naar bed moet. Er werd instemmend geknikt (woohoo!).

Dus nou moet ik komende week mijn deel van deze leerervaring nakomen en zo'n verschrikkelijk vogeltje op batterijen mee gaan kopen met haar spaarpot onder m'n arm.
Ik hoop dat er over weer een paar weken nog een leermoment gaat volgen, dan ligt die digibird van een tientje ergens in een hoek en kan ik zeggen: zie je wel, ik zei toch dat je er niet veel mee kon en dat je het niet lang leuk zou vinden... Of ben ik dan echt een pretbederver?





7 opmerkingen:

  1. Ik denk dat minipenny op haar leeftijd misschien nog net te klein is om jouw leerdoelen helemaal te begrijpen, zeker als het om dat vogelding gaat. Misschien mis je dan zelfs je doel; ze heeft er voor 'gespaard' want ze heeft niet alles in de efteling opgemaakt (heel knap dus, zeker op die leeftijd al) en om er dan nog iets over te zeggen als het na een week in de hoek gaat ... zou ik niet doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is meer spelenderwijs leren. Ik stond er zelf eigenlijk van te kijken hoeveel ze nog begreep en zelf "slimme" beslissingen nam. Ik geef geen enkele garantie dat elke vier-jarige zo zal reageren ;-).

      Verwijderen
  2. super dat alles zo goed is gegaan!
    wij nemen ook altijd eigen eten en drinken mee. eigen kids zijn nog te jong om te snappen wat alles kost.. wel eens lastig. buurjongen heeft een efteling abbo gekregen van zn opa en oma, en gaan dus iig 1x per maand of vaker.. het is vanaf hier 3 kwartier rijden, buurjongen is 8, bijna 9, onze kids 2 en bijna 5.. dochter vind het maar oneerlijk dat hij zo vaak mag... ;) lastig! wij zijn dit jaar 1x geweest.. kaartjes 100 euro, eten en drinken van thuis mee voor overdag, daar avondeten gekocht en een ijsje en tot 23.30 gebleven.. ging zomaar goed... (daarna rustdagje idd.. geen dingen buitenshuis gepland, maar rust.. bijkomen.. ging goed deze x gelukkig)

    ik hoop iig dat ik je tip onthou! ze mee laten denken over het geld voor zo'n dag, maar dan wel incl eten en drinekn voor ons idd, dat neem ik normaal ook mee gelukkig :p (alhoewel t vergeten op t aanrecht mij ook zou overkomen hoor :p )
    maar ik drink ook minstens een liter op zo'n dagje weg, als je dat allemaal moet kopen voor 2,50 per beker.. nee dank je. en ik eet ook vaak meer op zo'n dag, dan liever wat gezonde bolletjes dan 2x per dag friet of pannekoeken enz..
    wel super dat ze zelf verder alles mocht kiezen! top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hms of de andere vorm idd die jij hebt, zijn erg pittig.. :( weet t van mn schoonzusje die heeft hms (en adhd, en een versleten nek door een autoongeluk en ptss... ) wat ik van haar weet, weet niet wat jou verteld is.. is dat ze juist moet sporten (wel opbouwen) om spieren sterk te houden om de zwakkere (te soepele) gewrichten te kunnen opvangen.. maar kan bij iedereen anders zijn en ik ben geen arts oid.. ;). heftig dat je er zoveel last van hebt met een dagje weg. maar wel goed dat je het toch doet. daarna idd je rust nemen om weer bij te komen. je weet idd nu wat t is. maakt t niet makkelijker, maar je weet nu dat t idd met bijikomen weer minder wordt..

      t bijkomen bedoelde ik in dit geval vooral voor dochter.. die is bekaf na zoiets, kan dat zelf niet aangeven en reageert dat af door erg boos te doen en bijna onhandelbaar te zijn. dat weten we nu.. dus geen drukke dingen na elkaar plannen, maar rustdagen ;) heel soms komt dat niet uit omdat niet alles te plannen is. zo gign ze vrijdagavond met schoonouders mee naar een verjaardag, wat altijd later wordt dan de bedoeling was... :( zaterdag had ze nl later scouting (pas om 13u ipv 9u)dus dan denk je al gauw dat t wel kan. maar scouting was 3,5 u ipv 1,5u, dus nog erg vermoeiend, en heel anders dan anders...en gister gingen we naar Dirk Scheele in t theater.. dus ook weer druk. helaas reageerde ze dat af met gillen naar de buurjongen die even geen antwoord gaf op wat ze zei.. dus ze ging steeds harder herhalen :( soms is het niet anders te plannen.. ik wist toen ik de theaterkaartjes kocht neit dat ze de dag ervoor een andere scoutingdag zou hebben dan normaal bijv.. maar ja leren we van en dochter langzamerhand ook wel.... is nog jong. en rust nemen ismoeilijk als je buiten de buurkids hoort spelen..;)

      Verwijderen
  3. Super dat je haar al zo'n grote meid laat voelen. Maar voor je iets gaat zeggen over de levensduur van een digibird: voor Minipenny is een paar weken heel erg lang! Dus als zij er voor gespaard heeft en zij wil het en ze mocht sparen voor wat ze wou: mondje dicht. Die les is voor als ze wat groter is (en een paar weken wat korter zijn)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar ja; voor haar is dat lang. We hebben vanavond zo'n monstertje besteld, in een kooitje. Ook meteen een filmpje gezien. Mr en ik kunnen nu echt niet wachten tot we hem op kunnen halen in de winkel.
      Heb ik ook een tipje voor; luidruchtig of irritant speelgoed: plakbandje over de gaatjes waar het geluid uit komt.

      Verwijderen
  4. Ik denk dat je het heel goed gedaan hebt, en je bent er zelf ook wat mee opgeschoten dus =D

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.