maandag 11 februari 2013

Actieplan nav daling inkomen

Mede dankzij jullie hulp heb ik een actieplan opgesteld om onze uitgaven aan te passen op onze nieuwe financiële situatie.
Ik deel het nu weer met iedereen, ik hoop dat een ander er weer iets aan heeft. Al gaan deze besparingen natuurlijk wel veel over onze specifieke situatie.
Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het zo geweldig dat wij soort van gelijkgestemden elkaar zo af en toe eens kunnen helpen via internet, heel mooi.

Ik hoop dat het verder een beetje duidelijk is, veel dingen zijn voor mij misschien vanzelfsprekend maar totaal onduidelijk voor een ander.

De opmerking bij sparen en TV, telefoon en internet over een verder inkomensdaling heeft te maken met het feit dat ik weet dat ik in juli weer gekeurd moet worden. Dan zou het UWV me nog verder terug kunnen zetten in inkomen of zelfs in het ergste geval, de uitkering na 2 maanden stoppen. Laten we er maar alvast rekening mee houden, kan het altijd nog meevallen.

Hop, aan de slag, de schouders eronder.


Actieplan


inkomen M.
Voorlopige belastingteruggave aanpassen
zorgtoeslag aanvragen
bezwaar maken UWV

inkomen Mr. -

toeslagen, kinderbijslag
Berekening maken kindgebonden budget/ aanvragen

Vakantiegeld
M. geen vak geld meer, eigenlijk elke maand sparen voor vakantie. Geen vakantie dit jaar?

Andere inkomsten/ pensioen/ spaarloon -

Belastingteruggaaf
Zie bij inkomen M..
Eventueel bezwaar maken als correctie 2007 niet (volledig) wordt geaccepteerd.
Voorlopige belastingteruggave aanpassen

Hypotheek
Hyp verstrekker mailen, bedrag moet aangepast worden nog!

Energie
jan: 74 euro, nog berekenen hoeveel er af kan ivm zonnepanelen.
Blijven letten op verbruik. Minder TV- en computertijd; iets nuttigs gaan doen.

Water
Blijven letten op verbruik

Waterschapsheffing
stemmen bij verkiezingen

Gemeentelijke belastingen
idem

TV, telefoon en Internet
Letten op verbruik.
Telefoon opzeggen is 1,01 duurder per maand plus hogere kosten mobiel bellen.
Opletten: Mr. mag niet privé bellen met mobiel.
Telfort internet+TV scheelt 2,95 p.m maar uitzending gemist maar 2 dagen terug en ook weer hogere kosten mobiel.
Bij verdere verlaging inkomen alles eruit.

mobiel M.
Blijven letten op verbruik

Ziektekostenverzekering -

verzekeringspakket
Rechtsbijstand en doorlopende reis opzeggen?
Berekenen: auto Mr. naar WA (plus) inmiddels??

overlijdensrisico -

Uitvaartverzekering
Extra bedrag Mr. omlaag?

Peuterspeelzaal/ oppas
Voor de vakantie al opzeggen? Dan opzeggen per 15-07-13, uiterlijk 15-05 opzeggen
Oppas bruiloft afzeggen? M. toch niet mee?

Abonnement kranten, tijdschriften
Aanhouden: ... en Genoeg. Rest al opgezegd.

Contributie (sport-)verenigingen, vakbond
Geen sportschool, zelf fietsen, lopen e.d.

overige hobby en donaties
Aanhouden: vriendenstichting, ... opzeggen:…

wegenbelasting
M. Auto na herstel verkopen. Andere nabestaanden eerst aanbieden (auto is georven, heb het liefst dat ie in de familie blijft maar ik denk niet dat iemand 'em wil eigenlijk).

wegenbelasting Mr. -

Onderhoud auto
Auto na herstel verkopen. Andere nabestaanden eerst aanbieden.

Brandstof
In eigen woonplaats wandelen, overige ritten afwegen en combineren.
Fiets Mr. geschikter maken om boodschappen te vervoeren (nog rekje in de schuur! Met bak erop met spin?). Dan ook schuurtje herinrichten ivm ruimtegebrek.

Overige vervoer -

Ziektekostenverzekering
Proberen te sparen voor premie volgend jaar.

Inventaris
Alleen hoognodige kopen ter vervanging, liefst tweedehands
Droger zo min mogelijk blijven gebruiken maar wel openmaken en goed uitzuigen.

Kleding en schoenen
Alleen hoognodige kopen ter vervanging, liefst tweedehands.
Afspraken maken over beter onderhoud schoenen (en kleding). Poetsonderhoud, binnenste buiten in de was, eerder aan M. geven voor reparaties, versteviging in jeans naaien?
Kortingen schoenwinkels goed in de gaten houden. Naar inbox terug halen.
Nieuwe inventarisatie kleding mt 62, 68 en vanaf 98 maken. Tekorten rondspreken en vragen kraamvisite.
Budget aanpassen

Onderhoud huis en tuin
Alleen hoognodige kopen ter vervanging, liefst tweedehands.
badkamer plafond eerst proberen schoon te krijgen met bleek?
Voor verjaardag Mr. of M. hele goede snoeischaar voor fruitbomen en riek vragen.

Niet-vergoede ziektekosten
Na zw. Schap stoppen alle vitaminen, goedkopere mondhygieniste zoeken en alleen laten reinigen.
Zwangerschapscursus afzeggen.

Vakantie
Voordelige of geen vakantie dit jaar. Baby moet dan ook nog veel slapen, weinig mogelijkheden uitjes. Wel familieweekend in aantocht? -> verblijf weer verlengen?

Boodschappen
Goedkope menuus en ingredienten, voorraad diepvriezer, zelf maken (pizza), max 50 p.w.
Overbroekjes kopen, eventueel vouwluiers vermaken tot inleggers.
Meer brood en koekjes/ gebak zelf bakken.
Gebruik maken geld terug acties.
Werk maken van moestuin! Zie plan in tuinschrift. Koffiedrap en eischalen bewaren. Klein compostemmertje buiten starten en later in compostvat overdoen?
Misschientje repareren.
Zoeken gratis hooi voor Silke.
Babyvoeding Jumbo 0,30 per verp. goedkoper dan Krvat. Mr. inkopen onderweg naar huis eens per 2 weken. Jumbo meer vergelijkbaar Friso dan Nutrilon, in ziekenhuis Friso vragen.
(Ik kan helaas geen borstvoeding geven, daarom moeten we babyvoeding kopen. Ik heb al uitgezocht welke het goedkoopst is (hypo allergeen ivm mijn lactose intollerantie/ koemelk allergie). Ik weet van de vorige keer dat je in het ziekenhuis meestal alleen kunt kiezen tussen Nutrilon of Friso. Friso lijkt het meest op de voeding die wij gaan aanschaffen, ik heb de ingredienten vergeleken op babyvoedingschecker.nl. Als we thuis komen, stappen we dan over op onze eigen voeding).

Persoonlijke verzorging (toiletartikelen, kapper)
?Weer zelf gaan knippen?
Alleen hoognodige, goedkope shampoo e.d.
budget aanpassen

Overige huishoudgeld
Geen huishoudelijke artikelen tenzij hoognodig ter vervanging!
budget aanpassen
Zelf zachte tutknuffels maken voor baby, van stof van hoes verschoningsmat? Of vragen kraamvisite! S. vragen trekbeer te maken?

cadeaus en kaarten
Zelf cadeaus maken? Condoleance nog op voorraad.
Verder rondkijken geboortekaartjes, prijzen verder vergelijken. Verzendlijst inkorten; mensen waarmee minder contact leuk mailtje sturen.

recreatie en buiten de deur eten
Helemaal niet meer buiten de deur eten, geen friet etc. Thuis eten of meenemen.
budget aanpassen
Minder uitjes, wandelen in de buurt. Eens per 6-8 weken echt uitje museum o.i.d.
Overwegen museumkaart op te zeggen (berekenen en alternatieve uitjes voorstellen Mr.), met kleine baby ook minder weg/uit. Gebruik maken van kortingen, gratis dagen etc. na afloop kaart.

Sparen
Proberen te sparen om tegenvallers op te vangen en mogelijk verdere inkomensdaling vanaf juli.

Overig
Admi mappen opruimen, oud eruit, of inscannen, stapel opruimen.
Bijverdienen Euroclix, Moneymillionair, nucash?, sneleuro? GfK? Blog?
?????????! Silke weggeven/koppelen met vrouwtje???? Later 2 kippen in het hok voor eitjes? Bij schuttingen betonbanden/gaas ingraven (Marktplaats), gaas onder hek. Eerst heel goed inlezen en laten informeren.
Website ex eigen bedrijf opzeggen.
Weer lid worden ruilkring, na bevalling actie opzetten om meer leden te krijgen hier.







22 opmerkingen:

  1. Even snel doorgelezen en het lijkt erop dat je een flink actieplan hebt!
    Ik probeer later nog even goed op elk punt te reageren en dan mijn tips even te delen.
    Maar voor nu: goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. MIJN HEMEL JOKE, WAT BEN JE EEN ENORME LIEVERD!!! Ongelooflijk al jouw reacties hieronder! Wat een moeite en tijd heb je erin gestoken, ik pff... ik weet niet wat ik moet zeggen. Bedankt en dikke knuffel!

      Verwijderen
  2. Goed dat actieplan van je! Het is heel persoonlijk wat je wilt of kunt missen en ik vind het lastig om hierop wat te zeggen.
    Ik zou persoonlijk de museum jaarkaart en de uitvaartverzekering stoppen en zelf voor sparen.
    Als je de vakantie kunt missen zou ik sparen voor een weekendje weg met man en wel zo goedkoop mogelijk. Huis ruilen? met iemand aan zee? oid
    Auto is duur, maar soms echt nodig. Zo min mogelijk mee rijden en ritjes combineren.
    -Kleding alleen in de uitverkoop of 2dehands als het echt nodig is.
    - ik zeg het tegenwoordig ook gewoon tegen anderen dat we ergens geen geld of geen geld voor over hebben. Veel mensen zitten in het zelfde schuitje maar laten het niet merken.
    Ik vind dat je een goed plan hebt! Succes! Ik heb zo geen nieuwe tips voor je.

    groetjes Margreet
    -mensen kun je ook mailen ipv kaartjes- scheelt weer heel wat kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Margreet,

      De uitvaartverzekeringen aanhouden loont omdat de premie heel laag is (al vanaf ons eerste jaar betaald). Als ik nu de premie doorbetaal en over 60 jaar pas dood ga, is het rendement nog steeds heel hoog. Ik wil alleen kijken of het loont om het extra verzekerd bedrag van mijn man lager te zetten. Kan ook zijn dat deze premie een heel goed rendement heeft (wat over is, gaat naar de nabestaanden).

      De museumkaart loopt helaas nog t/m december...

      Ik stuur nog maar heel weinig kaartjes. Eigenlijk alleen bij condoleance en soms bij geboortes. Bij verjaardagen ga ik er ofwel heen, soms een e-card of mailtje. Ik heb wel verjaardagskaarten op voorraad om geld in te geven. De kaarten die ik gebruik, koop ik al jaren bij Wibra voor meestal 39 cent. Zo af en toe weer eens de leukste eruit zoeken.

      Verwijderen
  3. badkamer plafond eerst proberen schoon te krijgen met bleek?
    Ja, precies, in dat spul dat je kunt kopen zit vooral bleek ja! Ik wilde wat aanmaken in een emmertje water en dan met een licht vochtige raamzemer over het plafond gaan.

    vitaminen
    Ik gebruik nu de voorgeschreven zwangerschapsvitaminen en vitamine D. Daarnaast visolie voor mijn hersenen en die van de baby. Daar stop ik allemaal mee na de bevalling.


    Luiers
    Ik heb op Marktplaats meegroei overbroekjes gevonden voor 8,95! Dus een keer aanschaffen en klaar. Er zit standaard een inlegger bij maar vouwluiers zullen er ook wel in passen denk ik. Zo niet dan vermaak ik de vouwluiers tot inleggers die wel in de broekjes passen als het bevalt.
    Ik wilde nog eens gaan zoeken of rondvragen hoe je dat nou doet met de vieze luiers, in water zetten of niet etc. Fijn dus dat je dat al verteld hebt!!!
    Wat deed je met vieze luiers onderweg? Afsluitbaar tasje meenemen o.i.d.?

    Misschientje repareren. Wat is dat?
    Ah, ja. Dat is een opvouwbaar boodschappentasje voor in je tas, voor als je misschien nog een boodschap doet. Dan hoef je geen plastic tas te kopen of mee te nemen in de winkel. Die van mij heeft door het vele gebruik een gat in de bodem. Voorlopig even een plastic tasje in m'n handtas.

    Babyvoeding
    Op wwww.babyvoedingschecker.nl heb ik de goedkoopste babyvoeding gevonden.
    Winkels mogen volgens de wet geen reclame maken voor Babyvoeding 1 (voeding voor de eerste 6 maanden geloof ik) en ze dus ook niet in de aanbieding doen.
    Dat is omdat borstvoeding het beste is (zucht, ja hoor, we weten het wel. Reclame voor roken en drank mag wel maar je kind de fles geven als het niet anders kan...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Persoonlijke verzorging
    Heb inderdaad me al bedacht dat het handiger is m'n haar lang te houden. Ga mijn man voorzichtig vragen of hij me opnieuw wil vertrouwen met de tondeuze... Kappersopleiding wel al gezocht maar duur!

    Schoonmaken doe ik met een nat microvezel doekje en alleen spray op vlekken die er zonder niet uitwillen (vooral in de keuken)

    Shampoo
    Met mijn haar kun je de pan invetten als ik het niet drie keer per week was met shampoo ;-). Klein beetje op de hand doen en verdunnen met water werkt wel prima.

    Geboortekaartjes.
    Oh wat ben jij geslepen, hahaha! Wel een idee, met een zelfgemaakt kaartje naar de super. Heel veel supers doen het alleen niet meer, de gratis babydozen. Hier in de buurt alleen nog C1000 en dan moet ik nog even checken of we wel in het foldergebied wonen.

    Wij hebben nooit buiten de deur gegeten.
    Moeten wij ons en de kinderen ook eigenlijk gewoon aanleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Uitjes.
    Hier is de kinderboerderij en het winkelcentrum wel een favoriet uitje.

    We zijn ook al bij de ASN, toch soms weer een euro per maand ofzo op die betaalrekening.

    Overig
    TNS Nipo heb ik nog niet gedaan. Me wel aangemeld bij programma's die goed staan aangeschreven. Vind ik even wel genoeg. Ik ben er al twee keer mee gestopt omdat ik er gek van werd.

    Silke weggeven/koppelen met vrouwtje????
    Een konijn koppelen betekend dat je een mannetje en vrouwtje langzaam aan elkaar laat wenen om te kijken of het klikt en dan kunnen ze nog lang en gelukkig saampjes leven.

    Je hebt helemaal gelijk over de kippen, kost ook voer, stro, poetswerk etc. Hmm.. om over na te denken.

    Een ruilkring is vooral leuk maar ook wel soms mooi meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is met recht een actieplan!

    Opmerkingen:
    Ik zou persoonlijk de inkomsten, uitgaven + geschatte uitgaven na besparingen ook concreet maken in cijfers (voor jezelf). Dus een kolommetje inkomsten, kolommetje uitgaven (per categorie concreet wat je nu uitgeeft), kolommetje hoe je daarop kunt besparen (bondig) kolommetje geschatte uitgaven na besparing. De laatste kolom zou lager moeten zijn dan de eerst... ;-)Als dat niet zo is, dan weet je dat je meer moet schrappen...

    Er zit in je actielijst het gevaar van dingen aanschaffen onder het mom van bezuinigen... kijk uit daarvoor. Probeer gewoon niets uit te geven. Als het echt moet dan eerst gratis kijken en dan tweedehands. Geen dingen gaan zoeken om te kopen omdat het bezuinigt (is een eigen valkuil..).
    Ik doel dan op het gaas onder de schutting (wat m.i geen bezuinigingsactie is, maar gewoon een klusplannetje...).

    Verder:
    - ik las ergens dat het bij sterk dalende inkomsten interessant kan zijn om bij de belasting het verzoek te doen om de inkomsten te mogen middelen. Dat mag over 3 aaneengesloten kalenderjaren en is interessant als je eerst moest betalen en komend jaar bijvoorbeeld een sterke inkomensval krijgt. (zoek op belastingdienst, middelen inkomen).

    - Rechtsbijstand zou ik nog even niet opzeggen, MITS deze je bij kan staan bij het UWVgedoe (en zo ja: dan zou ik ze er gelijk maar in betrekken ook).

    - Auto: idd restwaarde auto opvragen (kan gewoon bij verzekeraar). Verzekeringen vergelijken is sowieso ook interessant.

    - Reisverzekering: rondshoppen of eruit gooien. Je kunt altijd een doorlopende reisverzekering afsluiten op het moment dat je op vakantie gaat...

    - Vakantie: via holidaylink kun je je aanmelden om op een huis te passen. Kost zo'n 70 euro per jaar, is vooral binnen Nederland.

    - geerfde auto: ik zou eerst 'ns kijken wat hij opbrengt voordat je hem opknapt (en wat hij opbrengt na reparatie). Want weet je... het is zonde als je hem voor 800 euro op laat knappen en je krijgt er 400 euro meer voor.

    - Even nieuwsgierig: wat is het voordeel van een mondhygieniste? Noch manlief noch ik hebben er eentje. Ik ga 1 of 2 keer per jaar naar de tandarts en die poetst gelijk het tandsteen weg en manlief heeft nooit gaatjes...

    - Mbt de vitaminen: mocht je toch iets door willen blijven slikken (zou ik alleen doen als er geld voor is) dan is het goedkoper om ze in de VS te bestellen. Gewoon even rondgoogelen.


    Heel veel succes meid!



    -

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had een heel verhaal gemaakt, maar krijg het niet geplaatst. Heb het daarom maar op Omnichat gezet. Groeten, Herminez

    BeantwoordenVerwijderen
  8. als je dan gratis bij het museum naar binnen kunt is leuk, maar de benzine om er naar toe te rijden is niet gratis en hoe vaak zul je met 2 kleine kinderen naar een museum gaan? misschien leuk als ze weer een jaar of 5 ouder zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi,

    Wat ben je goed bezig!

    Heb je er al over nagedacht of je een kraamfeest gaat geven of dat je 'gewoon' kraamvisite in de kraamtijd uitnodigt? Zorg dat je een lijstje hebt voor als mensen vragen wat je wensen zijn. Je zou misschien ook kunnen vragen om geld voor bijvoorbeeld een autostoel o.i.d. Mijn puberdochter heeft inmiddels al een paar keer geholpen op zo'n kraamfeest, gewoon bij mensen thuis, en naar ik begreep was dat heel geslaagd. Ik weet niet of het goedkoper is of duurder, dat ligt denk ik aan hoe je het organiseert. Ik denk dat het wel energie spaart als je alle visite in 1x ontvangt.

    Is er voor Mr een mogelijkheid om iets bij te verdienen? Je bent soms zo druk met besparen, dat je vergeet dat dat ook nog een mogelijkheid is. Misschien extra uren maken? Ik denk dat (buitenshuis werken) voor jou niet kan vanwege je gezondheid en nu de zwangerschap? Ik zelf ben een aantal jaren oppasmoeder geweest. Hier in mijn dorp zie ik nog wel eens moeders met kinderwagen en al folders o.i.d. bezorgen.

    Sterkte ermee, vergeet niet door alle budget gedachten te genieten van je gezin.

    Groeten van M.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk niet dat deze anoniem oppasmoeder bedoelde als in MBO diploma etc. Mijn zusje past ook op kindjes maar dan zonder het officiele deel. Niet hele dagen ofzo maar ze neemt twee kindjes mee voor de overblijf en na school heeft ze af en toe een kindje waarvan de ouders onregelmatig werken en de BSO dus onhandig is. Ze past ook wel eens op deze kinderen als de ouders een avondje weggaan. Geen wereld bedragen maar toch een leuk extraatje waar zij dan leuke dingen van doen.
      Groetjes Saar

      Verwijderen
    2. Ik meen, dat als je je aansluit bij een gastouderbureau, zij de opleiding betalen? Dat mag ook wel, als je ziet wat die per uur afhouden van je salaris!

      Verwijderen
    3. Dat is dus niet zo. Of jij moet een bureau weten die dat wel doet? Wij hebben hier in de omgeving geïnformeerd en moesten we het ook zelf betalen.

      Verwijderen
    4. Àààààh, zit dat zo. Mij is ooit een andere indruk gewekt maar er zat dus een addertje onder het gras.

      Ik hoor wel van veel mensen dat je er weinig aan over houdt per uur.
      Ik weet ook van ouders die er moeite mee hebben dat ze zulke hoge bedragen per uur moeten betalen aan het gastouderbureau. Dat geven ze liever aan de oppasouder maar ja.

      Je moet ook nog maar "klanten" krijgen, nadat je zo'n opleiding hebt gevolgd.
      Ik weet van iemand die al lang zit te wachten op oppaskinderen. Nou heeft dat in haar geval wel een reden. Ik zou ook echt voor geen goud mijn kinderen naar haar brengen. Die vrouw staat constant op de stand chagerijnig en lomp met de volumeknop op hoog.

      Ik denk alleen niet, dat het iets voor mij is met mijn beperkingen. Op slechte dagen kan ik nog wel misschien achter een computer me nuttig maken maar op (andermans) kinderen passen is dan teveel.

      Verwijderen
  10. Wat goed zeg, dit actieplan. Ik stel me zo voor dat dit ook rust geeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zou de vitamine D behouden. Veel (eigenlijk iedereen) heeft/maakt hiervan te weinig. Het kan echt schelen in hoe je je voelt namelijk. Maar het loont dan wel te kijken of je een druppelaar koopt of bijv. viscapsules (ik kan niet overal tegen dus zit soort van vast aan 1 merk).

    Vieze luiers deed ik in een plastic zak van de kruidvat oid. Die krijg je altijd gratis. Er pasten er vaak wel 2 in en dan knoopje erin, ruik je niks van. Anders kan je een blok DOVE zeep kopen en die in je luiertas doen. Maskeert de geur heel goed!

    Misschientje.. lol. Maar is wel een idee. Al heb je die plastic tasjes straks wel nodig voor de vieze luiers ;)

    Super balen van de Borstvoeding, ben ik wel even nieuwsgierig waarom het niet kan.
    En ik ben het met je eens dat de wereld van reclame krom is....!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Shampoo, misschien eens googelen naar de NOPOO beweging op internet. Als je 6 weken je haar maar 1 of 2 keer in de week wast went je hoofd eraan. Die is nu namelijk gewend om dagelijks aangevallen te worden door de shampoo. Maar dat is iets wat je moet willen hoor!

    Geslepen ja, ze noemen wij wel eens de krent hiero.. maar ja het levert me wel voordeel op!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prima om zo spam aan te pakken. Heel vervelend om steeds die reacties te krijgen en moeten verwijderen. Groot gelijk dat je een rekening gaat sturen, dan weten ze dat je het meent.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Klopt, dat is ook de meest voornamelijkste reden om te stoppen met de kaart; de reiskosten die er nog bij komen. En vlak het parkeren niet uit!
    De kaart halen we er wel uit, wij gaan zo vaak en graag. Bij ons gaan kinderen vanaf een paar weken oud gewoon mee. Als een museum rolstoelvriendelijk is, kun je er ook met een kinderwagen doorheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste MoneyPenny,

    bij deze een tip, je zou ook op verandervanenergie.nl kunnen kijken welke energieleverancier het goedkoopste is. Dit kan vaak tientallen euro's per maand schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. een kleine tip voor het konijn misschien; haal hooi bij de boer. voor 4 euro genoeg voor een heel jaar!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.