donderdag 4 september 2014

Ik los bewust niet veel op mijn hypotheek af.

Extra aflossingen doen op je hypotheek heeft, mits je je goed laat informeren over alle haken en ogen, zeker voordelen voor veel mensen. Je maandlasten kunnen er door dalen, je restschuld neemt in ieder geval af.

Mensen die financiële risico's durven te nemen, storten zelfs hun volledige spaargeld of het meeste daarvan op de hypotheekrekening, er vanuit gaande dat er toch zo weer wat gespaard is om tegenvallers op te vangen.
Er zal maar net een week of maand later iets mis gaan met je baan, auto of huis.
Je weet niet wat de toekomst gaat brengen, het zou wel bijzonder vervelend zijn als je uiteindelijk geld moet lenen omdat je geld vast zit in je huis.

Zelf zorg ik ervoor dat er
- eerst een buffer is (die kun je berekenen bij het Nibud),
- voldoende spaargeld om in ieder geval één auto te vervangen (indien ongeluk of op) omdat mijn man die nodig heeft om zijn geld te verdienen,
- dat er al wat spaargeld staat voor de studie van de kinderen (ik wil ze niet opzadelen met een schuld), dat bedrag hoeft nu nog niet zo hoog te zijn omdat ze jong zijn. We kunnen dus nog even sparen en mijn vader stort elk jaar geld op hun studierekening.
- En dan moet ik eigenlijk nog eens ergens wat geld hebben staan ivm mijn pensioen (ik heb maar liefst 300 euro aan pensioen totaal opgebouwd nog over).

Wel een beetje jammer dat pensioenen verminderen, studiefinancieringen verdwijnen en je nog steeds maar iets meer dan 42.000 mag sparen als gezin.

Maar.... dan heb ik nog een mits/maar situatie...
Toen wij onze hypotheek afsloten, hadden wij beiden een goedbetaalde baan en waren de hypotheekverstrekkers nog goed geluimd.
Met hetzelfde inkomen, zouden we nu nooit hetzelfde bedrag kunnen lenen (of onder andere voorwaarden). Dan is mijn situatie momenteel zo veranderd, dat wij zelf reëel gezien rekening moeten houden met nog minder inkomen (80 tot 100% minder dan ik had) en een hypotheekverstrekker moet dat ook.
Alles wat ik dan extra heb afgelost, krijg ik niet meer terug van de hypotheekverstrekker of niet terug onder dezelfde voorwaarden.

Ik hou me dus maar eerst aan mijn eerste spaardoelen. Daarna kan ik bijvoorbeeld 50% spaargeld extra kan aflossen en 50% sparen voor een ander huis.
Ook omdat ik niet weet wat ik in de toekomst nog kan gaan sparen (bij 100% inkomensdaling moeten wij rond komen van een inkomen, dat wordt een beetje krap), voel ik me daar een stuk prettiger bij.

Ik vond op internet verschillende artikelen van mensen die zich hier deels of geheel in kunnen vinden, bijvoorbeeld hier, of hier of hier.

Overigens heb ik wel ervoor gezorgd, dat we geen restschuld meer hebben op ons huis, ook omdat we dit huis niet als ons eindstation zien.



5 opmerkingen:

  1. Wij kunnen inderdaad niks aflossen maar op dit moment ook niet veel sparen. We hebben genoeg om extra uitgaves te doen maar die kunnen niet allemaal tegelijk.
    Ik denk dat elke financiële situatie voor andere oplossingen vraagt.
    En het feit dat je er goed over nadenkt geeft aan dat het bij jullie wel goed zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, iedere situatie is anders. Daarom vind ik het jammer dat aflossen gepredikt wordt terwijl het niet altijd gunstig is.

      Verwijderen
  2. Goed onderbouwd. Aflossen is een verslaving. Is de baan van je man zeker, dat zou ik nog laten meespelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat je zegt klopt voor veel mensen. Zeker met de huidige rente standen (om te janken). Maar dus niet voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat betreft bronnen moet ik je deels gelijk geven. Het blijven echter wel feiten. Eef van Opdorp is echter geen leningverstrekker dus alles bij elkaar gaat de vlieger toch niet op.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.