zaterdag 9 februari 2013

Hebben jullie tips nav budget?

Ik heb de maandafrekening van januari in een bericht hiervoor gecorrigeerd, er zaten fouten in.
Het gebudgetteerde bedrag en het werkelijk uitgegeven bedrag klopt nu wel in totaal. De uitgaven zijn helaas hoger dan ons nieuwe gezamenlijk inkomen. Dus... broekriem moet nog verder aan.
Hè, nu zie ik nog een fout, grrr... 8. is de waterrekening, niet waterschapsheffing.

Hebben jullie nog suggesties als jullie mijn maandbudget zien? Misschien zijn er dingen die wij niet meer zien en als normaal zijn gaan beschouwen (een soort bedrijfsblindheid). Ik wil en moet het echt gaan redden met minder.

Wat ik zelf bedacht heb:
- nog beter letten op aankopen in de categorie huishoudelijke artikelen/ uitgaven en inrichting. Niet kopen, uitstellen en vooral tweedehands.
- nog beter letten op boodschappen
- ook nog beter letten op recreatie (dat zal goed gaan deze maand met carnaval erbij maar even een budget afspreken met manlief, hij gaan alleen met Minipenny).
- en brandstof.
- kleding moet laag blijven (ai, gister net twee leuke shirts gekocht voor de kinderen bij Zeeman.. maar terug?)
- zo gauw er duidelijkheid is over de precieze hoogte, voorlopige teruggave aanpassen, zorgtoeslag aanvragen en kijken naar kindgebonden budget.

Zo, ga ik nu even naar Kruitvat om te kijken of ze nog dagkaarten NS hebben, dat scheelt een paar euro voor de carnaval. Daarvoor naar de bieb, filmpje(s) lenen voor mezelf, aangezien ik zondag en maandag home alone ben.









7 opmerkingen:

  1. Ha Monneypenny,
    Vervelend als de uitgaven hoger liggen dan de inkomsten..

    Wij hebben hier in een krappe periode zo ook alles op een rijtje gezet, met daarachter 'vast, niet te wijzigen', 'vast maar te wijzigen' en 'variabel'. Met daarbij voor onszelf de opmerkingen hoe we de laatste 2 categorien omlaag zouden kunnen krijgen.

    Dan heb je het over het wegdoen van auto's, goedkoper afsluiten / wegdoen van verzekeringen en abonnementen en zaken als minder bellen / rijden enz.

    Wij hebben daar een paar pittige gesprekken over gevoerd met elkaar. Een aantal dingen lagen gewoon wat moeilijker omdat het wel makkelijk is om dingen te houden zoals het was, maar veel dingen zijn uiteindelijk niet echt vaste uitgaven en kunnen dus verminderd worden.

    Hoe jullie keuzes liggen, kan ik niet zien / zeggen.

    Persoonlijk:
    - 80 euro aan verzekeringen per maand vind ik ontzettend veel.
    - Onze ziektekostenverzekering is zeker 1000 lager per jaar, maar goed... geen chronische ziekte of zo... Het kan wel lonen om te kijken of je voor beiden een hoge dekking moet houden / alle verzekeringen (tandards!) zinnig zijn.
    - Als jij thuis bent en er moet echt bezuinigd worden, dan is 86 euro aan kinderopvang wel heel veel.
    - Persoonlijke verzorging vind ik persoonlijk ook best hoog: kunnen kinderen zelf geknipt worden? Manlief? Thuiskapster / zelf verven? oid
    - Het budget voor kleding en schoenen kan volgens mij best een stuk omlaag als het echt moet (is je deze maand ook heel goed gelukt zie ik).
    - Overig huishoudgeld is een berg geld wat is uitgegeven als je moet besparen.
    - Energie lijkt een vaste uitgave, maar heb je uiteindelijk zelf in de hand.
    - Moeten er 2 auto's zijn als er 1 persoon werkt? (is wel handig als school bijvoorbeeld 20 km verderop is, maar dat zou dan weer de vraag oproepen of dat echt niet anders geregeld kan worden).

    Klinkt misschien een beetje streng, maar als er echt meer uitgaat dan er binnenkomt, dan is het hoog tijd om samen streng naar alle uitgaven te kijken. En dan schrappen wat het meeste oplevert en de minste pijn geeft ;-)

    Oh ja: je hebt geen geld apart gezet voor vakantie: ik zou persoonljik dus eerder elders extra besparen om daarvoor wel wat apart te kunnen zetten. (leuke optie: www.holidaylink.com : voor als je in de vakantie op een huis wilt passen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja... ik wilde nog zeggen:
      Heel veel succes meid!!
      Ik weet hoe vervelend is als je de eindjes aan elkaar moet knopen. Hopelijk vinden jullie goede bespaarmogelijkheden en komt er een ontspannen, nieuwe balans.

      Verwijderen
  2. Hi Zena,
    Heb ik ook al vaker aan gedacht: PSZ mooi net voor de vakantie opzeggen. Je betaalt dan ook een paar weken door terwijl er geen speelzaal is. Bijkomend voordeel is dat Mini en Iniemini meer tijd hebben om een band te krijgen voor Mini naar de basisschool gaat. In de vakantie heb ik Mini dan toch al thuis dus dan ben ik daar wel aan gewend als de vakantie over is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ellendig, we hebben hier samen ook eens zitten kijken en kwamen op een ander idee. Kan die grotere auto niet verkocht en dan een kleinere met gastank? Dat scheelt in verbruik, onderhoud en jullie kunnen toch alletwee met de auto weg.
    Verder is zaak overal te melden wat je nodig hebt aan bv kinderkleding, babyspullen ed. De zolders liggen bij heel veel mensen vol! Wij hebben ook alles opgeruimd.
    Op facebook is een site: ik zoek gratis. Misschien iets voor jullie?

    Succes!
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is duister lezen in andermans boeken ik kan met deze manier van boekhouden niet uit de voeten omdat ik het op een hele andere manier doe, maar de bottemline is dus dat de uitgaven hoger zijn dan het inkomen en dat er feitelijk niet ergens op bezuinigd kan worden.
    Het is makkelijk praten vanuit je eigen comfortzone over hoe een ander het zou moeten doen. Ik heb geen tips ik wil je alleen sterkte toewensen.

    nayy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh jemig wat een narigheid, sterkte hoor, ik zou niet weten wat je buiten bovenreeds genoemde dingen zou kunnen doen....
    Kan ook niet zo snel inzicht krijgen in jullie geld-balans want ik werk ehmm anders :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.