woensdag 15 mei 2013

De broekriem weer aanhalen (i h kwadraat)

Je vervalt zo makkelijk in slechte gewoonten als het even anders gaat dan normaal of als je niet fit bent. Ik denk ook dat we ons een beetje hebben laten gaan omdat er meer inkomen is nu en misschien ook, omdat we niet weten hoe lang we hierna krap zullen zitten. Waar we ook rekening mee moeten houden is dat ik geen baan vind voorlopig en/ of dat ik nog verder goed gekeurd wordt. Ik hoop maar dat het niet en/en wordt, dan is het toch een stuk sneller gedaan met onze spaarbuffer.

Eergister stond er nog maar 6,22 op de betaalrekening, ai. Ik werkte het kasboek bij (AFAS Personal) en dat gaf ook geen goed nieuws.
Wij gaven dus veel geld uit aan makkelijk eten en uit eten de laatste maand(en). Dat zie ik niet alleen in het kasboek maar ook aan onze buiken. Toen wij ons boodschappenbudget strenger gingen bewaken, vielen we ook allebei af. Ik ben bang dat MrPenny weer is aangekomen, bij mij is er ook weer iets bij, al is dat nu nog lastig te zeggen.
Hoog tijd voor actie dus. Kasboek weer iedere week bijwerken, boodschappenbudget beter bijhouden en gezonder gaan eten.

En sparen... sparen dat het een lieve lust is. Het duurt tenslotte niet lang meer voor ik afscheid moet nemen van mijn filmsterrensalaris. In juli houdt nu de zwangerschapsuitkering op en dan houd ik nog maar 22% van wat ik nu heb per maand over aan WIA.
De zwangerschapsuitkering is dus een welkom extraatje, waar ik zoveel mogelijk van wil sparen om toekomstige tegenvallers op te vangen en nog een paar maanden de peuterspeelzaal voor Mini wil betalen.
Er is nog meer spaargeld hoor, wij houden al jaren rekening met een terugval in inkomen, maar toch (een pensioen heb ik niet meer en er moeten ook nog twee kinderen studeren plus de auto en andere spullen hebben geen eeuwig leven).

Soms heb ik er even helemaal geen zin in, om op de centjes te letten de hele tijd.  Sja... hoe dan ook, weinig keus dus we maken er toch maar weer een leuke uitdaging van.
Wat ook helpt bij mij als ik even minder zin heb is inspiratie opdoen. De laatste dagen tank ik veel inspiratie bij Frugal living en andere blogs.

10 opmerkingen:

  1. Ik heb dat wanneer ik me niet goed in mijn vel voel. Dan geef ik meer uit. Emokopen heet dat geloof ik. Vreselijk want beter voel je je er niet door.
    Als het goed gaat gaat het beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn emo-eters maar daar komen dus emo-uitgaven van ;-). Ach ja, niets is het menselijk brein vreemd. Als je maar weet waar het aan ligt, dan kun je er wat aan doen.

      Verwijderen
  2. Ja eens komt het goed. Maar manlief heeft de offerte voor de kroon op papier en zegt dat we er vanavond wel even naar kijken dus we wachten af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, o wat herkenbaar probleem. Heb ik ook, wanneer er bijzondere gebeurtenissen zijn en er voldoende geld is.
    Jij hebt ook bijzondere dingen met Ienimini enz.

    Leven weer op de rails zetten dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jah soms lijkt het geld wel we te vliegen he?
    Goed dat je je weer even op de rails zet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik dacht zo: beter nu dan dat ik er over een paar maanden weer zo'n spijt van heb. Had ik maar...

      Verwijderen
  5. Ook herkenbaar allemaal. Maar hier ook, als het echt op dreigt te raken dan kan ik supersuinug zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt een klein "hoopje geluk"in de armen. Dat is een ander soort rijkdom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het maar net, Izirina!

      En hey: beetje lief zijn voor je zelf mag wel: je bent net voor de tweede keer moeder geworden.

      Maar ook hier moet de broekriem aangehaald worden! Ik doe met je mee!:)

      Verwijderen
  7. Helpt het als ik meedoe? Eerst en vooral met de lijn, maar toch ook met de financiën - want aan beide moet iets gebeuren!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.