zaterdag 6 september 2014

Goed geven

Ik geef het liefst aan kleine doelen die ik goed ken, zoals de voedselbank in mijn eigen woonplaats (nu ook voor dierenvoeding) het diaconaat dat mensen in nood helpt in mijn omgeving of het consuminderhuis in Landgraaf. Jullie merken het al, ik heb een lichte voorkeur voor armoedebestrijding in Nederland.
Je hoeft ook niet altijd geld te geven, ik breng ook wel eens wat naar de (dieren)voedselbank.
Je kunt hier ook zien wat je in jouw omgeving kunt doneren aan een goed doel en waar.
Daarnaast kun je ook je tijd doneren door vrijwilligerwerk te doen.

Omdat er ook nog een wereld buiten Nederland is, doneer ik ook wel eens buiten Nederland wat. Daar vind ik het echter lastig worden.
Donerend Nederland is de laatste jaren opgeschrikt met berichten over goede doelen waar wel erg veel aan de strijkstok bleef hangen, waar financiële adoptiekindjes gerecycled werden, etc.
Dan zijn er nog de berichten van onheuse figuren die er met geld vandoor gaan of met verdichtsels en vertelsels mensen geld afhandig maken.

Afgelopen tijd heeft er zich zoiets voor gedaan op een lotgenoten contactgroep van mijn aandoening, Ehlers Danlos.
Mevrouw 1 en mevrouw 2 zouden beiden zeer ernstig ziek zijn, terminaal zelfs. Naast medeleven en aandacht, ontvingen zij ook geld van medepatienten.
Op een website "Dream or donate" werd een donatiepagina aangemaakt met de pakkende titel "TRY before WE DIE".
Deze week sloeg het bericht dat mevrouw 1 alles bij elkaar gelogen had, niet terminaal is, geen EDS heeft (rijdt zelfs nog vrolijk paard waarna het goed vertoeven is in een riante tandartswoning) in als een bom. Maar.. mevrouw 1 zou geestelijk niet in orde zijn en ontoerekeningsvatbaar. Die diagnose werd gesteld door een andere dame die, hoe toevallig, ervaren zouden zijn in de psychiatrie maar tot een week geleden heus niets zeker geweten had.
Mevrouw 2 bleek ook helemaal niet terminaal te zijn, geen zielige arme en alleenstaande moeder te zijn, woont ook in een leuk huis.
De beheerders van het forum gingen ondertussen ofwel mee in de zieligheid en hielden zowel 1 als 2 het hand boven het hoofd of hebben ook iets te maken met deze oplichting. Mensen die kritische opmerkingen maakten en vonden dat de politie dit moest uitzoeken, mochten het hier niet over hebben, er zijn zelfs mensen verbannen. Ik kom daar dus ook niet meer begrijpelijkerwijs.
Ik hoef niet uit te leggen hoe walgelijk dit is en beschadigend voor mensen die wel EDS hebben. Veel mensen van de groep hebben er slechte nachten en dagen van gehad, ik incl. Ik voel mij en mijn aandoening belachelijk gemaakt. Wat zal het UWV dit leuk vinden, je kunt het faken...Vraag voor mij en anderen is nu waar we wel veilig terecht kan voor lotgenoten contact, ook dat hebben ze ons afgenomen.
Volgens justitie zou het mogelijk om een bende gaan.
Ik hoop dat door het plaatsen van dit bericht mensen alert zijn als zij ook iets dergelijks horen. Het blijkt dat er zelfs mensen zijn die hun eigen familie laten geloven dat ze ziek zijn, hele inzamelevenementen zijn voor ze georganiseerd.
Dream or donate doet overigens ook niets om donateurs te helpen, ondanks diverse meldingen. Zij vertrouwen erop dat 1&2 zoals afgesproken de donaties terug gaan geven. Dat zal niet meevallen aangezien dream or donate de bankgegevens van de donateurs heeft en deze niet mag afgeven ivm privacy.
Laten we hopen dat justitie ook hen even bij zal praten over de Nederlandse wet.

Hoe geef je wel goed? Check het doel, bijvoorbeeld op http://www.cbf.nl/.
Daar kun je ook zien, hoe de donaties besteed zijn en hoeveel effect het werk van het goede doel heeft.
Dan is er ook nog een pagina over goede doelen van Independer (u weet wel bekend van die "onafhankelijke" vergelijkingen van verzekeringen dus ik weet nog niet wat ik hiervan vind).

Persoonlijk zou ik dus nooit meer op zo'n website doneren waar iedereen leuke verhalen kan plaatsen en vangen, zeker niet als zo'n website niets garandeert en checkt. Ook bij crowdfunding websites zet ik na dit gebeuren vraagtekens. Het is te gemakkelijk in de huidige tijd om met valse profielen op verschillende sites een "persoon" te creëren of je eigen persoon net dat beetje meer talent of minder geld te geven, of zieker te maken.

Oppassen dus...

Landelijk meldpunt internetoplichting

Controleer of een verkoper betrouwbaar is

Andere vormen van oplichting en fraude, vind je hier

En dan nog iets wat ik niets wist, ik leg voortaan wat meer vingers op een pinapparaat!

Ja, er lopen een hoop gezelligerds rond maar bedenk dat de meeste mensen wel te vertrouwen zijn. Slechts een zielige paar procent verdiend zijn of haar geld op deze manieren.

Update: inmiddels heb ik m'n geld terug gekregen door de betrokkenen lastig te vallen tot ze me beu waren. De politie zegt mijn melding (en die van anderen) met belangstelling en verbazing gelezen te hebben en heeft beloofd alles te doen wat ze kunnen om dit te stoppen. Top!!






1 opmerking:

  1. Wat vervelend dat je op liefdadigheidsgebied ook al moet waken voor oplichters...
    Maar je hebt wel gelijk: de meesten zijn wel oprecht gelukkig.
    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.