donderdag 23 januari 2014

Praktisch en duurzaam thuis

Dit weekend zelf dagcrème gemaakt met alleen natuurlijke ingrediënten. Hoe ik dat heb gedaan vind je in dit bericht. Belangrijkste reden dat de bak met spulletjes tevoorschijn kwam was echter: douchegel maken. 
Ik krijg al maanden hoestaanvallen als MrPenny 's morgens weer terug komt in de slaapkamer na gedouched te hebben door de prikkelende geurstoffen die er aan hem zijn blijven hangen. In deze tijd heb ik altijd meer last van mijn astma. 
Bij de apotheek hadden ze geurvrije douchegel; 11,50 voor een beetje. Gelukkig had ik nog zettesol en kon ik het zelf maken met een beetje zout en water. Het ging in een zeeppompje dat ik had bewaard. Meteen lekker zuinig.

Er moet weer eens een prinsessenjurk gerestaureerd worden, ook de slofjes van Ienimini zijn aan restauratie toe. Allemaal losse naden. Dat heb je met goedkopere kwaliteit....
Het ligt er nog steeds, ik wilde er meteen "leren naaien" voor Minipenny aan koppelen als die daar zin in heeft. Als ik een stompe naald kan vinden tenminste. Dan maak ik wat gaatjes met de perforator in een karton en mag ze "naaien". Eerst maar eens een rijgsteek.

Het lijkt wel of we een nieuw gezinslid hebben in huis; Ben. MrPenny heeft het steeds over Ben. Ben moet nog eten, Ben heeft het koud, Heeft Ben vandaag nog wat gedaan?! etc.. Ben is een zuurdesemdeeg/starter waar hij mee bezig is. 
Het schijnt dat je je starter (waar je steeds mee door kan blijven gaan met bakken omdat je de helft maar gebruikt) een naam moet geven. Minipenny heeft de naam mogen geven.
Ben krijgt elke dag te eten, dan moet er weer bloem en water bij. Ben benieuwd naar het resultaat van Ben.
De schuurspons was weggegooid dus ik moest even een nieuwe pakken. Ik sneed een grotere schuurspons in tweeën. Doe je er lekker lang mee. Schuren doe je meestal toch alleen met het middelste stukje.
De babyvoeding staat klaar om naar de voedselbank gebracht te worden. Ik heb het nu over omdat Ienimini over is naar hypo-allergeen. Even zoeken op internet en ik vogelde uit wanneer je etenswaren mag komen brengen.

Deze week aten we spinazie met worstjes. Besloten om er even 3-op-een-vlam van te maken, met de pan met de nog bevroren spinazie en de nog half bevroren worstjes (te laat uit de vriezer gehaald) bovenop de aardappelpan, kon het mooi en gratis wat ontdooien. Spaarde later weer wat gas uit.
  
Het zelfgebrouwen bier van MrPenny was klaar (Blond, 8%, kruidige hopsmaak) en viel goed in de smaak. Hij had al lang niet meer gebrouwen dus het was wel erg leuk.
Naast zijn bed ligt steevast "overleven op je eigen km2" van Dick Strawbridge, dat vind hij zo'n leuk boek voor inspiratie. 
Dit jaar wil ik graag naar de Landelijke Genoegdag gaan, die wordt altijd georganiseerd op de dag dat je gratis kunt reizen met het boekenweekgeschenk.
Denk eraan om een ander boek van Dick Strawbridge te kopen in de boekenweek met de boekenbon die ik nog heb. Helaas is "practical Self sufficiency" alleen uitverkocht. Nou ja, ik kan er nog even over nadenken...

Vergeten te plaatsen bij mijn bericht over mijn mobiel; mijn laderhouder, gemaakt van een legen badschuimfles. De tip had ik van het Omni Chat forum Consuminderen, waar ik al jaren lid van ben (nieuwe leden welkom, kijk maar of het je wat lijkt).
Had nog een leuke ervaring met m'n mobiel; ik had toch maar m'n huidige SIMkaart geknipt zodat ie in de nieuwe mobiel pastte. Toen kon ik dus ook gebeld worden op de smartphone. 
Wordt ik gebeld, geen idee hoe ik het ding opgenomen krijg!!! Drie oproepen gemist zodoende. Blijkt, dat je moet "vegen" over het scherm. 

Nog een minder leuke ervaring gehad vorige week; een hele irritante en opdringerige verkoper aan de deur. Omdat ik ook nog een sticker heb dat ik geen verkopers aan de deur wil, heb ik een hele boze klacht ingediend bij Essent.
Essent belde me na een paar dagen en vertelde me, dat ze helemaal geen deur-aan-deur verkopers meer in dienst hebben. Netjes van Essent. Ik heb onze wijkagent een berichtje gestuurd en mensen gewaarschuwd via Facebook.
Blijkt dus, dat het een griezel was die ofwel bankrekeninggegevens wilde ontfutselen aan de deur of zelfs binnen zou kunnen dringen. Ik gebruik de haak op de deur weer als ik niemand verwacht en de deurbel gaat!!

Gisteravond wel een hele leuke ervaring; ik ben eindelijk bloeddonor geworden. Ik wilde dat al heel lang maar omdat ik zelf zo met m'n gezondheid sukkelde en vaak al flauw was, werd het door mijn omgeving afgeraden. 
De laatste jaren ging dat beter maar mocht ik steeds net niet doneren; dan was ik ofwel zwanger (geweest net) of ik had naalden in m'n lijf laten steken door een onofficiële acupuncturist (dry needling door de fysiotherapeut) of had ik te kort geleden een inwendig onderzoek of ingreepje gehad. 
Nu kon het eindelijk wel dus ik mocht komen voor de keuring. 
Leuke ervaring, ik had een leuk gesprek met een vriendelijke keuringsarts, die me goedkeurde (hoera! Ik ben nu goedgekeurd door een keuringsarts voor iets en niet afgekeurd!).
Iedereen was ook heel vriendelijk, je wordt er echt in de watten gelegd met lekkere koeken, eten en drinken etc.. Ik kreeg zelfs cadeautjes mee naar huis.
Ze hebben er ook gratis Wifi, dus de volgende keer geef ik m'n linkerarm, kan ik met m'n rechterhand internetten op m'n smartphone terwijl er een half litertje bloed uit me loopt. Kleine moeite, groot plezier.

7 opmerkingen:

  1. Zo je bent weer druk en goed bezig geweest de afgelopen tijd! Fijn dat je weer helemaal in de goede flow zit!
    Groetjes Sillie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel duurzaam bezig!

    Dat repareren ik heb vaak ook een hele stapel liggen. En dan blijft het liggen en ineens heb ik weer een vibe.. en dan is alles in 1 keer af. Geeft ruimte in je hoofd =D
    Nog een tip voor de slofjes, als ze te klein zijn kan je ze uithalen, gebruiken als patroon voor grotere sloffen. Ik heb nu voor ons drietjes patronen getekend voor sloffen en ga van allerlei restjes sloffen naaien. Manlief krijgt namelijk zweetvoeten in die spaanse sloffen en die kan je niet wassen. Als je met restjes stof werkt kan dat dus wel.

    Die telefoonhouder is ideaal, wij hebben hem ook en je zou er bijna een kekke fles voor kopen bij het kruidvat...

    3 op een vuur, is niet duur. Ik doe het vaak als we restjes eten. Maar zo kan het ook!

    Goed bezig donor! Als je toch flauw bent na het bloedgeven kan je altijd nog plasmadonor worden. Zit je wel langer maar ben je minder flauw van want je krijgt je bloed weer terug. Wist je dat je ook voor reiskostenvergoeding in aanmerking kan komen? Moet je even op de website kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een slim idee van die sloffen! Super! Mini heeft van die gladde slofjes en ik wilde er misschien nog antislip spul onder plakken maar ik kan het natuurlijk ook los tornen en vastnaaien...
      Ik had wel gezien dat ik een reiskostenvergoeding kon krijgen maar dat hoef ik niet.

      Verwijderen
    2. Het ligt er ook aan hoe dichtbij je woont natuurlijk.
      Ik moet 3 kwartier rijden en dan maakt dit het voor mij beter te doen. Hoewel het nog steeds lang rijden is. (komt omdat ik plasma geef)

      Verwijderen
  3. Ik geloof dat ik Ben ken als Herman!

    Wat een slimme manier om je kind te leren naaien, door eerst met een perforator gaatjes te maken!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat ken ik ja. Maar ik heb je idee even gepikt en ga mijn dochter dit ook leren met een prikblok. Hannah is 5,5.
      Maar vandaag hebben we armbandjes gemaakt van wc-rollen.

      Verwijderen
    2. Hallo Moneypenny,
      Ik ben benieuwd hoe je dat doet, zelf doucheschuim maken?

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.